höjning av klass
Jag har frågat detta tidigare tror jag, men har nu läst lite olika och vet inte vad som gäller….Kan någon förklara hur det fungerar med ev. höjning av hingstars avelsvärdeklass?
1. måste hingstägaren sammanställa meritlista över avkommer och deras prestationer och måste man anmäla hingsten till avelsvärdering och skicka avkommalisten till hingstnämnden?
eller
2.har hingstnämnden själv koll på vilka hingstar som står för att kunna höjas och "inkallar" de i så fall dessa hingstar?
eller något annat?

Om jag fattat det hela rätt så gäller både alternativ 1 och 2. Avelvärderingsnämnden har viss koll även mellan generalmönstringarna. Inför generalmönstrin skickar hingstägaren alltid in meriterande uppgifter för hingsten vid anmälan. Denna använder sedan avelvärderingsnämnden för eventuell höjning av avelsvärdeklass i samband med generalmönstring.
Om hingstägaren anser att hxn vill testa sin hingst för avelsvärdehöjning mellan generalmönstringarna kan man skicka in en meritsamanställning till avelvärderingsnämnden och dom kan då ta beslut om detta, även ett icke "generalmönstringsår". Däremot vet jag inte om hingsten i samband med detta behöver visas på en hingstpremering, men jag antar det.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Okej… då var det inte konstigt at jag var lite förvirrad… tack!

En annan klurig fråga ang. höjning av hingstar. ELIT kan de få postumt, t.o.m. det år de yngsta avkommorna är 10år. Vad gäller då med hingstar som av olika anledning tagits ur aveln och kanske kastrerats? Kan de höjas, eller måste de vara döda för att få sitt ELIT?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#3 Jadu, den var riktigt klurig…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss