Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettgod-morgon
Läst 948 ggr
Tittut
0

God morgon 2009-02-09

Fullmåne och sju minus, en fin morgon!

Här kör vi ägarbyten på morgonen och artikelskriveri senare under dagen.

Elin har ridskola på eftermiddagen, så mamma får sig nog en välbehövlig springmarsch ihop med det.

Ha en bra måndag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
0

Morgon -5 och bara isgata hoppas jag får ut hästarna. Annars så är det bara måndag få se vad dagen bjuder på, undrar om det går att åka till ridhuset i kväll ställde in det igår då min väg bara var is.

Ha det bra där ute

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

MagganS-B
0

Fullmåne och -1!

Börjar jobba tidigt, så hästarna är redan ute, sen blir det ögonläkaren och smutstvätt!

Ha en bra måndag…..

annelie-huskvarna
0

Godmorgon!

Här är det ca -2 idag och en hel del av snön som kom i helgen ligger kvar trots att det va plusgrader hela dagen igår. Ska snart upp till stallet nu innan jag börjar jobba, börjar alltid 9.30 på måndagar så det e rätt skönt med en lugn start på veckan.

Sen ikväll hoppas jag att jag tar mig i kragen och sätter igång med min inlämningsuppgift i cellbiologi som ska va inne senast onsdag och som jag ännu inte börjat med…

Hoppas ni alla får en bra start på denna veckan!

StuteriSolo
0

Godmorgon i landet!

Här snöar det litet lätt, och det är varmare än igår, bara -12, skönt!

Nu har vi ca. 90 cm snö, marsvinens sommarhage är helt översnöad…

Dagen bjuder på full fart ib utiken, PEter ska iväg och köra snö i Luleå och Sara har sovmorgon. SImon har just startat bilen och ska till ksolan när han grävt fram bilen ur snön

Hagelberg
0

God morgon!

Här blir det nog en fin dag med sol och uppehåll. Alla är friska så efter att jag fått iväg barnen så blir det till att jobba.

Ha en bra måndag!

Merete-h
0

God morgen :0)

4-, og snø. Det har kommet 10 -15 cm iløpet av natten. I ettermiddag får vi besøk av en schæferhvalp på 3 mnd. Har tenkt å lenge på å kjøpe hund igjen- så det spørs om det bare blir med titten, eller om det blir kjøp ???

[Tjiwi]
0

God morgon

SOL idag, nästan 10 minus, ser jättefint ut ute, eller alltså, jag har allt varit ute och släppt ut hästarna.

Fullmåne i natt-har haft såå svårt att sova!! Konstigt det där.

Ha en bra början på veckan…..Cool

Mixie
0

God morgon!
Vilket härligt väder det är idag, klar himmel och isande kallt :D
Hade hoppats på att vara ledig idag men blev inringd i sista sekund så nu sitter jag på jobbet igen! :) Vet inte riktigt när jag får gå men vid middagstid ikväll ska jag debutera på gymmet där senaste kortet är inhandlat! Det blir ett entimmes långt spinningpass! Härligt!!
Ha en bra dag!

//Mickan

Chirak-96
0

God morgon, eller ja så god är den väl inte. Har fått läkartid till minstingen som är inne på 8:e dagen med feber. Är själv snorig och tung i huvudet. Lite kli i halsen men det känns bättre än i går. Blir en lugn dag för mig, har hjälp i stallet idag. Känns bra så jag kan ligga i soffan och dricka te. Här har det snöat massor och är idag -4,6 och stålande sol. Ha det gott…

Pernille-G
0

Godmorgon!

Jag jobbar hemma nu på fm. I eftermiddag blir det grupp-presentationer med studenterna. Vi skall diskutera svenskarnas relation till skog utifrån Kerstin Ekmans bok: Herrarna i Skogen (jag kan rekommendera den).

I går kom jag hem från mötet med massajer (från Tanzania) i Dalarna. Där diskuterade vi också skog, natursyn och utveckling. Mycket intressant. De har fortfarande mycket problem och konflikter. Deras livsstil passar tyvärr inte så bra varken med modern tillväxttänkande eller med modernt naturskyddstänkande. De berättade också att de nu försöker få tillbaka sin gamla ko-ras. Den korsades bort genom olika utvecklingsprojekt för att få moderna högpresterande djur. Problemet är att de moderna djuren inte duger till nomadlivet. Så nu försöker massajerna få tillbaka de små, härdiga, lättfödde kor de hade tidigare. De får leta upp dem hos de massajer som höll fast vid det gamla. Men det är inte så lätt at få tillbaka vad man en gång har förlorat . . .

Ha en bra dag!

Tittut
0

# 10 Intressant att veta hur utvecklingen gått. Ytterligare ett exempel på förädlingsprojekt som inte fungerar i verkliga livet.

PernillaJ
0

God eftermiddag! En solig och vacker vinterdag idag. Jag har varit ute och fotograferat hästarna, som bara behövde några smackningar för att fara runt i snön som vildar. Det var första gången på snart två månader som jag tagit fram kameran, litet ringrostigt till att börja med men vi ska nog bli kompisar igen.

Min fågelplansch är försvunnen. Kan någon identifiera den här betofsade krabaten? Ett gäng vackra fåglar sitter runt och i mitt paradisäppelträd och kalasar.

Tittut
0

# 12 Det är en sidensvans! De brukar komma i flock hit , äta äpplen och kvittra för fullt, för att fem minuter senare vara borta och inte komma tillbaka på hur länge som helst.

En mycker vacker bild, förresten!

Tittut
0

Glömde berätta att det var en sidensvans som flög in i mitt köksfönster tidigare i vinter. Den levde men var mycket omtöcknad, så jag lade den i  värmen på toaletten, i en liten plastbalja på en handduk. En stund senare hade den piggnat till, och jag kunde släppa ut den igen. Hade den legat kvar ute hade den frysit ihjäl, men nu klarade den sig. Skrattande

MagganS-B
0

Vilken bild Pernilla! Nästan i klass med Lars Jonssons tavlor…..

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Tack, ornitolog Erixon! Vem behöver en fågelplansch när det finns iFokus? De är verkligen fina, de små knubbisarna (och glupska - kolla in proportionerna mellan fågeln och paradisäpplet den har i näbben). Jag kikade ut nu och alla sidensvansarna har dragit vidare.

#15 Smickrare där!

garrilina
0

God kväll! Vi hade -19.8 i morse när det var dags för utsläpp, tur att jag inte tittade på termometern före kläderna var på. Nu är det mer drägligt på ca. -10. Sitter med en thekopp och varvar ner, dottern gick in från stallet med en dundrande migrän så sonen kom ut och hjälpte till med det sista och insläpp. Blir lite kul med honom för han har inte sån koll på vart det ska och vilka de är eftersom han bara har varit hem någon helg de senaste åren och de var  fem till antalet när han bodde hemma senast.

#16 Vilken fin vinterbild, hos oss är det mest talgoxar.

[Croneld]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några av mina nya vänner som jag träffade i helgen! Inte mina men trevliga och vackra sagoväsen.

Tittut
0

# 18 Vilka finingar! Sådana bodde Tea granne med när hon var på tillfällig sejour i Gnarp i höstas.