Föl och utställning
Jag är ju nybörjare på det här med utställning och avel. Men som sagt så har ju ju ett föl som beräknas komma i slutet av april/början av maj som jag väldigt gärna vill ställa ut i sommar om allt går som det ska och fölet är friskt såklart. :)
Men mina frågor är: Fölen måste väll vara registrerade för att ställas ut? Hur gamla ska det vara när det ställs ut? När kan man chipa och ringa ut en id-kontrollant, alltså hur gammal ska fölet vara då? Skulle gärna vilja få stoet (Delta Dar) stamboksförd. Är det premiering jag borde anmäla henne till då?
Jag har som sagt ingen koll på det här alls som ni kanske märker.
Men frågar man inte så lär man sig heller inte. Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta! :)
Bilden är på Delta Dar för någon dag sedan. Är dräktig i 9:e månaden.
Jag är inte helt säker, men jag tror inte att fölet behöver vara registrerat. För att stambokföra så är det premiering du ska anmäla till, det vet jag säkert iallafall !
Fölet behöver inte vara grundstambokfört för att visas, men däremot ha grundstamboksberättigad härstamning, dvs vara efter godkänd hingst som innehaft licens vid fölets avlande, samt ha en grundstambokförd mor.
Den kan i princip visas så snart den är stor nog för att vara tillåten att transportera, men som domare tycker jag nog att det är en fördel om de är åtmistine en månad och har stabiliserat upp sig. Samma gäller vid chipmärkning. Att sticka små föl känns inte bra, utan jag anser att man bör vänta till minst en månad, men gärna mer. Som hästägare är du dock skyldig att ha ansökt om pass innan nyåret fölets födelseår, så där har du en begränsning uppåt.
Precis som det står här ovan. så är det premiering du skall anmäla till om du skall riksstambokföra stoet. Pernilla J har gjort en mycket bra sammanfattning om vad som gäller och det står om det i många olika trådar.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Tack för ett underbart bra svar!
Nu vet jag hur jag ska gå till väga! :)
Men hur är det när det gäller premiering om hon har föl vid sidan?
# 3 Hur menar du med den sista frågan?

#3 Modern ska visas på premiering i klassen "ston med föl födda 2009"
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#3 Läs den här artikeln om avelsvärdering av ston på SvRAFs hemsida, och gärna Storeglementet (pdf-fil, främst sidorna 65-68) också, och återkom om du har några frågor.
När du anmäler Delta till avelsvärdering (sommarpremiering) för stambokföring kan du samtidigt anmäla fölet till fölmönstring så blir fölet exteriörbedömt.
Eftersom jag ägt hennes mamma och mormor tycker jag det är extra trevligt att du ska stambokföra Delta - lycka till.
PS. Varför skriver du i fetstil? Det syns ändå…
#5 okej tack så mycket :)
#6 Okej, ska jag anmäla både till "ston med föl födda 2009" och fölmönstring då? Vart kan man hitta anmälning til detta osv? :)
Oj, förlåt. Jag vet inte riktigt skriver nästan alltid med fet stil. Gammal vana bara. Ska tänka på det.
Åh, va roligt att höra! :) Tack så mycket!
# 7 Har du läst artikeln som Pernilla länkat till? Där står hur du hittar proposition och hur du anmäler, och det mesta som har med stambokföring att göra.
På premiering anmäler man inte till olika klasser, utan till unghästbedömning, stambokföring eller höjning av värdebokstav ex.

#7 Jag bifogar en anmälningsblankett (pdf-fil), som jag laddat hem från Svenska Hästavelsförbundets hemsida. Printa ut två exemplar och fyll i en för Delta och en för fölungen. På Deltas blankett sätter du ett kryss i rutan för "stambokföring", på fölets i rutan för "fölmönstring". Vart blanketten ska skickas, anmälningsavgift och sista anmälningsdag framgår av propositionen som publiceras senare under våren av arrangören. Se sammanställning på SHs hemsida, där kommer datum och platser och övrig info så fort det är klart.
Ett litet tips: När ni viar föl och unghästar rekommenderar jag hjälm. Dom brukar kunna busa och sparka lite. Tycker också att det ser föredömligt ut.
Mkt pedagogisk tråd! Hoppas det går bra för Delta-matten med allt.
#7 Tack så mycket, jag har skrivit ut papprena 2 st plus några i reserv.
#10 Tack för tipset, hjälm kommer jag definitivt att ha!
Har två till frågor bara. :)
När Delta visas för stamboksföring, ska fölet va med vid sidan eller ska hon visas själv och tvärt om när fölet visas i fölmönstringen. Ska Delta va med då (vilket jag tycker låter rimligast) ?
Och när jag anmäler och om fölet inte är registrerat fyller man inte i något på namn/registrerings nr osv då?

#12 Sto och föl följs åt och är inne i ringen tillsammans. Du kan skriva "30-09-under registrering" i rutan för registreringsnummer om du inte hunnit få hästpasset för fölet.