Roliga felhörningar
Jag brukar alltid lyssna på Rockklassiker på radio (106,7 mHz) och där har de haft tema "felhörningar" under ett tag.
Felhörningar är som det låter, när man hör fel på en textrad eller liknande.
Igår kväll så satt min drygt 5-åriga Elin och sjöng vårvisor, och efter en stund började jag skratta så att jag nästan trillade av vävpallen.
Istället för "Sov du lilla videung" sjöng hon "Sov du lilla winegum". Jag tyckte det var hur kul som helst.
Har ni några roliga felhörningar att komma med?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

En kompis unge envisades med att sjunga "jag målar Eva" i stället för "ja må han leva".
Mina egna unger hade lärt sig Internationalen på dagis, men de trodde man skulle skunga "upp i kanten" istället för "upp till kamp"
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 1 Hoppsan, Internationalen på dagis, det skulle vara idag det!

Visserligen ingen sång men våran systerson säger Pelle Slanslös istället för Pelle Svanslös och låter så otroligt gulligt när han säger det

En liten felläsning av mig
: Felhörningar - vilka hörn är fel då? 
# 3 & 4 

Stod om felhörningar i SvD kultur idag!
Vad sägs om
"Sånt är livet, sånt är livet, så mycket paltsmets åts det här"
eller
"Mamma mia, her I go again, my, my, I have a hairy sister"
på sajten www.saltmannen.se finns flera…
//Cecilia

Jag hörde om en kvinna som inte kunde förstå varför kent sjunger om "Filips Salamandrar" (Vi blev som dom andra)
Sånt här är ju otroligt roligt!
Min pojkvän sjöng när han var mindre i Ace of Base's låt I saw the sign "Eyes of desgin"
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Det måste väl finnas fler roliga?
När min Pontus var så där 5-6 år så gillade han Hammerfalls "Hearts on fire", men han fick det till "Hansson fajar".
När jag var liten och skulle sjunga "han klär sig som en karl ska" tror det är lill Babs som sjunger så sjöng jag alltid
Åh han klär sig som ett badkar…

#2. De är uppväxta i ghettot Hammarkullen, där många kompisar var flyktingar från Chile. (en liten förklaring till vilka sånger som sjöngs på dagis)
Sonen, då 6 år gammal, hade en dag varit med pappa och tittat på en brand som brutit ut under spelmansstämman i Delsbo. När han kom tillbaka var han mycket upprörd. Han hade hört på polisradion att brandchefen blivit skjuten. Förskräckligt tyckte jag och frågade maken om det verligen varit skottlossning. Nejdå, brandchefen kunde inte komma för han hade fått ryggskott.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Min kusin sjunger "räven överaskar grisen" istället för räven raskar över isen… :D
#10 haha. Precis det har Fanny sagt som liten.
Dessutom var hon väldigt ekymrad över vart sångfrökens röst tagit vägen, då fröken hade tappat rösten vid en körövning.
När jag var liten sjöng jag "ja modellera" (jag må hon leva)
Medans min lillasyster sjöng "Blinka lilla känga där, hu ja hunga va du ä"
Själv sjöng jag, lite längre fram i texten "likt en dia manne sky". 

I Kents låt "FF" sjunger dom på franska i refrängen, men låter exakt som om dom sjunger "där valrossen bor". 
Min Micke sa "släng dig i bäggen", när nåt inte passade, sa b i stället för v…..
#13 Ja, kan någon tala om vad de EGENTLIGEN sjunger där….har undrat så över det….

I refrängen sjunger de:
Tellement loin de ce monde
(övers: Så långt bort från den här världen)
och senare i versen kommer:
Jai perdu mes repères
_(övers: Jag har förlorat mina orienteringspunkter)
_Je nage en eau trouble
(övers: Jag simmar i grumligt vatten)
Emmène-moi aussi loin que possible
(övers: Ta mig med så långt bort som möjligt)
Les paysages défilent et la brume se dissipe
_(övers: Landskapen glider förbi och dimman skingrar sig)
_Grâce à toi à nouveau je respire
(övers: Tack vare dig andas jag på nytt)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#16 Tack, äntligen…….
Med min dialekt uttalar vi nästan alla ä:n som e-ljud. Inte konstigt att man som barn trodde att psalmen handlade om en räka: "Trygga rekan ingen vara än Guds …"

En av mina dötrar envisades med att det hette skabetti istället för spagetti….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Förut då jag var liten så sa jag vips i stället för visp :)
Min kompis lilla syster kan inte säga R. Det blir N i stället med ett litet släng av r ljud typ..
Och en dag så frågade hon om hon fick krulla Emmas hår (min kompis.. men då vart det så här : Jag ska knulla ditt hår … haha ;)
Jag var som liten helt övertygad om att shetlandsponny hette skärtlappsponny (sån skärtlapp som man kan åka med i snö…)
# 18 Vi är nog många som sjungit Trygga rekan…..
Sonen sade solaglöson och solglasögon, så det kör vi med fortfarande.

Satt på min pappas axlar på en Nej till Kärnkraft-demonstartion i Barsebäck, tidigt 80-tal och skanderade "Fram med sol och vin" i stället för "sol och vind". Pappa lät mig hållas…

# 24 Sol och vin är en fantastisk kraftkälla på sommaren :-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Kompisen sjöng vi ska dansa ner i ån ist. för vi ska dansa i neon^^
Av små barn får man höra tokigheter dagligen.
Min 4-årige son har just upptäckt attdet finns ord som liksom är kraftfullare än andra och vanligen används när man är lite arg..
Vad de eg. betyder eller vilka de är visade han dock att han ännu inte greppat då han mkt arg(som) 4-åringar kan bli "kraftfullt" utbrast
ÅH, du din gamla hjullastare!
(Tilläggas bör kanske att han är väldigt intresserad av maskiner och minsann ska bli bonde när han blir stor)
Min tvååring vänder på meningen och envisas med att säga "jag bära dig" när hon menar "du bära mig"

Katarina på Carliholms Djurkommunikation berättade på en föreläsning att hon som liten ville bli "bättrinär" och göra djuren friska. Jättebra missförstånd!
En kompis' dotter hörde fel när hennes mamma sa att jag skulle komma och hälsa på med min münsterländer. Hon frågade "När kommer Charlotte med det där monster-eländet?"
Själv trodde jag länge att det hette "påsksjuka", eftersom jag hade påssjuka kring påsk.
En av sönerna trodde att Pite Havsbad hette "Pite halsbad" för man får ju inte glömma att tvätta halsen när man badar.
Den andra visste att mamma sa till när "tedet" = teet var klart. "Sugaretter" luktade illa. På julen sjöng man "Stiliga natt".

Förresten, en dam som vi träffade på hundpromenad på 70-talet var övertygad om att hon hade en "badmintonterrier"!!!