Stolt över mig själv!!
Ursäta mitt skryt nu… Men jag måste bara få berätta hur duktig jag är!!
Jag är en helt vanlig ridskoleunge som ridit på ridskola sen jag var sex i Sthlm! Jag köpte min första häst som vuxen, det var min Ozzy. (Det är lite skillnad på att rida på ridskola och ha en egen häst).
Denna helt vanliga ridskoleunge kör nu i skogen med sin egna uppfödning. Jag har kört in Arvak helt själv sånär på lite hjälp vid första tömkörningen. Jag har fått flera goda råd både här och av en duktig hästkarl.
Se på bilderna och titta vad en vanlg f.d ridskoleunge, uppvuxen MITT i asfalten i Sthlm kan göra. *STOLT*

Det är väl helt underbart! Skryt på du, vi är alldeles för dåliga på det vi svenskar tror jag. Jätte fina bilder! Lycka till framöver för det slutar ju inte här….

Vad duktig du är Fia! Kul! Fortsätt på det viset. Man kan allt om man bara vill och är villig att använda vårt sunda förnuft.
Lycka till!

Heja Fia!
Det är en utmärkt början i brukshästkarriären! Arvak ser ut att trivas bra i selen och jobbar fint.
Jag började också med att dra en stock i taget med Leil Gaist, och så gör Leil Blixt två år nu. Nu när Leil Gaist är 6 år har han äntligen förstått att han ska stå still när jag lastar av och på och tömmarna ligger på marken. Fast ibland tror han att han vet bättre än mig vart vi ska gå fram, svänger lite för snävt och lyssnar inte på mitt tömtag utåt. Straffar sig direkt när ekipaget fastnar på en sten eller stubbe jag försökt undvika. Då får jag tala lite allvar med honom att det går så när man inte gör som matte säger…
Men jag är så nöjd med honom, nu kan Micke 19 år lära sig köra i skogen också tack vare att Gaist är så duktig. Bilden från förra helgen. Vår nya vedkälke/släpa fungerar fint på minsta möjliga snö. Idag var det lite mer snö, ett tunt lager och vi har kört ut två lass.
Så fortsätt jobba Fia så med Arvak, så småningom är han så invand att ni vill ha lite mer i lasset att dra.
Grattis, vad kul!

Tack alla ni!
#5 Jag är SÅ nöjd med Arvak, vi börjar förstå varnadra riktigt bra nu. Han vet att jag vill att han ska stå still då jag lastar på och av även om jag inte riktigt vågar släppa tömmarna än! Han börjar bli riktigt duktig att svänga snävt och gör som bakdeslvändningar (här kommer ridskoleungen fram
). Ibland verkar han nästan veta vilken stock jag vill ta för han "parkerar" sig helt rätt och vet precis hur jag vill att han ska backa till….
I början var det svårt för då gick det lite för fort, men nu "lyssnar" han bakåt och sätter igång långsamt och stannar upp lite om det tar emot, i början ryckte han liksom igång.
Jag har funderat över hur mycket han orkar egentligen? Hur mycket väger en sån där liten "stock" och hur mycket orkar han?
Önskade att man hade lite av såna där grejor så man kunder tränna inte bara tömköra jämt!
Hur har ni fått tag på såna grejor ? bara undrar
Grattis, vad bra gjort!

#8 http://www.flobyoverskottslager.nu/ Hos Börje i Floby hittar du såna grejor, det finns t.o.m timmersax i ponnystorlek.
#7 Visst är de underbara russen! Vi konstaterade med Gaist också att han vet hur vi ska köra, var han ska stanna. Ibland blir det lite för bra, han har själv valt väg men inte sett stenen… så mycket logiskt tänkande har inte ens ett russ.
Om du kör som du gör nu, tar lite tyngre stock och ser hur han tar den. Får han ta i mycket så han får streta lite har du nått gränsen. Avsluta alltid med en lättare bit så han går från arbetet med minnet av att det var lätt och roligt.
Om man skulle lasta för mycket på Gaist så går han helt enkelt inte, han provar, men vill inte gå, det händer om vi t.ex. kört fast. Då får man lasta av lite eller ta en lättare bit.
#10 Tack , då vet jag! 
Man får skryta o vara stolt

Heja Fiffilura! Jättekul!