marika-j - Grann och Dumle Ess
Jag följer tränden och öppnar också en träningsdagbok här för mina russ. - Grann är en underbar ponny som älskar allt som har med träning att göra, en riktig träningsnarkoman. - Dumle Ess är mitt nya tillskott som jag precis har kört in och håller nu på att börja träna lite smått för ett ev kval senare i höst. I denna tråd kan ni följa mina hästars träning och utveckling.
Tisdag 13 Januari
Skriver gårdagens träning nu eftersom jag inte hade någon träningsdagbok igår ;)
Grann: I dag körde jag Grann på Thigers rundbana där ett varv är 1,5 km. Till banan är det ca 2 km och jag körde 2 varv. Så allt som allt blev det en tur på nästan 7 km. Tog det väldigt lungt, han fick skritta både dit och hem vilket inte var så populärt. Det är alltid lika roligt att köra denna kille, släpper man efter lite på tömmarna så flyger han i väg! Han älskar verkligen att springa. Han var iaf som han brukar, pigg och framåt :)
Dumle: Har inte kört honom på länge nu, men han var jättepigg och jag tror han börjar komma underfun med vad detta egentligen går ut på! :)
Honom körde jag en tur på ca 5,5 km, runt på grusvägar och rakbanan. Mestadels i skritt, men även i trav då han nu har kommit på att han faktiskt också kan trava . Han har verkligen utveckats väldigt mycke sedan vi satte honom för vagn i november och jag hoppas att han fortsätter i samma utvecklingskurva.
Lördag 17 Januari
I dag var det tänkt att köra båda killarna en sväng, men med tanke på kylan (-13) och underlaget ( även fast vi nu fått lite snö :) som inte var det bästa, blev det bara en tur med Grann i dag.
Honom körde jag 2 varv på backåkern och 1 varv på kalles ängen. Vet inte exakt hur långt ett varv är på vardera åker, men var ute i drygt 40min. Han var som vanligt pigg och glad och tyckte att turen var för kort som vanligt.
Tog tempen på honom ca 3tim efter och då hade han 38,4! (brukar annars ha 37,7) ska ta i morgon bitti igen så får vi se, annars får han vila nu tills febern har släppt. Hoppas att han blir bättre snart, men det konstiga är att jag inte märkte någon skillnad när jag körde honom..
lite bilder från dagen ( även fast det var kallt, var det en solig dag)
Så.. jobbade på stall Tilly idag, så mamma o pappa tog ut hästarna. De tog även tempen på Grann och den visade då 37,7
så det var nog ingen fara med honom.
Hästarna får iaf vila tills på tisdag då jag slutar kl 10:15 i skolan. Då blir det körning för båda grabbarna.
Tisdag 20 Januari
I dag var jag hemma 11:30 och började med att hämta in Dumle.
Dumle körde jag på åkrarna idag eftersom han är barfota så vill jag inte köra honom på isiga vägar.. Det blev iaf 2 varv på bakåkern + 1 varv på kalles ängen. Han var pigg och glad och han fick trava nästan hela tiden! vilket han nu börjar förstå att han kan 
Sen var det ut med honom och in med nästa, dvs Grann.
Honom tänkte jag låta trava (nästan) hela turen, iaf där det inte är asfalt, för jag tror han skulle må bra av att få göra av med lite energi. Honom körde jag en tur på cirkus 6.5 km. Vi startade på grusväg (omk 1,5 km) sen asfalt (ca 1km) sen körde vi rakbanan som är drygt 1,5 km lång, därefter körde jag in på rundbanan och körde raksträcksn som är 500m innan jag kom ut på den avslutande grusvägen som är 2 km.
Grann travade på superbra
och tyckte det var kul att komma ut och se sig om lite. I dag blev han faktiskt svettig, men inte andfådd.
Så jag lät honom gå in i boxen och äta sitt lunch hö där.
Nästa träningstillfälle blir antagligen på fredag.
Lite bilder, ursäkta kvaliten, men mobilkameran strejkar just nu!
Söndag 25 Januari
Pga att jag kom hem sent i fredags och var tvungen att rycka in och jobba på Tilly i går så blev det bara körning i dag.
Men min otur fortsatte med skit väder rent ut sagt, regn och åter regn och vägarna blev som hockeyrinkar. Så det blev bara Grann som fick sträcka ut i dag, tack och lov för att han har skor! Dumle blev lite besviken när bara Grann fick ut på en tur, men jag tror han kommer över det.
Grann tränkte jag låta trava på lite mer i dag och han travade hela turen som fick bli 3 varv på backåkern + 2 varv på kalles ängen (ända stället som gick att köra på) Han var som vanligt pigg och glad, han låg på mkt och jag var tvungen att låta honom gasa på en liten bit, vilket han inte sa nej till.
nästa träningstillfälle för både Grann och Dumle blir på tisdag.