Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1264 ggr
Mayaye
0

pris på mätning

Hejsan! Vad brukar ni få betala för mätning på mätdagar när det är många ponnyer? i Bollnäs kommer mätningen att kosta 750 kr per ponny. Lite dyrt tycker vi….

Torpets
0

är det med veterinärkostnaden?

palomia
0

Tror vi brukar betala 300 på gotland.

Mayaye
0

#1 Det är inkl vet+mät. ifjol på mätdagen så

kostade det ca 300 kr för allting, så det låter ju

lite konstigt om det är dubbelt så dyrt i år.

entill
0

Vad tycker ni är rimligt att mätmannen får betalt då? Många mätmän är momspliktiga och får skatta för pengarna. Vi skall hålla oss med scanner för att läsa chip, godkänd mätkäpp, hålla oss uppdaterade med regler, beställa mätintyg, rapportera mätningarna till GMK varje år samt numera även betala 100:- om året för att få vara mätmän. Betänk också att det inte alltid är flera ponnyer på samma ställe som skall mätas, så man kan få sätta av mer än en halv dag för att mäta en ponny. Naturligtvis blir det lite billigare för ponnyägaren om det är flera ponnyer som mäts på samma plats eftersom ponnyägarna då får dela på reseersättningen. Lägg därtill att man kan bli misstänkliggjord för att ha mätt en ponny för stor eller för liten. Trots det tycker jag att det är kul att vara mätman, för man träffar så många trevliga människor och ponnyer. Jag skäms inte för att ta 200:- + moms för en mätning och 20:- / mil i reseersättning. Det är inget man blir förmögen på.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Mayaye
0

#4 Jag tycker det är helt okej att betala runt 300-400 kr för en mätning, Jag förstår om det skulle kosta 750 kr om det bara vara en ponny som skulle mätas, men på mätdagarna kan det ju vara runt 30-40 ponnyer, då brukar ju priset bli billigare (runt 300-400 kr för allt) så har det varit förr på mätdagarna iallafall.

PernillaJ
0

Min klubb, Dala Ponnytravklubb, brukar ordna mätning på Romme innan varje säsong för medlemmar. Jag tror det kostar ungefär 300 kronor per häst? Mätmännen och veterinären jobbar ideellt eller kraftigt rabatterat och skänker dessutom överskottet till föreningens verksamhet. En himla fin gest, och väldigt uppskattat. Det brukar vara många ponnyer som mäts (uppemot 40 st?) och långa köer.

entill
0

Jodå, jag kan förstå om mätmän och veterinär jobbar ideellt för klubben, så att pengarna som tas in går direkt till klubben. Så har jag också varit med om att vi gjort förr i EPS. Numera känner jag inte att jag har någon anledning att sponsra andra hästägare. De flesta har det bättre ställt ekonomiskt än jag. Kan man lägga ut tusentals kronor på "lullull" till hästen, tycker jag inte att några hundralappar varannat år kan spela så stor roll. Tycker också att det är en fin gest från mätmän och veterinär att skänka pengarna till klubben, men man kan inte begära att mätmännen skall sänka sina priser.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~