Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 1815 ggr
[vamir]
2009-01-13 20:03
0

Längd/vikt - tävla??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider western på mitt gotlandruss… Jag väger ca 57 kg och är 160 lång… Så mitt största problem är då längden, men jag har nu slutat att tävla henne fast de tar emot, är så sugen på att åka ut på tävlingar med henne men jag vill inte höra: Åh, vad du ser lång och stor ut på henne, ska du inte köpa nytt snart??

De är så jobbigt att höra och mina föräldrar tkr inte hlr jag ska tävla henne mer… Men vi har nyss kommit igång på riktigt och jag VILL verkligen… Vad ska jag göra?

Mina föräldrar kan vara väldigt "stränga" och bestämda :(

Svara gärna…

Kram Malin

annelie-huskvarna
2009-01-13 21:00
0

Så länge inte hästen tycker du är för stor så är det klart du ska fortsätta :)

Tusen
2009-01-13 21:03
0

Klart du ska rida din ponny. Kör på bara.Glad

[vamir]
2009-01-13 21:05
0

#1-

Tack :') Men hur ska jag säga det till mina föräldrar?

Dom kmr inte tycka det är ngn bra idé…

Vi har en ny häst nu som vi utbildar, men han är liksom inte "min" och om inte jag får tävla vinja nå mer så vill ju jag ha en ny häst att tävla (fast såklart behålla vinja) men jag får inte för mina föräldrar tror jag håller på att tappa hästintresset, men isf vill man ju liksom ha en egen tävlingshäst (om man är tävlingsmänniska som jag) annars är de ju inge kul och då är de ju klart att man lätt tappar intresset :S

Vet inte vad jag ska göra…

Skogsturer är ju också kul men jag tkr även om att tävla, stämningen liksom på en tävlingsplats och sammarbete mellan hästen och en själv =)

RC71
2009-01-13 21:05
0

Risken är att domaren säger ifrån om ekipaget är för omaka.

[vamir]
2009-01-13 21:10
0

#4-

Det ser inte såå illa ut för att min sadelpadd bygger upp så jag har mina fötter alldeles vid hennes mage och nästan helt raka ben som man ska ha…. Så jag tror faktiskt domarn är de minsta bekymmret =) men har även tänk på att dom kan säga ifrån :)

ElinLilja
2009-01-13 22:23
0

Jag säger så här:

Rid och strunta i vad andra säger "ridfolk" (ursäkta) tycker jag bara vill ha så liten ryttare på sån stor häst som möjligt, sen om dom klarar av hästen eller inte det spelar ingenroll. Och du är ju inte för stor för din flicka!

Rid på och ha kul, sluta först när du får påpekelse av någon domare att du är på tok för stor, inte om dom bara säger att du borde köpa en större häst för det är två skillda saker, och lyssnar men på det skulle alla rida runt på shirehästar =)

Vad glad att du har vikten inne till att kunna rida dessa underbara ponnyer, folk som klagar är oftast dom som själva inte kan det eller som inte har haft ett russ själv…

Jag kommer då aldrig sluta rida russ! =)

Tusen
2009-01-13 22:37
0

Vore roligt att se en bild på er två med westernsadel på.

ElinLilja
2009-01-13 22:42
0

En liten annan fråga förresten… vad har du för sadel, märke strl osv.

Skulle vilja he en till mitt russ men har ej hittat nån bra än i rimlig prisklass för hemmaridning. Nåt tips?

[bsmx]
2009-01-13 22:52
0

#6 Håller med!

MagganS-B
2009-01-13 23:09
0

Klart du skall rida ditt russ! Förklara för dina föräldrar vad vi russfölk tycker…..

[vamir]
2009-01-13 23:25
0

Tack allihopa :') Ska prova att prata med dom, kmr iaf att börja träna henne "riktigt" igen :)

Jo, jag har en westernsadel köpt från bole faktiskt, ingen megadyr med andra ord.

Bilden kanske är lite dålig osv, men de är den ända bilden med westernsadel.

Tror det är en 14 tum… är inte så insatt i sadelstorlekar, utan bara att den passar =)

StuteriSolo
2009-01-14 09:08
0

kolla här :hhtp://www.ponnytravprylar.e-butiken.se, där finns flera bra westernsadelar!

[Grabbarna-A]
2009-01-14 10:26
0

Det är väl ingen åldersgräns på westerntävlingar? Det är bara att tuta och köra, inte är du för stor. Be dina föräldrar att läsa alla inlägg här…Flört

mallan-nog
2009-01-14 11:00
0

De ska väl inte vara nå problem med varken din längd eller vikt. Jag är 164 cm och rider mina russ. Vikten lär ju inte vara några problem heller, om inte ponnyn säger ifrån. Russ är ju en väldigt viktbärande ras.

Russtoka
2009-01-14 13:50
0

Hej!

Jag vill också ge dig min uppmuntran. Russen fungerar alldeles utmärkt för vuxna ryttare av något mindre längd/vikt. 163cm - 63 kg är inga problem, jag intygar. Jag rider själv en russhingst.

pillidill
2009-01-29 20:48
0

Rid säger jag!!!!!

Strunta i vad andra säger. Det är bara slå lock för öronen när folk säger att du är för stor, din häst kommer säga ifrån när den tycker du blir för tung. Många vet nog igentligen hur mycket ett russ kan bara men som #14 säger dom är väldigt viktbärande.

Lycka till i framtiden! hoppas att att du kommer ut och tävlar.