Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 948 ggr
Teja-Bea
0

Dagens Tips 20 jan

Om du ska raka din häst i boxen så lägg upp allt strö åt sidorna i boxen och bara bara ett tunnt lager i mitten. Ta sedan ut allt strö med klippt päls i. Pälstussar och olja från klippmaskinen kan göra hästen skjuk.

Ha helst hästen i stallgången eller utomhus när du rakar den.

Källa: Pollux

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tusen
0

Vi rakar alltid våra i stallgångenFlört. Har ingen Obestämdbox att ställa dem i.Oskyldig

Merete-h
0

Jeg fikk vite at hestmo ( støvet i pelsen på hestene) virker som lakserolje på mennesker… Har ikke prøvd det selv, men det kan være lurt å holde munnen igjen under pelsklippingFlört

Teja-Bea
0

#2 där ser man! Också bra att veta!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

RC71
0

På vilket sätt skulle hästen kunna bli sjuk?

entill
0

#4 Har du inte sett "Morrhår och ärtor" Flört

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Russtoka
0

Pappa berättade för många år sen att om man ville vara riktigt elak mot någon (men det vill man väl inte?) så skulle man skrapa lite stöv från insidan bossan på lokselen (han kallade det "put-skav") och strö i maten för den som skulle drivas med. Om det sedan gick ner skulle den personen få världens magont och diarré. Tungan ute

Det är nog inte bara vid pälsklippning man ska hålla munnen stängd. Det är nog inte heller att rekommendera att slicka i sig stövet när man ryktar…

För övrigt klipper jag inte mina hästar alls. Skulle jag till äventyrs göra det håller jag mig utomhus i solen. Päls som jag ryktar / borstar bort på våren brukar jag lägga vid skogen ifall någon fågel vill ha det i sitt bo att bädda med.

Merete-h
0

#6 - Ja, det var nettopp en sånn historie jeg fikk fortalt……

RC71
0

#5Skäms För övrigt så tror jag att jag har fått allt som kan lossna, eller rinna ur en häst i min mun. Hovslagaryrket är glamoröst ibland….Obestämd Jag mår utmärkt, men det kanske mer handlar om tur och att"det som inte dödar, det härdar" Cool