Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 11557 ggr
crazycattiz
1

Pälsätare

Hur råder ni bot mot denna ohyra?
Har hört att Switch inte fungerar eftersom det går in i blodet och därför bara fungerar på blodsugande ohyra och det är ju inte pälsätare…

[Rebecka]
0

när jag hade pälsätare på 2 utav mina shettisar förra vintern så behandlade jag dom med etotal.. och det hjälpte jättebra då d försvann sen

VeronicaP
0

På shetlandsifokus så finns det 2 st trådar om just pälsätande och kliande.

Russtoka
0

Ja, usch det är den tiden på året då pälsätarna kan anfalla…

För många år sen hade jag en minishettis som blev angripen av pälsätare. Ivomec (Ivermectin) avmaskningsmedel ska hjälpa, eftersom de sitter och äter strax under huden mest i nacken och på halsen. Vi fick bort ohyran med det medlet, men det tar rätt kraftigt, det kan bli hudreaktioner om de har mycket av odjuren.

Hoppas jag säger rätt nu, det var rätt länge sen. Rätta mig om jag har fel, om någon vet bättre.

Men jag tycker du ska rådgöra med din veterinär, för numera måste ju avmaskningsmedel skrivas ut på recept.

Tittut
0

# 1 Var bara medveten om att Etotal är förbjudet att använda på allt annat än jaktiller!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Jag har behandlat med hundschampo förr, tror fortfarande att det är bekämpningsmedel i en del sorter…….? Annars tvätt med varmt såpvatten och pudring med Etotal……

Hanna-D
1

Var på Granngården i går och köpte Etotal, har två ponnyer med pälsätare. Expediten frågade mig med ett leende "Så du har också jaktillrar?" Oskyldig

Tittut
0

# 6 Fniss….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Denna kommentar har tagits bort.
marika-J
0

Mitt ena russ hade pälsätere för ett par år sedan. Vi badade då honom med Dermocan som vi köpte på Granngården. Tror egentligen det är ett hundschampo men det är klart överlägset! är väldigt skonsamt och snäll mot huden också. Men man ska bada hästen 14 dagar efter första "behandlingen" sen ska de vara borta.

VeronicaP
0

#6 ha ha , de frågade mig förra året om jag sadlat om Skrattande.

ElinLilja
1

Säger som andra redan get tips om Etotal, har använt det på alla våra som fått pälsätare och det fungerar suveränt… ee ja på alla våra jaktillrar förståss Flört, men de sista åren har jag haft turen med mej att slippa dessa ohyror

MagganS-B
0

# 9 Dermocan var det nog jag badade våra russ i…..

[bsmx]
0

Har inte hört om pälsätare, är det samma som skabben typ tinkrar får? hur yttrar det sig?

Hanna-D
0

#13 Det är inte samma. Pälsätare syns oftast inte förrän det är för sent, hästen får fläckar där hår saknas, endast någon millimeter stubb lämnas. Oftast bakom öronen/under manen där det är varmt eller runt svansroten.

marika-J
1

#14 min hade som tur var bara på svansroten och har inte haft det sedan dess.

Cara-Mia
0

Några av hingstarna har lite kala fläckar. Trodde att dom hade lekt eller kliat av sig pälsen då dom fäller, men det kan ju vara pälsätare….

Har ingen nån bild?

PernillaJ
0

Jag har aldrig haft pälsätare på någon av mina hästar, däremot löss på ungh… jaktillrarna. Kureras lätt med Etotal-pudringar.

murkla
0

Hur får dom pälsätare ??? Och vad är de för något! ??

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 "Pälsätare" är en pälsätande lus (Damalinia equi), till skillnad från den blodsugande lusen (Haematopinus asini). Löss på häst är vanligast på eftervintern och våren, när hästen har sin tjocka vinterpäls. Ohyra angriper oftast unghästar och hästar i dålig kondition.

Bifogar ett uppslag ur en äldre upplaga av Hälsoråd för häst, Apotekets utmärkta och prisvärda häfte som borde finnas i alla hästägares ägo. Observera att nuförtiden får man alltså inte använda Etotal till häst.

MagganS-B
0

# 19 Oj, Pernilla vilken reklam……själv tycker jag att häftet är "så där", fast vissa bitar är jättebra!

VeronicaP
0

#19 FAst inte behöver man sanera när de har löss och pälätare , de dör ju efter ett visst antal timmar utan sitt värddjur. Samma som på människor tycker det verka lite gammeldags information , ny rön nu för tiden…

palomia
0

#21 Jag har hört att dom inte dör men att dom kan inte föröka sig utan sitt värddjur… Så sanera för att slippa att det kommer tillbaka är väl ingen dum ide'?

VeronicaP
0

#22 Jag har testat att ta löss och lägga i en burk med luft och de var döda efter ett visst antal timmar kommer inte ihåg hur många och då jag har frågat veterinärer ett antal gånger säger de samma sak.

förr när vi männsikor hade löss så skulle ju allt tvättas, läggas i frysen osv , men även där har de kommit fram till att det inte behövs då de inte överlever utan sitt värddjur.

Men hur sanerar man när alla går på lösdrift ? Inte så lätt att sanera en hage Flört

vi har haft löss rätt många gånger och vi har bara avlusat våra *jaktillrar* med Etotal och det har räckt för att bli av med dem , alltså aldrig sanerat.

palomia
0

#23 Men om man inte behöver sanera för att dom ändå dör och du själv säger att du haft det flera gånger så måste dom ju komma någonstans ifrån ?Obestämd

Själv har jag sluppit på mina egna men hitkommande unghästar (varmblod) har ibland varit fulla av dom små krypen, dom boxarna har vi iaf sanerat.

VeronicaP
0

#24 Jag har shetlandsponnyer och har haft hästar i många år , så att löss kommer då och då är inte så konstigt , förra året hade jag inga tex så de kommer lite då och då , tror det beror på vädret .

Erja
0

I Finland brukar man använda Coopersect Spot-on (skrolla ner, det finns också på svenska). Det är mycket effectivt medel som man droppar i från manke till svansroten. Enkelt att använda och funkar. I Finland (kanske samma i Sverige) det är inte registrerat för hästar, bara fåren och nöten men veterinärer säljer den och - som jag sagt - användes allmänt för hästar.

PernillaJ
0

#26 Coopersect finns även i Norge, men inte i det svenska Apotekets sortiment. Antar att motsvarande läkemedel finns, men under annat namn. Nån som vet?

murkla
0

#19 tack…

Intressant!

Erja
0

#27 Jag tror att det inte heller finns i Finska apoteken, bara några veterinärer säljer det.

MagganS-B
0

Misstänker att det motsvaras av Fly Tix som är registrerat bara för nöt och får! Men enligt vissa dokument som jag läst skall Switch ta pälsätare, även om det inte står på flaskan, löss tål ju inte pyretriner…..

crazycattiz
1

Om man använder etotal, räcker det då med en behandling eller ska den upprepas efter tio dagar som man gör med switch mot vanliga löss?

PernillaJ
0

#31 Åtminstone två (helst tre) gånger med åtta dagars mellanrum, och du får inte borsta jaktillern när den är pudrad (för då borstar du bort pudret). Använd handskar och gärna andningsskydd.

Russtoka
0

Hur ser de första tecknen ut på ett angrepp av pälsätare?

När de är mycket ätna på vet jag hur det ser ut, men just när det börjar. Så att man kan ta itu med eländet på ett tidigt stadium OM det skulle inträffa här med.

Jag har ju två ungdomar i hagen…

PernillaJ
0

#30 …eller Bayticol eller Flusa kanske?

#33 I den här tråden finns en bild (#56) på en shettis som är pälsäten. På ett tidigt stadium kan man tydligen få halva hårstrån i handen, som avskurna små tussar ungefär, om man drar i pälsen på nacken/halsen. Det här har jag läst mig till, har aldrig själv träffat pälsätare. Enligt Hälsoråd för häst (#19 ovan) ska man kunna se själva pälsätar-lössen med blotta ögat också.

MagganS-B
0

# 34 Bayticol är receptbelagt, så det kan nog vara så att veterinärer säljer det…..Flusa är detsamma som Flytix vill jag minnas (länge sen jag var på vet.-kursen!) receptfritt!

Hanna-D
0

Bayticol är superbra! Bara en stäng längs ryggen och odjuren försvinner. Dyrt men å andra sidan räcker det länge.