SPAF:s prestationsbevis
I nya gotlandsrusset står det lite information om prestationsbeviset. Bl.a. ska hingsten uppnått 38p på föruttagning eller avelsvärdering. På föruttagning ges väl inga poäng, hur vet man då om hästen uppnått 38p eller inte?
Dessutom ska sto eller valack visats på premiering, vad är skillnaden om den visas på premiering eller utställning? Valacker visas ju inte så ofta på premieringar, men om en valack skulle få 38 eller mer på en utställning (alltså ingen premiering) skulle dessa poäng räknas.
Kan ett russ få diplom inom någon annan gren än trav? var inne på spaf's hemsida men hittar bara informationen om trav, men borde inte prestation i andra grenar också räknas?

Det finns väl ingen annan gren än trav, som 3-åringar får tävla i?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#1 Nej, men jag tänkte att tex. ett prestationsbevis i hoppning isåfall delas ut vid 4 eller 5 års ålder eller när de nu får börja tävla. Alltså under det första tävlingsåret.
Dessutom får tråringar tävla inom ganska många westerngrenar, såd et är inte enbart i trav och galopp som man tävlar treåringar. Och så finns det ju treårstest, men det kanske inte räknas som tävling.

Nä, prestationsbevis gäller bara för trav.
Jag visste inte att 3-åringar fick tävla i westerngrenar. Montè, galopp och övriga ridgrenar är det ju inte tillåtet och inte heller i klassisk körning.
www.vikingponnycenter.se

Vissa grenar måste de vara äldre för att få vara med i, typ cutting. Inom western har man ju även ej uppsuttna grenar där hästen får vara 1 eller 2 (längesen jag tävlade western nu, så minnet kan svika lite).
Jag hade för mig att man kunde få det inom andra grenar, men då har jag nog blandat ihop det med hopp och dressyrdiplom på 3årstesten.
Men jag undrar fortfarande om utställning och premieringspoäng räknas på samma sätt och hur man gör då poäng inte delas ut.

Det är en fullt berättigad fråga, som jag också skulle vilja ha svar på. Det ser ju ut som att man måste visa dem på sommarpremiering. Antagligen har man inte tänkt igenom formuleringen.
www.vikingponnycenter.se