Färger
Finns det ngn färg som INTE är tillåten på russ?

Alla färger tillåtna förutom homozygot gulanlag, (sk albinism), skimlar, blackar och dorsalskäckar.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Så en ponny som ägaren hävdar är renrasigt russ, som är skimmel, kan alltså omöjligt vara ett russ?
En del tigrerade har misstagits för skimmel. Skimmel russ - nej, tigrerat russ som ser ut som en skimmel - ja.
denna ponny är så vit hon någonsin kan bli, finns inte en tillstymmelse till några prickar.
Alltså är honinte russ som första ägaren hävdar så bestämt.
Tack för era svar =)
Men har hon prickig mule, randiga hovar eller andra tecken på tigrering? En av föräldrarna måste också vara tigrerad för att det ska vara möjligt.

Är du säker på att hästen är skimmel?
Den vita hästen du talar om kan även vara isabell. Det finns isabeller som verkligen är helvita. Men att ägaren i okunskap säger att hästen är skimmel (många tror att alla vita hästar är skimlar)
Du kan via stamtavlan avgöra vilkan färg hästen har.
En tigrerad häst har en tigrerad förälder.
En isabell har en förälder med gulanlag. En isabell har även fuxanlag.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
hon kan vara isabell,du har helt rätt i det.
Det är inte min ponny utan en väns. Hon är inte infördi stamboken pga att pappan tydligen inte var godkänd vid betäckningen. så honär reggad som korsning/sv. ridponny
Har själv ingen kunskap alls om gotlandsruss och dess regler.
Det var av den anledningen att man väljer att regga en renrasig ponny somkorsning som fick mig att fundera om ponnyn kanske inte är ett russ öht.
Ska kolla upp namn på föräldrarna och kolla om det finns något gulanlag att ärva.
tigrerad är hon iaf inte. Finns inga som helst tecken på det.
#8 En bild också vore intressant. Samt, som du säger, stam. Renrasiga russ kan registreras trots att hingsten inte var godkänd. Svensk ridponny kan den däremot inte registreras som om dom inte har någon annan godkänd (ädlare) ras i sig också. Korsningsponny är det i så fall som gäller t.ex vid okänd stam.
# 9 Reglerna är ändrade, så att alla som registreras i ASRP, Avelsföreningen för Svensk Ridponny, benäms som ridponny idag.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 9 Reglerna är ändrade, så att alla som registreras i ASRP, Avelsföreningen för Svensk Ridponny, benäms som ridponny idag.
#10 Vaaaa,
när skedde detta. Då vår "shettis" skulle registreras om så klassades hon som korsningsponny av shetlandstyp. Fast det var ASRP som registrerade henne.
# 12 Är det som jag tror är det ett par år sedan, och jag har för mig att det är så, men jag kan ha fel. Det kan vara så att det är 43-orna och 93.orna som är ridponnyer, men att 99:orna har annan benämning.
Det kanske finns den som vet och inte bara tror som läser detta?