Tokosel
Vad innehåller Tokosel och varför ger man de till djur?
Svårt att få fram info om de tycker jag!
Tokosel används i förebyggande syfte mot Selen/E vitaminrelaterade bristsjukdomar hos häst och andra djur.

Precis som Kristina skriver i #1 är Tokosel E-vitamin och selen. Det finns att köpa på Apoteket och är receptfritt, länk till FASS. Tokosel-pulver ges normalt i kraftfodret en gång i veckan under stallperioden. Störst behov har avelsston, unghästar och hästar i hård träning. Grönt gräs är E-vitaminrikt så för betesgående hästar behövs vanligen inget tillskott.
Svenska jordar är ofta selenfattiga, svenskodlat foder innehåller låga halter selen. Fabriksblandade kraftfoder är nästan alltid berikade med selen (kolla innehållsförteckningen). Vitamin E är en fettlöslig antiioxidant och tillsammans med selen mycket viktigt för att skydda muskelceller mot fria radikaler. Selen och vitamin E samspelar och kan delvis ersätta varandra. Brist kan ge muskeldegeneration.
Tack då vet jag!
Då ska jag nog ta o inhandla de,,,,, Tack igen!
Bra sidan man får svar på de mesta här
Tyvärr har den lilla förpackningen, 800g, varit restnoterad ett tag…..finns större!
Vad jag förstått finns bara 2 kgs hinkarna att få tag i nu, men å andra sidan är det väl ett långt förbrukningsdatum på dem.
Jag skall kolla på jobbet i dag……tror inte att det är så väldigt lång hållbarhet!
Efter Amarettos korsförlamning rådde vetrinären mig att ge tokosel så det får han i fodret under vinterhalvåret.