Premiering av ston
Här kommer en fråga till, som säkert är lätt att svara på.
Går det bra att premiera sitt sto till A och Elit, superelit även om hon inte visats för G1, om hon bara är berättigad?
Eksempel: Sto har premierats med diplom som 3 åring, fölat som 4 åring men inte visats för G1. Visas sedan som 10 åring, har fått 5 föl med prestationer som ger mamman poäng för A.
Då får stoet väl A, fast hon inte visats som 4 åring?

Svar: Ja. Alla stambokförda ston oavsett värdeklass kan avkommeprövas och erhålla höjning.

Korrigerar mitt ovanstående inlägg ("hantera inlägg" tycks inte funka?!?). Inte riktigt "alla"… och då tänker jag på t ex ett sto med eksem. Hon kan inte höjas (men hon kan å andra sidan inte heller få diplom - vilket ovanstående exempelsto hade). 
Tack Pernilla! Så trodde jag väl att det var.

Salka Valka 4760 stambokfördes 2007 (20 år gammal) och blev A-premierad direkt tack vare sina avkommemeriter - som exempel.
Vad bra. Ja det vore ju tokigt också, om man bara hade chansen att visa med det första fölet vid sidan. Då skulle nog många bra ston missa sina höjningar.
Jag har för mig att diplomston inte ens behöver visa sin avkomma för att få G1. Stämmer det?
# 6 Det är så, att ett diplomsto inte kan få G I förrän den har en avkomma efter för rasen godkänd hingst.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Men vad Tusen menade var kanske om man kan få G1 på sitt sto utan att visa avkomman? Jag vet inte….
#7 Det förstår jag men inte behöver man väl åka på en premiering med ett diplomsto för att få G1 om fölet har visats på annan plats.
Eller det går kanske lika bra om fölet bara har registrerats? Jag har varit på premiering med sto med föl vid sidan, och det är ju inte så att fölet bedöms på något sätt.

Men då är det ju underförstått att ett diplomsto som fått en avkomma efter godkänd hingst egentligen är en G!, eller?
Då kommer en intressant fråga, måste det aktuella stoet visas upp på en avelsvärdering då det egentligen bara är formalia?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 11 Du måste visa stoet vid all höjning, förutom ELIT och SUPERELIT som kan göras postumt, dvs efter att stoet har dött.
Är avkomman registrerad behöver den inte vara med vid avelsvärderingen.
Anledningen till regeln om att de måste visas är att stoet inte kan höjas om den har man och svanseksem.
Den som är vaken inser då att det är då fullt rimligt att ett sto som har eksem och har goda avkommor kan nekas ELIT i livet, men faktiskt kan få det postumt efter sin död…. Tokigt, men en "bugg" i reglementet.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ja, och då måste den visas på premiering, eftersom att det inte räcker att den får 40p och mer på utställning sommartid som veteran, när man också observerar eventuella symtom på man eller svansskorv/-eksem?
Tänker på vår gamla Allgunnens Gloria 2700 som visades på utställning 2003. Hon var då 20 år gammal, och dömdes av Göran Graaf. Hon fick 40p, men var tyvärr tvungen att tas bort innan hon kunde visas på premiering för höjning. Hon fick fång och togs bort på våren, varvid höjningen till A inte kunde göras. Suck!
Jag anser att det är ett dilemma, även om det är så för alla (dvs att samma regler gäller för alla). Synd på ett fint sto…
Shit! Då måste vi alltså i alla fall åka på en premiering. Vi som var där förra året med avkomman på treårspremiering. Då kunda "morsan" alltså ha följt med då. Synd att man inte visste det.
Nu kommer hon att betäckas i sommar och får förhoppningsvis då föl nästa år. Då får vi väll åka med båda då istället.

Bryr mig nog inte om att visa för höjning till G1, får vänta tills det är dax för A…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss