Mätdag Bollnäs
Mätdag i Bollnäs.
Lördag 24/1 från kl 13,00 på Ridskolan i Bollnäs BRS.
Obligatorisk anmälan till: Anette Spännare
Tel: 0278-654025 mail: ansp03@handelsbanken.se
Ponnyerna skall vara chippade och dom får ej
ha broddar.

puttar upp

Mätdag Rättvik nu på tisdag 20/1, ATG-kliniken kl 16, se länk. Glöm inte att ta med hästpasset.
Angående broddar brukar de mätmän som mäter här i distriktet ha med sig skjutmått och mäta befintligt beslag, inklusive brodd. Det är nog bara gränsfall som måste brodda ur alla skor. Det känns som att mätreglementets paragraf om att ponny inte får mätas med broddar i skorna är skrivet av en person bosatt i södra Sverige…

Hejsan! Vad brukar ni få betala för mätning på mätdagar
när det är många ponnyer? i Bollnäs kommer mätningen
att kosta 750 kr per ponny. Lite dyrt tycker vi….

#3 OJ!! De var inte lite det! Jag mätte mina ponnyer i söndags, och betalade då 320 kr per häst. Och det är ungefär vad vi har betalat tidigare år oxå, trots olika veterinärer och mätmän. Nu var det årsintyg som jag betalade för, slutmätning brukar ju vara lite dyrare eftersom det krävs en mätman till.

#4 Det är ungefär vad vi betalade på mätdagen ifjol (ca 300kr)
knepigt att det ska vara mer än dubbelt så dyrt i år.

En ponny ska aldrig mätas med broddar, oavsett om den mäts i norra eller södra Sverige. De går att skruva ur oavsett var man bor, om man inte låtit dem sitta för länge orörda förstås, och det borde man vara medveten om när man ska mäta sin ponny. Det blir inte rätt att dra av broddhöjden med ett skjutmått, eftersom man inte kan säga att mankhöjden blir påverkad lika mycket som brodden är, eftersom hovvinkeln ändras med traktbrodd. Att det bara är gränsfall som ska broddas ur är också felaktigt, eftersom vi vill ha en så riktig mätning som möjligt av alla, oavsett om de är nära gränsen eller inte.

#6 Det går inte att skruva ur brodd på guldskorna…

#7 Precis

Våran lilla dam (min och Mayayes), är inte den snällaste att hålla på med fötterna på, så när vi skor o.s.v (ej kratsar hovar) måste vi vara minst 3 stycken då damen lever rövare, så det är inte så lätt att brodda ur på en plats där det inte finns särskilt bra uppställningsplatser… Kan inte heller brodda ur hemma då det är MYCKET isigt och halt vid vårt stall…

I anvisningarna till mätreglementet, som finns att läsa på www.ridsport.se, står följande: "Ponnyn får ej vara broddad eller endast tåskodd vid mätningen. Har ponnyn skor med fasta broddar göres likväl endast avdrag för skons tjocklek." Enligt reglementet får alltså ponnyn mätas med fasta broddar, men då blir också mankhöjden högre, vilket förstås inte är önskvärt.
#9 Mät din ponny hemma istället, så kan ni brodda ur i lugn och ro innan. Det kanske kostar lite mer att ta hem mätmän och veterinär, men många gånger är det att föredra. Vi mäter de allra flesta ponnyerna i deras hemmiljö, där de är lugna och trygga.
Vi mätmän måste följa reglementet, och är det några som inte gör det är det bara att beklaga. Det får stå för dem, men då verkar det onödigt att överhuvudtaget mäta ponnyerna, om alla ändå gör olika.
#6 Jag har två ponnyer , en som är 128,5 cm och en som är 125 cm .
Den som är 128,5 ryckte vi av både skor och brodd när han skulle mätas just eftersom att han är ett gränsfall . Självklart ska man inte mäta dom med brodd .
Men min andra ponny som mättes till 122,8 som fyraåring (ej mätt som sexåring då han va under 125 cm) och som vi med blotta ögat kan se att inte är något gränsfall plockade vi inte av nå brodd . Vi har mätt han hemma till 126 cm med skor och brodd . Vilket även mätmännen fick honom till , drog av en cm och nu står det 125 i passet . Det är massa snö och is ute , det blir ju som rena rama skridskobanan om man plockar av brodd men inte skor . Va gör det då om det står 125 i passet istället för 124,8 cm ? De är väl skit sak samma . Skulle jag just ha haft hovslagaren här kanske han skulle ha vare 124,5 istället för 124,8 . Skulle jag ha klippt av allt hår vid manken kanske det skulle skilja nån milimeter . Man kan aldrig få fram EXAKT på milimetern . Så är det inte ett gränsfall , Låt brodden sitta på !

Rekommendera aldrig någon att låta broddarna sitta i. Vi får helt enkelt inte mäta med broddar, och således kan mätmännen vägra mäta med broddar i, vilket blir väldigt tråkigt om de inte går att få ur på plats.
Vi kommer inte att få en exakt mätning hur vi än gör, hästarna är olika nyverkade, spända och stressade etc. Om det står 125 eller 124,8 på mätintyget spelar ingen roll, men om det står 127,9 eller 128,1 kan ha väldigt stor betydelse om ponnyn ska tävla internationellt. Det finns fler gränser än de svenska kategorigränserna, bl a vid avelns premieringar. Vi som mätmän kan bara följa reglementet och göra vårt jobb, vilket vi fått förtroendet från GMK att göra.
#11 Exemplariskt att ta av skorna på den som var nära gränsfall, då blir det inget snack.
#12 Ja men i min mening så är en ponny på 127,9 - 128,1 ett gränsfall . Eller ? Jag menade ju på ponnyer som är LÅNGT ifrån någon gräns . Där förstår jag inte riktigt meningen med att va tvungen att ta av brodd .

#13. Nä, det kan väl verka onödigt att ta av brodden på en ponny, som inte är ett gränsfall, men vi mätmän har ett reglemente att följa och man skall väl inte uppmana någon att bryta mot reglerna. Sedan är det upp till mätmannens samvete hur de gör i de enskilda fallet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Då kanske det är reglementet som ska skrivas om ? :)
Är en ponny under 125 cm när den mäts som 4åring behöver man ju inte mäta den som 6åring . Man kanske även kan lägga dit att om ponnyn är under ex 125-127 cm behöver man inte ta av brodd . Eller om man vänder på steken , är ponnyn över 127 (utan brodd) så måste brodden av .