Att ha avelshingst
Då jag för andra gången ska ha avelshingst på station skulle jag vilja ha lite tips. Det ska ju rapporteras lite här och där och avgifter ska betalas in. Vad och vart ska jag rapportera? Vart och hur mycket ska jag betala in? Hur får jag tag i språngrullar m.m? Det finns många frågor kring detta.
Vad behöver jag mer tänka på under avelssäsongen?
Tyckte detta var viktgt att ta upp då det är många hingstar som byter station till våren. Tycker det är jättekul att hingstarna flyttar på sig!

Det finns information på Svenska Russavelsföreningens hemsida. Under fliken Praktiska frågor, Att ha avelshingst, ligger en artikel om hingstregler (som även varit publicerad i Gotlandsrusset nr 2/2006).
SvRAFs registratur skickar i månadsskiftet februari/mars ut ett brev till alla ägare av hingstar berättigade att lösa licens 2009, med mer information. Med det utskicket följer också en gul rapporteringsblankett för utstationeringar etc. Som nämnts i en annan tråd är det alltid hingstägaren som ska meddela utstationering, för att det ska komma med i hingstlistan i Gotlandsrusset nr 2 och på SvRAFs hemsida.
Ett hett tips är att använda ett mottagningsbevis av något slag, något i stil med bifogat pdf-dokument (som jag hittade på new forestarnas hemsida). Både hingsthållare och stoägare undertecknar och man har svart på vitt vad som är avtalat. Ett annat tips är att be stoägarna lämna med en kopia av stoets hästpass, det underlättar när alla papper ska fyllas i.

Vi har gjort egna mottagningsbevis för alla våra hingstar. Och vi ber alltid om en kopia på härstamningen på stoet =)
Lycka till!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Ett tips är att se till att stonas pass följer med, om det skulle behövas några behandlingar! Passen ska ju följa hästen men det är dåligt med det. Fick en föreläsning av stuteriveterinär i dag som ondgjorde sig över detta faktum!

Nej tack inga pass att hålla reda på det är tillräckligt med allt annat Händer det något så kan man skicka med en kopia på gårdsjournalen till hästägaren så kan dennes vet fylla i passet
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Du har fått många bra tips. Ett annat kan vara att skaffa en ansvarsförsäkring om du inte redan har det.

Jag lämnar alltid med passet. Däremot skriver jag in i fodervärdsavtalet att passet är en värdehandling och skall förvaras som en sådan. Och att om passet försvinner står fodervärden för kostnaderna av ett nytt.
Likaså om de är vaccinerade och fodervärden missar en vaccination får de stå för en ny grund.
Ta alltid kopia på pass och ev vaccinationer innan du skickar iväg ponnyn.
Grejen är att om passet inte finns tillgänglig och det blir kontroll är det hingsthållaren/stallägaren som åker dit för det, inte stoägaren. Bor stoägaren nära och kan komma med passet=inga problem, annars kan det bli dyrt! Nu ska det ju bli mer noggranna kontroller också så det kan vara läga att ha passet med hästen.

#7 Vem ska utföra dom nogrannare kontrollerna? Här i Uppsala län har antalet djurskydsinspektörer minskat från 12 till 7 stycken efter flytten till Länsstyrelsen. vi har otroligt mkt hästar i detta område och enköpings kommun är en av landets absolut hästtätaste. Vi får nog vara glada om Länsstyrelsen hinner se till att inga djur far illa. Senast jag hade kontroll var det ingen som frågade efter passen, trots att jag stod med dom i handen.

#6 Men på ston som lämnas på betäckning begär du väl inte att hingstägarna ska ha koll på hennes vaccinationer
jag tror att fidelia menar att hon gör så om hon lånar ut hästar på foder.