Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 724 ggr
GAJarhult
0

Bästa lädervården?

Nu börjar min källare bli full med olika hästpersedlar och jag tänkte att jag får fixa till i det lilla rum på logen där de hade säd förr.(Musfritt) Nu undrar jag om det är mycket skadligt med frost för läder? Innan i källaren är det ju för varmt å det är ju inte bra det heller. Vad är den idealiska tempen? Å vilket är bäst olja eller fett till läder?

StuteriSolo
0

man ska helst fetta in läder, olja är visst inte nyttigt för sömmarna. Goda råd jag fått från Tärnsjö garveri. Slutade använda olja på mitt läder för 16 år sedan, och selarna som endast har fettats in är i mycket bättre skick än de selar jag oljat tidigare. (Ja, de är ju nyare också:)) Förvaring av läder bör vara torr, tempen är nog inte så noga bara det inte blir fuktigt. Jag har en sele som hängt på en kallvind i en gammal tvättstuga i ca. 50 år, den var ordentligt infettad när den hängdes undan, Vi rengjorde den och har använt den sedan utan problem. Ska man använda sina grejer och det är väldigt kallt blir lädret jobbigt stelt…

SigneK
0

Jag har också hört att olja inte är så bra som fett. Jag tror också att det största problemet för läder är fukt. Det verkar inte som att det spelar större roll var jag har mina lädersaker hemma; de möglar ändå! Men det är nog bara så att det är för fuktigt oavsett…..