Föl och utställning
Jag är ju nybörjare på det här med utställning och avel. Men som sagt så har ju ju ett föl som beräknas komma i slutet av april/början av maj som jag väldigt gärna vill ställa ut i sommar om allt går som det ska och fölet är friskt såklart. :)
Men mina frågor är: Fölen måste väll vara registrerade för att ställas ut? Hur gamla ska det vara när det ställs ut? När kan man chipa och ringa ut en id-kontrollant, alltså hur gammal ska fölet vara då? Skulle gärna vilja få stoet (Delta Dar) stamboksförd. Är det premiering jag borde anmäla henne till då?
Jag har som sagt ingen koll på det här alls som ni kanske märker.
Men frågar man inte så lär man sig heller inte. Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta! :)
Bilden är på Delta Dar för någon dag sedan. Är dräktig i 9:e månaden.
Jag är inte helt säker, men jag tror inte att fölet behöver vara registrerat. För att stambokföra så är det premiering du ska anmäla till, det vet jag säkert iallafall !
Fölet behöver inte vara grundstambokfört för att visas, men däremot ha grundstamboksberättigad härstamning, dvs vara efter godkänd hingst som innehaft licens vid fölets avlande, samt ha en grundstambokförd mor.
Den kan i princip visas så snart den är stor nog för att vara tillåten att transportera, men som domare tycker jag nog att det är en fördel om de är åtmistine en månad och har stabiliserat upp sig. Samma gäller vid chipmärkning. Att sticka små föl känns inte bra, utan jag anser att man bör vänta till minst en månad, men gärna mer. Som hästägare är du dock skyldig att ha ansökt om pass innan nyåret fölets födelseår, så där har du en begränsning uppåt.
Precis som det står här ovan. så är det premiering du skall anmäla till om du skall riksstambokföra stoet. Pernilla J har gjort en mycket bra sammanfattning om vad som gäller och det står om det i många olika trådar.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Tack för ett underbart bra svar!