Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 5814 ggr
PernillaJ
0

Fotoserie - gissa vem V

Ska vi sätta snurr på scannrarna och köra litet gissningslek igen? Se den här gamla tråden för referens.

Någon som kan identifiera den här godkände hingsten? Kusken är kanske mer välkänd än hästen.

Tittut
0

Känner varken igen häst eller kusk, däremot tycker jag mig känna igen den i rosa bakom.

Vem ska vi tro att det är? Skogsbysen?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

#1 Jädrar, du är snabb! Du får enorma stilpoäng om du kan namnge häst eller kusk bakom, men hästen i förgrunden är mycket riktigt Skogsbysen 364 (kusk Anneli Östman), fotograferade på Solvalla den 16 oktober 1988. Jag tyckte det var så kul när jag hittade bilden eftersom jag nämnde just den i inlägg #291 (när jag kallar dig skurk!) i tråden ovan…

Tittut
0

Var det verkligen han!?  Det var ett skott från höften men tyckte mig känna igen hans vackra färg och fina uppsyn!

Jag vågar mig inte på att gissa på dem bakom, men kommer väl att såga, "ja, just det" när du berättar!

PernillaJ
0

#3 Mittiprick med ditt höftskott då, snyggt gjort. Ekipaget bakom är Zombie med Linda Nordqvist.

Den här godkände hingsten då?

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att återgå till Skogsbysen och kapa tråden, så är det en hingst som jag får lite ståpäls av att se på den här bilden! En otroligt typstark bagge, han hade fått flytta in hos mig på direkten om han levt idag!

Tittut
0

# 4 Det ser ut som det är Ewa Alpmark som kör….?

entill
0

#6. Då kanske det kan vara Mr Emil?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

PernillaJ
0

#6 och 7 har båda fel (7: Emil travade renare!).

MagganS-B
0

Lite onödigt vetande (och nostalgi!)…..Tror att bilden på Bysen och Zombie är tagen en gång när vi gjorde en "travresa till Romme….är det så Pernilla? Zombie bodde här innan han for till Dalarna. Jenny Smedberg som leder Skogsbysen har kört flera hästar här hos oss. Jo, Bysen var en jättefin liten hingst, synd att han inte fick fler avkommor…..

Nästa bild är väl från Stora Alby, jag tror det är Mascot…..

Jennie_A
0

#4 Nepturn?

PernillaJ
0

#9 Visst blir man nostalgisk! Men bilden i #0 är inte från Romme utan tagen på Solvalla 1988-10-16; samma dag vann Catrin Fajersson Kriteriet med Lill Ronja. Bild #4 är inte Ernst Mascot 435.

#10 Nej, det är inte Nepturn 308 - han var förresten (ljus)brun.

Farmen
0

#4 Tror att det är Rossi eller Refat på Jularps Travbana.
Kusken ser ut att vara Christer Roos.

PernillaJ
0

#12 Rätt kusk, rätt travbana (vore nästan konstigt om du inte känt igen den…), fel hästar.

Farmen
0

#13 Jag har väl kört några lopp där ja…;)
Kanske Ripadals Jinnic?

CarinaA
0

# Ser ut på stilen som om det Bravad ?!?!

PernillaJ
0

#15 Bravad 349 är rätt svar, kusk alltså Christer Roos, fotograferade på Jularp 1988-06-05.

Ny bild - tar ni den här utan ledtrådar är ni duktiga… Det är en godkänd hingst som valp.

MagganS-B
0

# 14 Tänkte inte på dressen, men visst är det Christer Roos…..men Jinnic var mindre och hade klenare ben…..

NatthaBlom
0

Roligt att se bild på Bravad :D det syns vart Tina har fått sitt steg ifrån iaf.

[Tjiwi]
0

Såg faktiskt direkt att det var Skogsbysen men det är ju för sent nu……

#16 En ren gissning, Svedens Hassan( tänkte du kanske åkte förbi där i trkterna ibland)

MagganS-B
0

Ser ut som om det är sankt där han går…..eller är det canadensisk lera? Flört Men……ingen aning, fast vackra ögon, riktigt russig!

PernillaJ
0

#19 Det är inte lätt att hinna med när Tittut svarar rätt efter 3 minuter! Nej, #16 är inte Svedens Hassan 490: ingenstans i Sverige går man säker från min lins.

#20 Skrattande

Ledtråd: Mästerskapsvinnare och aktiv avelshingst idag.

juventus
0

Är det Darius Roll?

[Tjiwi]
0

#21 Tänkte samma som föregående…Darius??

PernillaJ
0

#22 och 23 Nej, det är inte Darius Roll 491. Äldre.

muskot
0

#16 Korsnäs Brådis?

PernillaJ
0

#25 Alldeles rätt! Det är Korsnäs Brådis 551, fotograferad den 5 juni 1988 när han två år gammal gick på bete på Lilla Hjortaröd. Hans hagkompisar var Ljungens Attack (helbror med Snäckan) och Flying Moff, tvåa i Kriteriet 1990. Alla tre blev riktigt bra travare med rekord under två minuter. Brådis rekord är 1.50,0a och han vann Femårsmästerskapet 1991.

Ny bild, någon?

muskot
0

Tyckte väl jag kände igen honom! Man såg det speciellt på huvudet och halsen!

palomia
0

#0 En liten parantes bara, det är Åsa fd. Smedberg numera Nyroth (Rusch ägare) som kör Skogsbysen.

Jag hittade ett gammalt kort, kanske inte det svåraste…

PernillaJ
0

#28 Oj då Skäms - tack för rättelsen.

Jättefin bild (är den från 1983?) - jag kan, jag kan… men jag tiger ett tag & låter andra gissa.

palomia
0

Ja, det är från -83, mer ledtråd än så behövs nog inte…OskyldigSkrattande

Farmen
0

#28 Regatta och Katarina Paulsson efter Kriterie segern.

palomia
0

#31 Det stämmer bra det Glad.

palomia
0

Hittade en kriterie och derbyvinnare till.

PernillaJ
0

#33 Ringman?

MagganS-B
0

# 28 Åsa Roth heter hon…..

# 33 Är det Ringman i det numera nedbrunna ( SOS Gute!) russtallet på Skrubbs? Minns när han skulle registreras….jag var registrator då. Ammis som ägde Ringman ville att han skulle heta Ringmar efter banveterinären, men jag nekade och sa att hon inte kunde döpa honom till ett efternamn, därför fick han heta Ringman!

palomia
0

Det är Ringman…

palomia
0
PernillaJ
0

Vem är det här då? Godkänd hingst som finns i många härstamningar.

Bild ur Ulrika Dotzskys samling©

[Tjiwi]
0

#38 Balder kanske?

MagganS-B
0

Rajman!

PernillaJ
0

#40 Rätt! Det är Rajman 232 (född 1966) som finns i så många härstamningar. När Rajman godkändes var hans blod ovanligt och det gjordes speciella ansträngningar för att bevara det, något som verkligen lyckades. Bilden är ett tidningsklipp från någon gång på sjuttiotalet, och i bildtexten står det "ägare Börje Johansson".

Ny bild! Godkänd avelshingst av äldre årgång.

Foto ur Ulrika Dotzskys samling©

[Tjiwi]
0

#41  Det borde jag kunnat ju……..Grus morfar!!

Gissar på Gullding

PernillaJ
0

#42 Gamle isabellfärgade matadoren Gullding 108 (född 1948) är rätt. Bilden är från 1965, då han var 17 år. Gulldings hingstlinje är inte så utbredd nuförtiden (Kanel 442, Quito 453, Ilead 502, Allgunnens Uno 518, Qvitt 619). Tack vare sina många döttrar finns Gullding ändå i de flesta härstamningar, inte minst eftersom han var morfar till t ex Komet 338 och Vagabond 360.

Ny bild! Jag kör vidare med godkända hingstar.

MagganS-B
0

En liten liten ledtråd…….

PernillaJ
0

OK. Bilden i #43 är tagen vid hingstpremiering på Romme 1976, hingsten såldes några år senare till Småland.

MagganS-B
0

Pinocchio?

# 41 Måste bara berätta en sak som jag nyss fick reda på av "travgurun" här på Gotland, Anders Bergström. När stoägarna skulle betala språngavgift för Gullding så tog Malkus Andersson ett pris om det blev "vanlig" färg, men dubbelt om fölet fick samma färg som hingsten!

Tittut
0

# 43 Eftersom det ser ut att vara Göran Knutsson i snöret, gissar jag på Mio.

# 46 Jag har hört att det går till nu på en del håll även idag när det gäller poppisfärger inom andra raser.

PernillaJ
0

#47 Mio 201 (född 1963) är rätt! Jag trodde nog nån skulle känna igen husse. Mio fanns många år på Sveden innan han såldes, men det är genom hans avkommor födda i södra Sverige hans udda blod lever vidare. Han blev far till sönerna Hercules 375 och Indus 381, Indus lämnade i sin tur Manus G 419, Nicolas G 423 och Primat G 444. Mios dotter Isabella 2699 lämnade ELIT-hingsten Parat 451 och Hults Sputtnick 487.

Vill ni ha en ny bild?

Tittut
0

# 48 Dum fråga…Flört

Impulz
0

#49 InstämmerSkrattande

[Tjiwi]
0

Mera, mera!Skrattande

PernillaJ
0

OK, här har ni ytterligare en godkänd hingst av äldre modell. Ifall det inte framgår av bilden är han brun.

MagganS-B
0

Ingen ledtråd?

PernillaJ
0

Inga gissningar?

Hingsten i #52 föddes på Gotland men tillbringade sin avelskarriär i Skåne. Två godkända söner, födda i hans allra sista kull, och en son i Finland.

[Tjiwi]
0

Nu har jag letat och letat i stamböckerna och det finns ju ingen som passar in???Förvånad

Jag har kollat på hingstarna i Finland vad de har för fäder och den enda tänkbar var då Sven 195 men han har ju fler än två gdk hingstar efter sig, dessutom tror jag inte han stod i Skåne….hmmmm…detta var klurigt, är den äldre eller yngre än Sven?

PernillaJ
0

#55 Jodå. Äldre än Sven 195.

MagganS-B
0

PYSEN IV!!!!!!!! Kom från Hägvalds i Linde!

PernillaJ
0

#57 Pysen IV 141 (född 1956) är rätt! Han ägdes av Skånes Djurpark i Höör men var förstås som Maggan skriver uppfödd på Hägvalds (senare Stuteri Roll). Pysen IVs mamma, Isabella 299, lämnade hela fyra godkända söner: Lasse-Dollman 96, matadoren Raketen 102, Pysen IV 141 och Fröjdis 146. Pysen IV fick två godkända söner, båda födda i hans sista kull 1974, Primus 306 och Platin 307, och hade dessförinnan lämnat Junex som användes flitigt i Finland. Platin lämnade inga spår efter sig i aveln men Primus blev far till Göte 411 och Linus 506. Primus ELIT-premierade sonson Juventus 468 har gått tre säsonger på Lojsta.

Ny bild av en godkänd hingst, åter av äldre årgång! En gulbrun herre som fick sin avelskarriär förkortad.

[Tjiwi]
0

#58 Prins 130??

Tusen
0

lite OT. Är detta dina personliga bilder Pernilla eller tror du man kan få låna dem till vår hemsida? Håller på att lägga upp ett fotoalbum på våra russ förfäder.

/Ann

PernillaJ
0

#59 Nix.

#60 Nej. En hel del av bilderna är tagna av UD, men många saknas källuppgift för. Därför skriver jag "Foto ur UDs samling©". Så det är inte OK att använda dem. Men du kan ju länka hit.

Det är knepigt med copyrighten - samtidigt är de här gamla bilderna så unika och intressanta att jag vill dela med mig (har fått låna UDs pärmar). Jag borde kanske ha skrivit UD© i bilderna när jag lade ut dem (som jag gör med de bilder jag själv tar), men hoppas alla kan respektera detta ändå.

MagganS-B
0

Det är Ullrik som väl lämnade slingerföl…..si dom gamla kan jag! Får nog ta en liten paus…..

PernillaJ
0

#62 Det var lättare med di gamle än Brådis som valp tydligen… Cool

Ja, hingsten i #58 är mycket riktigt Ullrik 168 (född 1960) som togs ur avel 1972 på grund av att han lämnat slingerföl. Idag finns inga större spår i aveln efter Ullrik.

Ny bild! Någon som känner igen denne gentleman? Fick ganska många avkommor.

_
_

NatthaBlom
0

Vad menas med slingerföl? (A)

Tittut
0

# 63 Ledtråd?

Tittut
0

# 64 Slinger eller cerebellär abiotrofi som det benäms idag, är en ärftlig missbildning på lilla hjärnan. Defekten finns hos russ, och om man betäcker två anlagsbärare så är det 25% risk att avkomman föds med sjukdomen. Fölen blir vingliga och har balanssvårigheter och kan inte klara sig till vuxen ålder.

För att försöka begränsa att anlaget spred sig, plockades de hingstar som var dokumenterade slingeranlagsbärare ur aveln, och så görs än idag.

Det skulle kunna gå att försöka identifiera genen med hjälp av modern DNA-teknik, men svårigheten är att hitta tillräckligt många kända anlagsbärare, eftersom man inte ser på hästen om de bara har anlaget i enkel uppsättning.

MagganS-B
0

# 63 Såg ju bara Brådis som föl….inte som unghäst! Men ögonen…..jag hade ju kunnat tänka lite…..

PernillaJ
0

#64 Det finns mer läsning om slingeranlaget i den här tråden

Ledtråd till #63: född i Skåne, djurparksanknytning på både fäderne och möderne, hade en godkänd helbror.

[Tjiwi]
0

#63 Då tar vi SVEN 195 nu…….Förvånad

PernillaJ
0

#69 Visst är det Sven 195 (född 1963), som gick fyra säsonger på Lojsta och blev far till alla fölen födda på hajdi 1971-1974. Många avkommor alltså, men idag är hingstlinjen som Sven representerar hotad, finns bara Nino 488 kvar i avel. Sven var en son till Skansen-födde Balder 140 och Svens mormor Carmensita 501 var uppfödd på Slottsskogen. Balder såldes till en dansk djurpark (Odense Zoo) som ung, hämtades tillbaka till Sverige som femtonåring 1960 och sattes in i aveln för sin ovanliga härstamnings skull. Rabalder 174, en av Kurt Graafs favoriter, var helbror till Sven.

Ny hingst, en brun snygging.

[Tjiwi]
0

Skymtar man en stjärn tro…?? Hade tänkt gissa på Sverker 249 men är det en stjärn är det inte han, hmmmm…..får fundera mer då?!Förvånad

MagganS-B
0

Kan vara Dröm……

PernillaJ
0

Ia har rätt, det är ELIT-premierade Dröm-sonen Sverker 249 (född 1968), storebror till Grane 253. Lustigt nog är det Granes blod som är mer förekommande idag, mycket tack vare hans söner Granit 368 och Junisorken 484. Brorsan Sverkers betäckte ändå betydligt fler ston än vad Grane gjorde i sin avelskarriär. Med undantag för den säsongen som Grane gick på Lojsta (fölomgången född 1988) var han ganska sparsamt använd.

MagganS-B
0

Men det var nära…….Obestämd

Mixie
0

#70 Snygg! =)

//Mickan

PernillaJ
0

Här har ni en ny bild att fundera över.

MagganS-B
0

Gotland eller Sverige?

MagganS-B
0

Filur……..?

Tittut
0

# 76 Marino 213.

PernillaJ
0

Japp, ELIT-hingsten Marino 213 (född 1965) är korrekt. Han var ju en kändis och med sitt speciella utseende trodde jag inte några ledtrådar behövdes?

Gotland eller Sverige - man skulle kunna sagt "både och", eller "varken eller"… det beror litet på hur man klassar Skåne Förvånad. Marino ägdes hela sitt liv av först uppfödaren Karl och senare Arne Håkansson (far och son) i Klippan. Marino stod ett par säsonger stationerad på Gotland och betäckte 1976 68 ston, vilket måste vara en av rasens absoluta toppnoteringar genom tiderna. Lojsta-hingsten brukar ju toppa betäckningsstatistiken med sisådär 50 ston per år, men Marino gick inte på Lojsta.

När vi ändå håller på med isabeller - den här då?

Tittut
0

# 80 Jag gissar på Refat 395, men tror inte det är rätt. Det var den enda isabell som for i min skalle.

PernillaJ
0

#81 Jamen Refat 395 (född 1984) är alldeles rätt! Du ska inte vara så blygsam. Bilden är tagen i motljus (observera den konstnärliga skuggan) på Jularp den 5 juni 1988, kusk är Peter Roos. Refat fick travrekord 2.01,8 men har inte lämnat några större hovavtryck efter sig.

Här har ni nåt nytt att fundera på, en svartvit bild av en svart hingst.

[Tjiwi]
0

#82 Barocko 296??

PernillaJ
0

#83 Rätt igen Ia, du är i form. Det är skäckanlagsbäraren Barocko 296 (född 1973), pappa till Heron 372 och Jupard 388. Barocko är alltså farfar till svartskäcken Bloka Joker 620. Jupards andre son Pommac 558 var tyvärr inte fertil, exporterades till Finland där han numera är tävlingshäst.

Här får ni en brun hingst att gnugga geniknölarna över.

MagganS-B
0

Jag kunde också Peter och Refat, men tyvärr har jag varit på möte i kväll…….Skrikandes

[Tjiwi]
0

#84 Pinoccio 158??

PernillaJ
0

… och Ia klipper även dagens sista rätta svar, det var ju Pinocchio 158 (född 1959) på bilden #84. Pinocchio var själv en god travare (rekord 2.05,9) och en riktigt bra travförärvare, hans förärvning levde upp till den gyllene korsningen Dröm-Nils Dacke. Pinocchios mor Daketa 509 var helsyster till dåtidens fenomen Pyret 503, SM-vinnare och svensk rekordhållare. Bland Pinocchios avkommor märks Rebus 224 (Derbyvinnare, rekord 1.54,3), Milton 284 (rekord 2.01,5), Kriterievinnaren Ego Viva, och många riktigt bra ston: Guldstovinnaren Oja 2696, Bess 4090, Gamona, Ramona, Harmoni, Ullevi. Miltons son Ruton 513 håller Pinocchios hingstlinje levande. Rebus son Rebell 369 fick en fölomgång på Lojsta (född 1992), där föddes sonen Bizter 473 (duktig hoppare) som dock är kastrerad.

Tusen
0

#61 OT igen (sorry!) Förstår och ska naturligtvis respektera detta. Men lite trist är det då det idagens läge inte går att ta egna kort på dessa hästar från förr. (De är ju dödaOskyldig) Finns det inget lagligt sätt att få tag i sånna bilder? Nå´n som vet?

[Tjiwi]
0

Pernilla, nu är jag hemma igen…….ny bild, tack!!Skrattande

alpros
0

#80 Min Alpros är så lik morfar Refat. På denna bilden har hon ett ovanligt milt uttryck (jag undrar om det inte var hon som välte vattentråget…)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.