Eksem?
Min lilla hingstunge har ju jättetjock päls förståss. Han går ute hela dagarna från 07,00 - 17,00 och står inne i box på nätterna. Stallet är oisolerat och har högt till tak och öppna ytterdörrar = lika kallt som ute.
Han har haft som knutor i hårbottnen. Speciellt på sidorna på halsen och på undersidan av halsen. Dessa knutor verkar klia på honom.
Har ni haft nåt liknade på era russ?? Kan tänka mig att det kom av en varm och regnig höst..?? Han är ju utrustad för -25 grader minst!

Svårt att säga utan att känna…
Men jag tycker det låter som regnskållor. Vi har haft det på nån av våra ibland och bästa sättet att få bort dom är att rykta riktigt noga så att det kommer ordentligt med luft till "hårbotten"(minst två ggr om dagen). Badda sedan området med jodopax(en gång/dag), var noga med att det kommer ner till botten.
Observera att du skall använda ryktborstar som inte används på någon annan häst då det kan vara smittsamt.
Om det inte gett sig efter ett par veckor tar du, om du inte redan gjort det, kontakt med en veterinär för man kan ibland behöva ge dom antibiotika för att få bort eländet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss