Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1000 ggr
CarinaO
0

Fråga om ägarbyte

Har en liten undran om just ägarbyte på häst..har en kompis som äger ett russ som hon lånade ut på foder för några år sen..russet hade inget pass så hon skickade med alla papper på henne för att fodervärden skulle ordna ett pass..nu har det kommit fram att den personen sålt russet vidare utan ägarens tillstånd..hon fick veta det av en slump!nu är det så att fodervärden skrev in sitt namn i passet,men kan man göra så utan att det finns något ägarbyte..till saken hör också att ägaren inte haft så mycket kontakt med fodervärden på senaste tiden,ej heller så skrevs det något fodervärdsavtal..tyvärr!men för den skull kan man väl inte sälja en häst som man inte äger eller? Nu står ju fodervärden som ägare så det finns väl inte så mycket att göra eller?

Vart bara så fundersam på hela denna situation!

Kanske " Tittut" här som håller på med just passen kan ge en förklaring

murkla
0

Nog ska man skriva på papper allt… Så hemskt….De är så man blir rädd….

Tittut
0

När det gäller passansökningar för redan grundstambokförda russ så har jag inte krävt in kvittokopior eller ägarhandlingar. Detta för att i väldigt många fall skulle det ha ställt till bekymmer, eftersom det var väldigt vanligt att registreringsbevisen överlämnades som en typ av ägarbevis. När hästen var betald, så fick den nya ägaren registreringsbeviset.

Skulle jag ha begått fel pga detta, så uppmanar jag den som är det rättmätige ägaren till hästen att ta kontakt med mig, så skall vi se hur och om det kan lösas. Fodervärden har självklart inte rätt att säga sig vara ägare till en häst om den inte är det.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

CarinaO
0

#2 Tack så jättemycket för ditt svar,ska genast ta kontakt med min väninna om detta.Så får hon ta kontakt med dig!

Stallmima
0

Men herre gud vad chockerande Förvånad att det finns människor som kan göra så. Hoppas allt går bra till slut.

MagganS-B
0

# 4 Konstiga människor finns det överallt. En gång lyckades jag stoppa en så försäljning av annans häst. Fick se annonsen i tidningen och visste att den hästen inte tillhörde säljaren, utan var inlånad som barnhäst. Det blev polisanmält, minns inte om hon blev straffad…..

Chirak-96
0

Hu, mardröm. Tur att man skrivit avtal!