Mätning igen..
Eftersom mitt sto är 128cm (3år) är jag lätt nervös kan man lugnt säga.. då jag förstått att alla russ ska mätas på premieringsplatsen. Att de spänner sig lite och mäts på gräs mm. får mig att anta att hon kommer mätas som större än vad hon är… finns det inget man kan göra åt detta? Typ mätintyg nära inpå premieringstillfället eller liknande, skaffa i efterhand? Det intyget jag har är från i början av året, och jag kan förstå om det inte godtas (även om jag personligen tycker att det borde räcka).
Fast det kanske bara har betydelse om hon skulle vara aktuell för diplom? Och det kanske hon kan vara, vet man ju inte :)
Någon som kan detta bättre?

De enda mätintyg som accepteras av SvRAF är slutintyg för åttaåriga och äldre russ, intyget måste tas med och visas upp på premeringsplatsen. Årsintyg gäller inte utan russ tre - sju år, samt äldre som inte har slutintyg med sig, ska mätas på plats premieringsdagen.
Min privata åsikt är att det är galet att inte acceptera mätintyg. Jag har sett hur mätningar på ett antal olika premieringsplatser går till och jag är inte imponerad…
Vid en officiell mätning mäts ponnyn på slätt cementgolv med riktig mätkäpp och av utbildade mätmän (mätman), plus veterinär.
Jag som minns hur det var på den gamla "onda" tiden (innan gemensamma mätkommitténs tid) anser det är principiellt viktigt att värna om mätintygens värde, och det tycker jag SvRAF undergräver med sitt beslut.
Gemensamma mätkommittén är sammansatt av representanter från avel (Svenska Ponnyavelsförbundet), ridsport (Svenska Ridsportförbundet) och travsport (Svenska Ponnytravförbundet). Ett och samma mätintyg skulle gälla i alla sammanhang; en stor förenkling jämfört med tidigare när man var tvungen att skaffa nya mätintyg för olika aktiviteter.
Jag premierade mitt sto (då 3 år) på Bollerup 2006. Hon mättes inte, det gick runt en man och frågade om man hade mätintyg, jag hade det så han tittade på det och antecknade höjden. Dom som inte hade mätintyg mättes snabbt ståendes där dom stod så att säga.

#2 Den här regeln är ganska ny. Jag hittar just nu inget storeglemente från 2006 men i 2007 års version stod det som i #1. Tidigare stod det så här:
Mätning av mankhöjdPonnyer med mätintyg utfärdat enligt "gemensamt reglemente för mätning av ponnyer" behöver ej mätas om vid premieringen. Detta mätreglemente är gemensamt för Svenska Ponnyavelsförbundet, Svenska Ridsportförbundet och Svenska Ponnytravförbundet.
Alla andra ponnyraser (så vitt jag vet?) accepterar fortfarande mätintyg, och det är inte på alla premieringsplatser arrangören har koll på att just gotlandsruss har infört inskränkningarna jag skrev om i #1.
Ja jag har liknande erfarenheter att mätningen på premieringsplatsen kan vara lite hipp som happ! Jag har fått ett rejält russ i varje fall 130 cm i mankhöjd och hennes slutintyg är 128… Det är väl inte så stor skillnad men ändå. De två cm är ju viktiga i 3-årsfallet.

#1 Håller med dig. På mätningarna vid premeringsplatsen i Arvika har våra ponnyer alltid varit högre än vid årsmätningen året efter. Man mäter hästarna i en spolspilta där golvet är allt annat än rakt. Jag kommer aldrig att acceptera en ev övermätning av de som utför mätningarna där. Med det beslut som SvRAF tog 2006 att underkänna mätintyg vid premering anser jag att man undergräver all form av förtroende för premeringarna.
Vid premeringen för några år sedan hade vi en treåring som på premeringen mätte 131 cm, samtidigt hade hon mätts två månader tidigare av godkänd mätman till 127. Som tur var detta innan SvRAFs ödesdigra beslut 2006 om att underkänna mätintyg. Året efter mättes samma ponny, då som fyraåring, av godkänd mätman(annan mätman än året innan) till 128,5 vilket med all tydlighet visar att mätningen på premeringsplatsen var åt helsike.
Mätningen kan för russägaren vara skilnaden på ett stambokfört russ och ett som inte går att stambokföra vilket i pengavärde rör sig om flertalet tusenlappar. Jag anser därför att SvRAF bör återställa förtroendet för mätmännen och åter godkänna mätintygen. Skall mätning ske på premeringsplats skall det göras enligt mätreglementet. Dvs av godkänd mätman i närvaro av veterinär.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vore det inte bättre att endast kräva mätning på premieringsplatsen av gränsfall vars mätintyg är äldre än 1-2 månader? Vissa kan ju faktiskt ha växt en hel del sedan januari ooch man kan kanske komma ifrån dessa 1 januari mätningar som tar flera timmar.
På så sätt kan man ju välja om man vill ha hästen mätad på plats eller ej, och för en ponny med mkh runt säg 123-125 har det ju inte någon betydelse om mätningen på premieringplatsen visar att ponnyn är 1 cm större eller inte?
Men om de ska mäta hästen på premieringen, då måste väl vi hästägare unna kräva att det sker enigt officiell mätningsmetod? "Vid en officiell mätning mäts ponnyn på slätt cementgolv med riktig mätkäpp och av utbildade mätmän (mätman), plus veterinär."
Eftersom det är en mätning av stor betydelse, så måste väl mätplatsen ha dessa krav om det ens ska genomföras? Annas kan väl inte mätningen på premieringsplatsen anses som giltig. Gå det då at överklaga pga undermålig mätplats?

Var på premiering för ngt år sedan där en tjejstackare som aldrig hade mätt hästar förr fick " äran" att göra detta.Hur kul är det för en hästägare…..

Som jag skrev i #5 så har mätningarna iallafall i Arvika skett på undermålig mätplats, av icke godkänd mätman utan närvaro av veterinär.
Det finns alltid möjlighet att överklaga en avelsvärdering men jag förstår inte varför SvRAF överhuvudtaget frångår de av alla andra ponnyförbund accepterade mätreglerna.
Jerker Klang,

Att det finns folk som tycker att det är fusk med riktiga mätintyg har jag råket utför, det var på premiering i skåne , vi visade ett treårs sto en shettis och jag visade hennes intyg för en dam och hon säger då att det är fusk för hon kan ha växt flera centemeter, för mätintyget var knappt två månader gammalt. Man undrade om hon hade någon kunskap om hur mycket en shettis brukar växa efter de är tre år på höjden. Detta sto mättes nästkommande år och hade inte växt något alls på höjden. Så man kan undra villka mäniskor det är som har hand om premieringarna.

Så med andra ord spelar det ingen roll om jag försöker ordna med ett nytt Mätintyg tätt inpå premieringen… känns ju ganska uppgivet :(

Du får då propsa på att mätningen ska ske på ett bra underlag, på rätt ställe på hästen och av en mätman som vet vad den gör :) Annars får man ju överklaga om hästen t.ex mäts till 131 cm som i fallet ovan.
#3 ok, så det är en ny regel. Konstig sådan tycker jag med tanke på att mätningen på premieringar inte sker på samma sätt som när man får ett intyg utfärdat.
Som mätman blir jag jättefrustrerad när inte SvRaF kan godkänna mätintyg som gjorts under ordnade former, dessutom av en mätman som är godkänd av en kommitté som Russavelsföreningens representanter varit med om att besluta….. Jag skall stambokföra Deli i sommar, hon har slutintyg, och jag kommer ALDRIG att godkänna att hon mäts om på premieringsplatsen! OM man har ett mätintyg som är högst 2 månader gammalt, så kan inte ens en 3-åring som är 125 cm bli 1.31!

#14 Slutintyg gäller om jag inte kommerihåg fel…..
#13 Ja, jag tor regeln tillkom 2006, 2005 när vi premerade Troll Twix fanns inte regeln utan mätintyg var giltligt även för russ även om det tog några månader att reda ut det. Kanske är det "mitt fel" att detta korkade regeltilläg tillkom……
Jerker Klang,

Du kan kräva att premieringsdomaren är med när du mäter din ponny om den skulle mätas för hög , även så ska du ha eg 2 timmar på dig så att hästen kan slappna av.
# 16 Skulle aldrig komma i fråga att jag står utomhus och mäter på gräs som det sker i många fall…..
Detta kan väl ändå inte vara sant! Menar Svenska Russavelsföreningen att en person, vem som helst, skulle mäta korrektare än en utbildad mätman? Vad spelar det för roll om hästen vuxit någon cm till mätningen om den mätts i febr? I reglementet står det väl att ett 3-årigt russ inte får vara över 128 cm? Vore det på premieringsdagen blir det ju "orättvist" beroende på när den är…(förstå min ironi). Alla hästar fyller år den 1 januari, eller? Nog borde en seriöst arbetande rasförening ha förtroende för våra mätmän, eller finns det någon annan tanke bakom? Finns det russ som behöver "specialmätas"? Ja, jag bara undrar? Det har ju förekommit diskussioner på detta forum tidigare ang, nära vänner mm inom uppfödar - domarkår.

Kan någon förklara vad som är vitsen med att inte godta mätintyg? Regeln måste väl ha kommit till av någon anledning. Började det födas jätteruss helt plötsligt?
mig veterligen är det ingen annan ras som inte godtar mätintyg. Så länge det inte finns utbildade mätmän på premieringsplatserna blir det ju konstigt det hela. sist jag visade en treårig connemara på premiering, skulle hon mätas av en flicka som inte hade någon aning om hur man gjorde och dessutom fanns inget vattenpass på käppen
Det slutade med att hon frågade mej hur stor ponnyn var .
Finns bara en bra anledning till att mätning sker på plats. Alla tävlar på samma villkor. Hade tidigare en hingst som på hingstpremiering och kvalitetstävling var 138cm, vid tre olika tillfällen som 3- och 4-åring. Som 5-åring har han fått ett godkänt mätintyg av en mätman på 129cm!!!!!
Skulle inte tro att ngn med en B-ponny skulle vilja tävla mot honom. Tyvärr finns det alltför många exempel på dåliga/lätt påverkbara mätmän som inte behöver ta ansvar för sin mätning…

#20 Men nu är väl inte premieringar någon tävling. Här ska ju framtidens avelsdjur värderas. Nog borde det väl i så fall vara en korrekt mätning på plats-om den ska ha något som helst värde.

#21 Håller absolut med. Som jag skrev innan, jag har inget emot mätning på plats, men det skall ske enligt riktlinjerna. Dvs godkänd mätman samt veterinär. Allt annat är horibelt….
Jerker Klang,

#20. Tyvärr finns det alltför många exempel på dåliga/lätt påverkbara mätmän som inte behöver ta ansvar för sin mätning… Varför skulle inte mätmännen behöva ta ansvar för sin mätning? Jag tror inte det finns så många oseriösa mätmän, och de som ev. skulle finnas blir nog inte så gamla på den posten. Däremot kan man faktiskt få olika resultat av mätningen vid olika tillfällen, även om det är samma mätman. Det är mycket som påverkar.
Håller med om att mätintyg borde gälla på premiering.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Det har aldrig varit tal om att regeln kommit till för att det inte funnits förtroende för mätmännen, tvärtom!
Anledningen till att mätintyg inte gäller, är att ett russ kan växa oerhört mycket som 3-åring. Om man mäter sin 3-åring i början av januari, och den sedan visas i augusti, då har det gått ett drygt halvår, vilket kan göra att hästen har vuxit en del under tiden.
# 19 Det är premieringsförrättaren som har det slutgiltiga ansvaret för att mätningen går rätt till, och är det så att det används undermåliga mätinstrument, eller att den som mäter inte har koll på hur de skall göra, är det premieringsförrättaren som borde reagera eftersom den är ansvarig.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#23 Ja, inte för att jag har mätt så speciellt många hästar här hemma, men aldrig att jag träffat på en oansvarig mätman, snarare tvärtom. Vad ligger till grund för Russavelsföreningens beslut i detta ärende? Skulle vara intressant att höra.
# 25 Se inlägg 24.

#24 Då borde det ju vara helt ok med ett mätintyg inte äldre än två månader som någon föreslog? jag undrar fortfarande om det är så att det plötsligt blivit ett problem med stora russ? Generna är väl dom samma som dom alltid varit.
# 27 Det var på förslag om att yngre mätintyg skulle kunna gälla, men beslutet blev att de skulle mätas på plats.
Jag ser inte att det är ett stort problem. Det var när jag kollade häromåret ett fåtal 3-åriga ston som stambokfördes och som var runt 128-130, men det var inte många.

Alla russ över 128 cm blir väl stamboksförda? Men de kan inte få diplom.
# 29 Alldeles riktigt, om de är mellan 115-130 kan de stambokföras.

…och är de för små (under 115) och blåser upp sig på premieringsplatsen kan de stambokföras, trots att de inte borde, lika lite som de som är för stora.
Förra året mätte jag en häst "för stor" vid två tillfällen på hästens hemmaplan. Ägaren chansade och åkte ändå till premieringen. Hästen mättes för stor även på premieringsplatsen, av mätfunktionären (ej mätman). Premieringsförättaren tog då över mätkäppen, och vips blev hästen "lagom stor" och stambokförd.
Så man kan ju undra hur bra mätningarna på plats verkligen är.

Gotlandsrussets ideala mankhöjd är 123 - 126 cm. Ponnyer som är nära maxhöjden i sin ras tappar nästan alltid typen, det gäller alla raser; det är sällan man ser en maxad (eller överhöjdare) av riktigt genuin rastyp. Jag skulle önska att SvRAF gick tillbaka till att godkänna gällande medhavda mätintyg (se #1) - samtidigt skulle man kanske kunna uppmuntra premieringsförrättarna att nyttja typpoängen för att markera russ av avvikande storlek?

#28 Nä, rent statistiskt är det inget problem. Men för den russägare som har ett russ på marginalen gör det en oerhörd skillnad om en slarvigt utförd mätning, som vi råkade ut för, får vara det som gäller. I vårt fall hade vi "tur" att inte de nya idiotiska reglerna hade införts så det var mätintyget som gällde.
Nu var ju inte TT aktuell för diplom, men 131 som personen som utförde mätningen fick henne till på det skeva golvet hade ju inneburit att hon inte blivit stamboksberättigad…..dessutom var ju mätningen uppenbarligen fel då en mycket meriterad mätman mätte henne året efter till 128,5….
Förstår inte varför man skall frångå mätreglementet vid premering, detta är i mina ögon oerhört oseriöst!!
Jerker Klang,

#32 Det finns gott om typstarka connemaror över 148cm…

#34 Det var ju bra - jag har sett några som var klart hästiga. Fast en som hade fin mara-utstrålning var en valack, ca 158 cm hög, som jag chipade i Falun för ett par år sedan - jag tror faktiskt han var e Janus (uppf av DAD)…
# 33 Jag tror man skall passa sig väldigt noga med att säga att mätningen var fel den ena eller andra gången, för som sagts tidigare, och som jag har förstått av många mätmän, så kan det skilja ganska mycket vid olika tillfällen.
Vidare: Det finns alltid möjlighet att motinera till nästa årsmöte om en ändring av reglementet. Det är fritt för alla medlemmar, och är man dessutom med på årsmötet och kan försvara och rösta på sin motion är det en fördel.
Ett regelverk måste kunna ändras om man märker att det får väldigt stora konsekvenser, så det finns inget som säger att regeln skall gälla för all framtid.

#36 Håller med dig, hade tänkt att motionera om det i år men tiden rann iväg för mig. Skall se till att få ihop det till nästa år. Dessutom är det väll dax för årsmötet att komma lite närmre nästa år eller är det norrlands tur då? Är lite tufft som ensamstående förälder med hela gården full av djur att dra iväg drygt 60 mil…. Om inte annat kräver det en mycket nogran planering.
Av den diskusion som är i denna tråd kan man ju konstatera att stödet för SvRAF undantagsregel från mätintyg saknar större stöd bland detta forums medlemmar. Det gör att jag kan känna att en motion till nästa årsmöte är befogad.
Jerker Klang,

Tillkom inte det där med att mätintyg skulle gälla just för att man skulle slippa mäta uppstressade unghästar på plats? Eller minns jag hlet fel? Det var ju mycket diskussioner om mätning på premieringsplat förut, men när mätintyg skulle gälla har det som blivit tyst om det hela.

Det är faktiskt så på shetlandssidan med att mätintyg gäller inte varken på premiering eller utställning , där gäller inte ens slutmätningsintyget . Det kan jag ju inte ens förstå varför det inte gäller en häst som är 8 år växer ju absolut inte mer på höjden.
Fast alla tappar verligen inte typen om de är över 126 , har 2 st som är över och där stoet har fått 43 poäng med 9 på typ mer än en gång, (finns faktiskt russ med bra mankar också ;-).
Valacken har inte heller tappat sin typ så jag håller inte med där riktigt vissa tappar typen men inte alla.
Ett bra russ är alltid bra oavsett om den är maxad eller liten :-)

Puttar upp den här tråden och frågar om någon tänker föreslå en ändring? 
Sen vill jag även få bekräftat att slutintyget även gäller vid stamboksföring..

#40 Slutintyg gäller vid avelsvärdering av gotlandsruss-ston, se #1; förutsatt att man tar med det och visar upp det på premieringsdagen förstås. Saknas slutintyg måste hästen mätas på plats.
Ja, jag är inne på att skriva en motion till SvRAFs årsmöte om mätintygen, enligt mitt resonemang i #1.

#41 Ok, det låter bra. Förslaget med giltig mätning inom viss tid före premieringen tycker iaf jag låter vettigt..

#41 Du har mitt fulla stöd till ett sådant förslag…..
Jerker Klang,
# 41 JÄTTEBRA!

Då är det viktigt att så många som möjligt kommer till årsmötet och stödjer motionen. Årsmötet är den 4 april på Skansen i Stockholm.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag ska verkligen försöka ta mig dit!