Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2757 ggr
marika-J
0

De biter varandra!

Vad ska jag göra för att få mina två hästar ( en valack och en hingst) att sluta bita varandra?

De är inte så att de "hatar" varandra, utan de är så att lilla hingsten är så envis och inte ger sig. Jag förstår att han är liten och busig, men för det ska han väl inte få skada andra.

De har hållt på så här ett tag nu och det har resulterat i att pälsen har försvunnit på flera ställen och jag är så rädd för att de ska bli ärr och vita hårstrån..

någon som har förslag på vad man kan göra, utan att kastrera hingsten?

tacksam för alla svar!

mvh marika

Mixie
0

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet inom området men som jag förstått det så leker hingstar många gånger ganska tufft.. och om han dessutom är ung kanske han saknar jämnåriga kompisar med samma "leklust" eller så behöver han någon äldre sätt som säger ifrån och sätter honom på plats?
Absolut ingen fakta bara spekulerar och tänker högt =))

//Mickan

divansson
0

Har haft flera varmblod som gjort så. Typiskt unghästar.  Försökt med leksaker i hagen såsom bollar, pinnar?

Ingen aning om det fungerar för så många men det gjorde det för en av våra hästar.

marika-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 jo valacken är väldigt dominant och har alltid bestämt över alla hästar han gått med, men oavsett hur mkt han än skriker och sparkar Dumle slutar han endå inte..

#2 bollar ignorerar han helt och hållet, de går ju i en hage på över 6 hektar så plats finns det och pinnar så det räcker och blir över.. men tror som ni säger att han skulle tycka det vaore kul att gå med en jämnårig och leka av sig lite.

marika-J
0

-

marika-J
0

-

MagganS-B
0

Jo, Dumle skulle nog behöva gå med en annan hingst ett tag, men jag tror faktiskt att han växt ut så pass att du kan kastrera honom nu om du vill…..det ser ut så. Hur hög är han nu?

marika-J
0

#6 tror han är 126-127 nånting.. Han ska mätas i april är det tänkt.

Mixie
0

#7 Har du inga planer på att behålla han som hingst skulle jag kastrera honom så snart som möjligt..

//Mickan

Teja-Bea
0

Jag säger som #8, om du inte ska behålla honom som hingst så är det bra tid att kastrera honom nu!

Annars behöver han en jämnårig lekkamrat, en hingst!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

GAJarhult
0

Visst behöver "små" pojkar jämngamla att leka med. Vi förundrar oss varje dag att det inte hänt något med våra fyra unghingstar i vinter. Särskilt nu sista månaden rejsar de runt som stollar hela dagen. Ofta när vi tar in dom kvällen är de jätte svettiga. De enda märkena som vi sett är att de är lite tunnhåriga på bogen där de biter varandra.

marika-J
0

#8 och 9, jag skulle vilja visa honom på utställnig först.. även fast jag inte tror han är ett hingstämne vore det ju lite trist om det visar sig att han skulle ha kunnat vart det om man ist visar honom som valack. Han är ju så snäll i all hantering och i dag var de faktiskt lite lugnare i hagen, de bets fösta 5 min vi släppte ut dem, sedan var det bra. Men i dag har de hållt i gång mkt och sprungit runt i hela stora hagen och busat..

Russtoka
0

Bitmärken är inget som oroar mig. Jag har svårt att tro att en hingst skadar en annan som kan försvara sig så illa att det blir stora sår. Lite blessyrer och ärr får man räkna med, de läker och vad gör väl några vita hår? De är ju minnen från lekar och bus.

Jag har tre hingstar i hagen, den yngsta är 1 år och han är en tuffing mot tvååringen och har redan gått om honom i rang. Det återstår att se hur han blir mot den äldste hingsten som nu är sex år när han når vuxen ålder, det kan nog bli fajt…

Mixie
0

#11 Men att han får fina poäng som valack behöver ju inte alls betyda att han hade blivit godkänd som hingst.. Fast jag förstår din tanke! Vet inte riktigt hur jag skulle ha gjort, det är ju svårt att ha iväg honom på något "hingstkollo" om du ska starta honom i år, och man vill väl inte hyra in en till häst bara för att han ska kunna leka av sig.. Det handlar ju om en hel del pengar också..

//Mickan

PernillaJ
0

#11 Det är vinterutställning i Svärdsjö 1 mars, du kanske kan visa Dumle där och få ett omdöme? Proposition