Uppnått delmål
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste få berätta…
Jag har haft som dröm och mål sen inkörningen av Qveiars Leil Gaist att kunna ställa honom förspänd och han ska stå still tills jag ger annat kommando.
Detta trodde jag var ouppnåeligt eftersom han tidigare haft lite svårt att stå still en längre stund. Igår insåg jag att vi med den dagliga och kontinuerliga arbetskörningen hade nått dit. Jag hade inte ens tänkt på det, förrän jag tittade på filmen som blev för kort p.g.a. minneskortet var fullt i kameran. Jag hade tänkt mig visa hur vi kör ner för backen och lastar av veden. På videon syns bara en liten russprick som står ensam uppe i backen med lasset och väntar medan jag riggar upp och startar kameran. Och han bara står där…
Fler filmer finns på min blogg.
För ca 15 år sen berättade en kompis att hon sett en Welsh Cob hingst stå förspänd för släde, ensam mitt på torget i Rättvik. Hon gick fram och pratade och klappade honom, han var så koncentrerad sa hon. Han rörde sig inte ur fläcken, bara tittade på henne, visade inget som helst intresse för omgivningen. Husse satt bergis på nåt café och höll honom under uppsikt. Jag vet att han hade världens pli på honom, jag är bekant med den familjen.
Så gjorde nästan alla som körde brukshäst förr i tiden, och varför inte kunna göra det idag?
Vi är inte riktigt där ännu, jag vågar inte ställa Leil Gaist så på allmän plats ännu. Han blir väldigt hetsig om andra främmande hästar finns i närheten. Men det är bara att nöta på… Nästa helg ska vi på Russdagen i Tolarp, så vi får tillfälle att träna detta då.

Vad skoj att höra, du är så duktig Solveig - och Leil Gaist också förstås!
Jag ska skicka en länk till den här tråden till Odd, det kommer att roa honom.
Jättekul att han kan stå stilla så länge. Vi hade ett russ, Månen, han kunde också stå utanför stallet med vagnen på hur länge som helst.
Börje Johansson f.d. tillsynsman på Hajdi hade en häst, Solglimta, korsning ardenner/nordis, hon stod också stilla i skogen. Han kunde gå ifrån henne och vara borta och titta sig omkring ett tag, när det tog för lång tid så gnäggade hon efter honom…..Jag tyckte det var helt fantastiskt när han berättade det för många år sen, men så gjorde man ju förr, hästarna kunde stå förspända hur länge som helst om inget "farligt" störde dom!

Oddny kunde jag "parkera"… Hon gick nästan alltid lös efter mig också, vet inte ritkigt om jag tränade henne på det men det var bara så… Hon var ju van också att man ibland ställde henne på stallplan eller på ridbanan och gick iväg och hämtade vagnen eller när man tog av vagnen att man lämnade henne när man lämnade tillbaka vagnen och hon bara stod… Perfekt om man kommit på att man glömt något! =) Juni började jag träna med men hon är inte riktigt den typen av häst, hon är mer en sån som står och stampar på stället tills hon för sätta igång med vilken uppgift hon nu kan tänkas ha framför sig =)
//Mickan
Jag har gjort så med våran Triztan när vi hade honom och han fortfarande var hingst. Han var då fyra år och jag skulle ut och köra. Vi spänner alltid för våra hästar ute på gårdsplanen, lösa, och så gjorde jag även nu. När jag spänt på vagnen och är klar att köra ut kom jag på att jag glömt mobilen uppe i mitt rum… och den har jag alltid med mig när jag ska ut och köra/rida själv. Så jag sa "STÅ" till Triztan och sprang upp och hämta den. Till saken hör att i hagen ca 2 m ifrån honom står alla våra andra hästar, mestadels ston, och lilla pållen rör sig inte ur fläcken. Vi hade ju tränat på att han skulle stå still, precis som alla andra hästar, så att jag skulle kunna springa in, upp för trappan hämta mobilen, kolla till honom genom fönstret och sen springa ner igen var en självklarhet!
Triztan --->
Hur bär ni er åt ! Men Visst är bra när de står stilla!
Duktiga ni är som har så snälla pollar!
Jag kunde parkera både Madicken och Samba. När Madicken bodde på Skansen så kunde jag lämna henne på stallplanen ganska länge medans jag hämtade något jag glömt inne. Även Samba kunde stå still länge. Tex när vi började köra Amaretto så stod Samba förspänd i sin vagn och väntade medans vi hjälptes åt med Amaretto. Dom var ju ston och det är kanske inte är lika lätt med hingstar, så bra jobbat Solveig och Leil Gaist.
Gud vad läckert, jag skulle inte våga lämna våra hästar lösa då de har för mycket "spring" i benen 

Jag tycker det är ett helt ennormt arbete du gör Solveig. Jag vet ju hur Gaist var i somras när han kom till oss, även om han lugnade ner sig lite grann under sommaren så är det du åstakommit i vinter helt enastående. Bara hoppas att vi kan omsätta detta lugn även när andra hästar är inblandade, men med det grundarbete som du gör kommer säkert resten att ordna sig oxå.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Bra jobbat solveig! Det är så kul att följa er arbete och alla dina fina bilder!!
Det med att hästarna ska kunna stå och vänta är en självklarhet att träna mina hästar. Vi spänner alltid för på stallplanen. Det dröjer oftast inte många körningar innan de förstår att de inte får flytta sig en millimeter!
Jag är ganska hård, vänlig men bestämd, mot mina hingstar. silverboy står numer "naken" på stallgången inför selning. Står som ett ljus vid förspänning/frånspänning medans jag hämtar eller kör bort vagnen. Står lös när han "kläs av" i stallet. Står med öppen boxdörr när det är matdags och följer mig sedan "naken" ut till hagen och väntar snällt på att jag ska öppna grinden..
Allt går! Bara man tränar på det! Tålamod!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#9 Visst går det, men beroende på hästens grundtemperament går det olika lätt eller snarare olika svårt.
Monis står som ett ljus på gången, även när TT står mitt imot honnom fem meter bort, TT däremot skulle jag inte låta stå utan kedjor. Även om det går bättre o bättre så tar det en evighet och lite till att lära henne sådana saker….
Smma sak när vi selar på vagnarna ute på stallplan, Monis står som ett ljus och TT skall hela tiden iväg…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tack för era kommentarer!
#3, #4, #6, #9, #10. Visst är de underbara, våra små godmodiga pållar, de verkar vilja göra allt för att vara till lags.
Visst är det jättebra att hästarna är lydiga och kan stå stilla. De som arbetar i skogen måste kunna lämnas med tömmarna på backen. MEN…..här kommer mitt säkerhetstänkande in, vi håller hårt på säkerheten inom körsporten, TÄNK på att det kan hända otäcka saker om det är en häst som inte riktigt är att lita på. Jag säger inte att det är fel att lämna hästen på stallplanen förspänd för att hämta något man glömt, jag gör det själv med en av mina, men man måste verkligen veta att den lyder så till er som blev sugna nu på att få era att stå utan tillsyn med vagn-träna ordentligt UTAN vagn så de verkligen är lydiga annars kan det ta en ände med förskräckelse om det kommer en lös häst med vagn bakom sig!

På brittiska shower kan man se s k Light Trade classes (mjölkbud, slaktare, bagare, etc), där hela ekipaget "turnout" bedöms inklusive häst, kusk, vagn och seldon; allt i enhetlig och tidsenlig utstyrsel och putsat till tänderna. Där ingår det ett moment där kusken lämnar hästen med vagn och allt och går iväg, som om för att göra en leverans. Det där har blivit allt mer kontroversiellt just pga olycksrisken.
Det var en sak att hästar som jobbade långa dagar lärde sig att stå still på kommando, och troligen precis som skogskörda hästar (eller arbetshästar öht) tog vara på chansen att vila. Det är en helt annan sak att begära samma sak av kraftfoderstinna fritids- eller tävlingshästar i hög kondition - och i tävlingsmiljö dessutom.

Og om man stoler på sin hest er det ikke samme sak at man kan stole på naboen, løse hunder, barn osv som kanskje kommer hoiende på sykkel, snøscooter, traktor eller hva det skulle være.

Det är naturligtvis miljön och situationen som avgör hur säkert det är. Säkerheten kommer alltid främst.
På en utställningsplats el. liknande med andra hästar närvarande skulle det aldrig komma på fråga.
Jag vill alltid ha en säkerhetsmån. Som det var då när jag filmade, hade Leil gaist bara en väg att ta sig om han skull gå iväg, och det var mot mig, och då hade jag tagit honom i flykten.
Som #12 säger: TÄNK på säkerheten, ta inte dumma risker. Träna länge innan ni försöker - ni som vill göra det. Vi vill inte få in rapporter om olyckor.

Största anledningen till att jag jämt hade Oddny lös var för att hon kastade sig när hon satt fast =P Så började det, å så har hon alltid vart lugnare när hon står lös.. Juni kastade sig också en del förrut när hon inte var van att stå på gång men hon fick lära sig att sitta fast ändå.. Oddny var jag inte lika "hård" med! Ville hon inte sitta fast så behövde hon inte men i vilket fall skulle hon stå stilla =)
//Mickan