Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: kör-travsport
Läst 1814 ggr
bubbe
0

Hur breddar vi körsporten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 26 oktober ska vi ha möte i körklubbarna som "håller till" på Johannesberg. En viktig punkt är hur vi ska driva körningen i distriktet vidare och hur vi breddar sporten. Har du några synpunkter som vi kan ta med oss? Vad skulle göra att just du började köra (inte nödvändigtvis tävla)? Lämna gärna förslag, även om ni bor i en annan del av landet. Det kanske kommer fram många bra tips från andra klubbar.

ryttarn
0

Jag tror att en stor rekryteringsgrund till körklubbarna är genom ponnytravet. Varför inte inleda ett samarbete med närmaste ponnytravklubb? Både jag och mina äldre barn är intresserade av att börja med körning men känner oss osäkra på hur man skall börja. Om det då finns en körklubb som är nära alierad med ponnytravet blir det naturligt att fasa över dit när man känner att man vill.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
0

Det är en bra idé, kör man redan sin ponny kan man ju prova på annat också, det skadar ju inte hästarna att få andra utmaningar, och dressyr stärker alla muskler och gör att ponnyerna bättre klarar att svänga och trava samtidigt:D

För att inte tala om hur kul kuskarna tycker det är :D

Problemet med körning är ju egentligen att det finns så få som utövar sporten, det finns få instruktörer, de som finns är koncentrerade till sdöra delen av landet, och det är dyrt att körtävla. Uppstallning en helg 800:- per häst t.ex startavgifter ungefär samma som för ponnytravet, men sedan tillkommer veterinäravgift också. Licens för kusken i lokal klass 160:-, hästlicens i högre klasser krävs, då är även licensen dyrare för kusken, runt 6-700 orkar inte kolla exakt. Man har då kankse tre-fyra tävlingstillfällen per år…

entill
0

Jag tror precis som ryttarn att ponnytravet kan vara en bra rekryteringsgrund. Det är viktigt att få alla att förstå att likheterna är större än skillnaderna. Men slå dem inte i skallen och säg att allt är fel med ponnytravet och deras sätt att köra häst, för det handlar inte om att få någon att byta gren, bara att utvidga körkunskaperna. Vet av erfarenhet att många ponnytravare fått en "nytändning" när deras kuskar vidgat sina vyer. Tänk också på att många körhästar kanske skulle tycka att det vore kul att springa ikapp med andra. Försök att få till stånd ett samarbete med ponnytravklubbarna för ömsesidigt utbyte.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

Vad kostar utrustningen? Kanske många tycker att det är dyrt när man redan kostat på utrustning till sin ponnytravare för 15-18000,- kanske mer……Går det att få tag på begagnat ex.-vis?

Tror också att det här är en bra idé att gå över från ponnytrav, alla kan ju köra, oavsett ålder eller vikt! Likaså att alla hästar tycker om att variera träning och jobb!

wilson
0

Jag håller med #4 , utrystningen är SVINdyr och Startavgifterna också samt att man inte får något tillbaka om man placerar sig… När man "bara" hållit på med trav  innan så förstår man inte rikigt hur man ska ha råd med körningen, inom travet så kan man ju iaf ibland få ett litet bidrag tillbaka… Har precis börjat med körning och fick tag i beg. vagn för "endast" 15.000:- , tur att jag kunde dela på den med en bekant… Tror det ekonomiska spelar stor roll. Tror annars att många av oss "äldre" kuskar inom ponnytravet gärna vill skulle vilja fortsätta med våra ponnysar och kunna tävla…

bubbe
0

Perfekt, det är den här typen av förslag och diskussion som behövs, så att jag kan ta med mig lite idéer till mötet. Glöm dock inte bort att det inte bara gäller tävling, utan all typ av körning. Utrustningen behöver inte vara svindyr, speciellt inte om man kör på klubbnivå, det viktigaste är att den är säker. De allra flesta ponnytravare tränas nog med en typ av rockard, och det är lätt att sätta svängel på en sådan. Körkurserna på Sundbyholm har väl varit ett ypperligt exempel på samarbete mellan sporterna. Gum- och gubblopp är ju väldigt populära, då de överåriga får köra, så det kanske vore kul att prova på precision också.

Fortsätt ge förslag på saker som skulle intressera just dig, även om du kanske har för långt att åka till just våra klubbar.

Fiffilura
0

Jag är väldigt sugen på körningen. Men det känns som det är lång väg dit. För det första finns det få klubbar så det blir en bit att åka. För är man helt ny inom körningen behöver man hjälp på alla möjliga sätt. Det gör sporten lite "oåtkomlig" tillsammans med priset. Utrustningen är vaninnigt dyr och vad jag förstår finns det en hel uppsjö med regler om hur både kusk, ryttare och vagn ska vara utformad.

Vidare har jag förstått att de små ponnyerna inte är lika välkomna som de större? Detta kan ju skrämma bort de unga kuskarna som behöver rekryteras för att få sporten att växa.

Jag tror på att göra sporten mer folklig, mer tillgänglig och enklare. Det ska vara roligt och enkelt att hålla på med körsporten.

Det blir i och för sig lite av ett moment 22. Blir sporten större så blir den mer lättinglig i och med fler klubbar och sporten blir större….

Här i trakterna har de haft en prova på dag med ponnytrav. Kanske vore nåt? Inbjud folk till att få prova på att köra precision och dressyr och att få åka med (kanske räcker) på en enklare marathonbana?? Gör det till en folkfest….för både stora och små  Jag skulle i alla fall nappa direkt!

StuteriSolo
0

JAg tycker helt klart att inget krångel -ordna prova på grejer för alla, samarbeta med ponnytravet, upplysa om att man till en travdäckel t.ex kan köpa en lös brösta(en bred långbrösta fungerar säkert bra) och llinor, svängel på rockarden och Vips! har man utrustning att börja med. Man kan köra önvningsträningstävlingar så behöver inget förbund känna sig stött i kanten. Ska det vara en folksport måste den ner på folknivå, och inte så man måste lägga ut hur mycket engar som helst för att börja tävla. Hamnar man i SM-klass kanske det är en annan sak, men här gäller det ju att bredda sporten, hur många nya kuskar har tillkommit sedan 1991 när jag började? JAg tror jag kan räkna dem på fingrarna…

[Tjiwi]
0

#2 Licensen för reg klass kostar 800 el om de höjt till850 kommer inte ihåg vad jag betalade.Obestämd Sedan är anmälningsavgiften dyr, ca 450-550/klass. Startavgift tillkommer som du sa och uppstallningen kostar på….är det mobila boxar handlar det om 700-900/box, det blir attans dyrt när man som jag kör par…Guld i mun Sedan brukar veterinäravgiften ligga på ca 150/häst. Så för mig och andra som kör par hamnar notan på ca 2500/tävling, det är UTAN bensinkostnader, vi får ju köra med två bilar då vi har fyrahjulsvagn till paret…..tjoho, ja, det är inte konstigt att det blir så få tävlingar per år man åker på! Men det är sååå kul så det är bara att betala och vara glad, börjar man körtävla blir man fast!

#7 Jag har då ALDRIG varit med om att de små ponnyerna skulle vara mindre välkomna än andra……jag har alltid mötts med respekt från både ponny och storhäst kuskar så det tror jag inte stämmer!

Utrustningen behöver inte bli dyr, det är som med allt annat, finns en uppsjö numera att välja på i olika prisklasser, annat än för bara några år sedan då det var knepigare att få tag i bra utrustning till ett bra pris, särskilt till de mindre hästarna. Säger som Bisse, de flesta har en fungerande rockard till sitt russ, se till att den håller min bredden 125 cm, sätt dit en svängel, bygg en liten kuskkil så du kommer upp lite, det duger länge….man börjar ju inte i SM direkt då man kanske vill ha en lite "finare" vagn. Numera finns det helt kolpletta selar för bara några tusen lappar.

Så, ni som fundrerar, kom igen och börja, störtkul….ta hjälp av de som finns här inne som håller på med körning, vi är ju utspridda i landet, uppåt finnsex Bisse, Stockholm Norrvadarna, jag i Östergötland och Hagelberg neråt landet, jag är övertygad om att vi alla vill hjälpa till och svara på frågor mm. Det finns säkert fler kuskar här inne men det var dessa jag kom att tänka på så här direkt, ursäkta mig om jag glömmer några!!

Vi har körtävling på Ekenäs sista helgen i september, det är både lokal och regional lätt klass, samla ihop er och kom och titta vetja….kom på söndagen och titta och heja på maratonen, lovar att ni blir bitna…..

MagganS-B
0

Med tanke på alla avgifter, det bästa är nog att köra "vanlig" brukskörning hemma - kostar ingenting! Loksele och gammal fyrahjulsvagn kommer man långt med! Se på "Fiffilura" som säljer hästgödsel till folk……det tjänar man på i stället!

Fiffilura
0

#10 ??? Säljer hästgödsel???

ryttarn
0

#10 Det är russtoka som säljer hästgödsel :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

Russtoka
0

#11. Hi, hi! ^^

Maggan förväxlar dig med mig. Glad Men det gör väl inget?

Det var jag som sålde gödseln till grannskapet. De betalade glatt en hundring för att få det hemkört med häst och vagn.

#10 Det är som du säger: vanlig brukskörning hemma kostar ingenting. Jag har väldigt begränsade möjligheter att åka ut på tävlingar, utställningar och liknande. Har inte ens en trailer.

Alternativ till körsportens breddande skulle väl kunna vara nån slags distanskörning eller liknande. Ekipagen får i uppgift att köra från punkt A till punkt B i en viss sträcka låt säga 2, 3, 5 eller fler mil. Kanske delmål med övernattning, ta sig fram igenom de verkliga hinder som finns i vår natur och bygd. Mer som ett äventyr än en tävling kanske.

Fast… jag skulle först få köra mitt ekipage till startplatsen. Låt oss säga att det skulle bli Bankeryd t.ex. Då har jag 14 mil dit…

Nej, jag kör hemma…! Här finns det jättefina körvägar.

Att ha en stafett hos varandra då? Man kör en budkavle genom Sverige? Sen följs budkavlen via våra vanliga media.

Ja, det här var några stolliga förslag… Flört

Reko
0

Jag tycker brukskörningen är en rolig sport men jag vet inte hur den upplevs inom körsporten. Det gör det lite enklare när jag slipper ha med vagn och jag får träna på moment som jag har nytta av i vardagen. NM- och SM-vinnare finns inom rasen…

entill
0

Ja, varför inte introducera brukskörningen också i den "klassiska" körningen? Och som sagt, körning behöver ju inte vara bara att tävla.

Visst är det väl så att de små ponnyerna inte är så väl sedda inom körsporten. Man försöker ju från förbundets sida få bort dem, framförallt  de som är mindre än 120 cm. Det är OK i lagserien och i de lägre klasserna,men vill man komma vidare tycker de att man skall skaffa sig större häst.

Problemet är väl att många tycks gå omkring med skygglappar och bara se till sin egen sport. Vidga vyerna!

www.vikingponnycenter.se

Mille
0

Jag tror också att ponnytravkuskar är lite mer bortskämda med fina priser än man är inom ridsportsförbundet grenar, särskilt nu när de plockat bort prispengarna (gäller det även körsporten?)

När en start kostar 100 kr, en box 20 kr och man vinner 600 spänn, kanske pokal, täcke osv. i första pris mot körsporten där det är betydligt dyrare att starta.

Transporten är ju också skillnad, en sulky spänner du lätt på bak på transporten, en större vagn är svårare att få med. Har ju sett när Hagelberg ska transportera sitt lilla ekipage…

Fiffilura
0

#12, 13 Aha då är jag med… tänkte så det knakade.. nog för att jag är vimsig - men jag borde allt komma ihåg om jag sålt gödsel ;-)

thilda-
0

nu har jag inte läst allt och jag kan heller inget om körsporten..

Man kan väl ordna "prova på kurser"?

Malu
0

Körningen är som sagt väldigt dyr gren att hålla på med och lagom man köpt en vagn så är det nåt fel på den o det behöver bytas till en ny..Många har väl köpt en vagn som är smalare än 125 cm i spårvidd antar jag??
De rockards som många ponnytravfolk använder sig av är smalare än 125 cm och då får man inte använda sig av den.
Det tillkommer många krångliga regler för varje år som inte precis gynnar sporten till att få nya ekipage eller gamla att fortsätta…Visst är det många säkerhetsdetaljer som tillkommer,men ibland går det över huvudet på en!
Och en ponny under 120 cm är inte direkt välkommen oftast.Iallafall inte till vuxen kusk.
Angående priser så får man mycket sponsrade prylar både nyttiga och onyttiga som pris i körningen,men oftast endast en rosett.Då har man lagt ut ca 3-500 kr i en komplett tävling i startavgift sen tillkommer veterinäravgift och uppstallning (ca 5-800 kr).
Så himla synd det ska va så dyrt bara för det är superkul o delta annars!

Mille
0

Man får alltså inte ha prispengar till ponnyerna även i körningen?

Malu
0

#18 Vi brukar ordna "prova på " klass vid endel tävlingar, där man ej behöver ha full utrustning (du kan köra i travsele).Ingen tävlingsklass ,men är ett steg till att få in nya ekipage så de vågar komma ut på banan o se hur allt funkar! Det borde flera klubbar införa för vi har fått endel nya tack vare detta!!

entill
0

Håller med om att körsporten är dyr, och några prispengar finns inte i de lägre klasserna heller.  När vi började tävla i körning i början av 90-talet, fick hästen själv stå för kostnaderna. Språngavgifterna en säsong gick till en maratonvagn, och så tävlade han i ponnytrav parallellt med körtävlandet och prispengarna gick till tävlingsavgifterna i körningen. Vi använde samma sele i båda grenarna, bytte bara brösta.

Bilden från en "prova på-dag" under ett travläger. (både hästen, selen och vagnen har hängt med sedan början av 90-talet)

www.vikingponnycenter.se

StuteriSolo
0

#20 Jo, ponnyerna får prispengar i körning, men det är inget som delas ut annat än i högre klasser, och inte är det många kronor heller.

MagganS-B
0

# 13 Inte så lätt med alla russkärringar som är här inne……vissa som jag känner och andra inte!Flört

Ursäkta Fiffilura……

Vad jag vet så finns det, möjligen är det JUF som anordnar, brukskörning med häst också.

StuteriSolo
0

Brukskörning är jättekul, och enkelt att åka och tävla, åk med häst och sele, alla använder samma vagn. Det finns ju så mycket kul man kan göra med sin ponny, problemet är väl mer att allt är så uppdelat att folk inte ens vet om att saker existerar.

September
0

Detta är kopierat från en annan sida på Bukefalos, men ger ideer hur man kan få in pengar och som sedan kan fördelas som man vill . Tex till inköp av vagn till klubben som flera kan använda

Pengar är ju ett problem,

Alla klubbar öppnar ungdomskonto, där folk kan sätta in en slant,

men man kan ha lotterier på alla tävlingar där vinsten oavkortat går till ungdomarna.
Sälja lotter, typ triss, reselotter,mm.

När folk vet att det går till barn och ungdomar och ser att dom jobbar för sitt inresse så köps det lotter, mm

Loppis dagar, alla har fullt av bra grejer, som någon annan vill ha,
Ditt överskott -någon annans önskan att köpa.

Sälja frallor i stugområden på sommaren, ta upp beställning - leverera

Höj medlemsavg en 20kr i klubbarna och ta till ungdomarna.

Sök bidrag i alla fonder som går,
många ger bidrag till prova på dagar till barn födda utom landet, det skapar också på sikt fler unga kuskar.

Dom som har hästar att köra, bjud in till prova på dagar, för en rimlig kostnad för föräldrarna.

Ragga sponsorer till priser, om alla kan få skänkta priser till sina tävlingar så finns det pengar över att lägga på annat än inköp av priser.

Lycka till

[Tjiwi]
0

#15 …..små ponnyer är inte så väl sedda inom körsporten. ???????

Av vilka? Jag har aldrig stött på det problemet och jag har rört mig ganska mycket ute i kör Sverige de senare åren, vill bestämt hävda att så är det inte!

Det är ok i lagserien och i de lägre klasserna men vill man komma vidare tycker de att man ska skaffa sig större häst. ????????

Vilka är de som tycker det? Jag har tävlat medelsvår och blivit lika välkomnad där, jag har också varit med ute på många högre klasser och träffar andra ponnykuskar och känner inte att det är så. Jag blir väl omhändertagen och tagen på allvar av såväl tränare som storhäst kuskar. Får alltid beröm för mitt russpar. Det enda negativa som hörs är när det kommer en liten ponny med stor kusk som är dåligt tränad för sin uppgift, saken är att det ser "värre" ut än när en stor häst är dåligt tränad.

Jag tycker de flesta här låter så negativa vad det gäller körningen. Åk ut innan ni dömer ner sporten, dyr? Javisst, men det är ju mycket annat också, det är som med allt annat-man får prioritera. Eftersom det inte är så gott om tävlingar så blir det inte så många per år.

Det känns som vi kommit ifrån ämnet-igen……frågan var hur vi ska bredda körsporten, inte klanka ner på den!

Tack för mig!

StuteriSolo
0

Det är nog mest shetlandskuskar som får känna av sådant, och enbetsekipage i allmänhet.

bubbe
0

Tjiwi har rätt: Kom med förslag istället för att påpeka alla nackdelar. Alla vet att det är en dyr sport, men man lägger faktiskt ribban själv. Vill man ha kul behöver det inte kosta mycket, och många rockarder går att hänga bakpå transportens sulkyfästen. Sen kan jag nog hålla med om att travfolket är "bortskämda" (vi håller också på med ponnytrav) med prispengar i alla lopp och inte minst billiga boxar. På en vanlig köraktivitet får man snällt så ute på parkeringen och spänna för, hålla i hästen när man äter lunch o s v. Vi behöver ju inte försämra något av det som är bra i andra sporter, utan istället försöka vidga vyerna. Dessutom skulle det bli billigare även att tävla körning om sporten var bredare, då alla domararvoden, veterinäravgifter och anläggningshyror skulle delas på fler. Förhoppningsvis blir det bättre när man kan "anställa" en veterinär utan jordbruksverket framöver, tror det gäller från nästa år eller möjligtvis från 2010.

Prova-på-aktiviteter verkar önskvärt, men kanske också en uppdelning i olika divisioner i t ex lagserien? Idag får ju alla nya kuskar möta väl etablerade, då steget upp till msv är ganska stort.

Har kanske Sv Russavelsföreningen intresse av att bredda körsporten mer? Det är ju en sport vår ras hävdar sig väl i, både på lätt och elitnivå.

entill
0

Vi kanske fjärmar oss lite från ämnet, men det kan vara en förklarinig till varför körsporten smalnar av. Förbundet vill ha bort de små ponnyerna. Varför har man annars infört gränsen 120 cm? Om man har så liten häst och vill tävla i högre klasser har man att välja på att byta till en större häst eller att skaffa en häst till så man kan köra par. Jag har hört att man tycker synd om de små ponnyerna som skall dra så stora vagnarFörvånad, men varför kräver man då att vagnarna skall vara lika stora för alla?

Nä, jag är inte negativ till körsporten, tvärtom det vet de flesta som känner mig, men jag kan inte acceptera alla tokiga direktiv som kommer "uppifrån". Jag skulle vilja bredda körsporten med införande av fler delmoment, t.ex brukskörning.

www.vikingponnycenter.se

annie
0

"Vad skulle göra att just du började köra (inte nödvändigtvis tävla)?"

För mig handlar det mycket om närhet och enkelhet. Jag är jättesugen på att börja köra men troligen inte tävla med de kostnader som är idag och den tidsbrist som råder i vår familj.

Jag tycker det låter som en jättebra idé att öka bredden inom sporten och att samarbeta med andra exv. ridklubbar, körträningar i närheten av medlemmarna - inte nödvändigtvis alltid på ett och samma ställe. Kolla av intresset hos ridklubbarnas medlemmar att exv börja tömköra sina ridhästar osv. Börja från grunden med tömkörningen och bygg på så kanske folk "vågar" börja köra sina hästar. Brist på kunskap är nog en stor orsak till varför folk inte kör sina hästar/ponnyer. Pengar en annan.

Samarbeta med ponnytravet, en jättebra idé för att öka förståelse och minska klyftorna inom de olika sporterna. Prova på dagar vore toppen!

Anordna prova på-träningar där det finns möjlighet att både ta med egen häst och kanske ha möjlighet att åka med/prova på att köra.

Jag själv är intresserad av att tömköra mer (ska bara hitta en körponny först). Glad

Varför inte anordna även tömkörningstävlingar? De har ju ofta det på bruksklasserna på utställningar samt inom exv. RKS (rid och körklubben shetland). Eller ordnas sådana redan? Jag är inte insatt i tävlingskörning. Det blir ju lätt att ta med sig hästen då och utrustningen blir ju billig och enkel att ta med sig. En naturlig fortsättning blir ju då att börja köra sin ponny.

Att låna utrustning vore toppen! Tänker då mest på vagnar. Förstår att detta inte är lätt då föreningar inte har ekonomi att köpa in material samt att passning är individuell. Men tanken är lockande….

Sist med inte minst! Annonsera!!! Nå ut med information även till de som inte är medlemmar i en körklubb om att ni finns! Jag har verkligen fått leta eller fått tips från medlemmar/kompisar om träningar, tävlingar osv. Starta körsektioner.

Skicka ut anslag till klubbar i närheten, utnyttja forum på internet osv. Ut med information!!

Hör själv i mitt inlägg vad mycket jobb detta innebär, men ju fler som är med desto fler som kan hjälpa till Glad.

ryttarn
0

Ni som verkligen brinner för körning och är kunniga i området. Varför inte starta ett korning.ifokus.se?

Har försökt rota mig fram i "kuskringen" men blir allmänt förvirrad. Ett korning.ifokus skulle kunna vara ett forum där både avancerade, nybörjare och "vi-som-inte-förstår-var-vi-ska-börja"kan diskutera och lära sig.

Om vi tittar på GIF och PIF så är det precis så som dessa sajter fungerar. så jag tror faktiskt att ett KIF skulle kunna hjälpa till att på lite sikt bredda sporten.

Jerker Klang,

www.isil.se

wilson
0

#32 Håller helt med! Ett Körning i fokus hade vart perfekt!

annie
0

# 32 Håller med jag också! Vore toppen! Glad

Midlingur
0

#32 Anledningen till varför jag inte skulle vilja ha ett körning iFokus, är att man tröttnar på samma frågor hela tiden. Om det blir liknade Bukefalos så diskuteras ständigt samma saker och till sist tröttnar man på det. Nybörjarfrågorna tar över och till sist orkar ingen som kan, svara.

Midlingur
0

#30 120 cm-gränsen kom runt 2005 tror jag, detta var efter ett SM/VM som var otroligt lerigt då, främst de små ponnysarna men även större ponnys, hade stora problem med att ta sig fram i maratonhinderna. I maraton måste vagnen väga en viss vikt ur ren säkerhetssynpunkt.

JuliaC
0

Det lyder til at være lidt anderledes i Danmark.

Vi har lokale stævner, hvor der ind imellem deltager svenskere. Bare for træningens skyld.

Deltagelse i de små stævner koster fra 100 dkr og op. Eneste krav er at man skal være medlem af en forening. (200-700 dkr)

Der er også 120 cm grænse, men ikke for par.

TopCup i Danmark er ret populært. Der deltager oftest 3-4 russ. Jeg tror det hedder konkörning på svensk.

ryttarn
0

#35 Det handlar mycket om hur saajtägare och Medarbetare agerar. Precis de farhågorna skulle man kunna ha både på GIF och PIF men då sajtägare och Medarbetare ständigt kommer in med artiklar och inlägg i olika changrer och nivåer så stimuleras diskusionen. Forumet på Bukefalos är uppbygt på ett helt annat sätt så jag kan förstå om det blir så där.

Givetvis måste en KIF sajt moduleras på ett sätt så att alla kunskapsnivåer stimuleras. Samtidigt är det viktigt att de som är erfarna och kunniga förmedlar sina kunskaper till oss mindre vetande, precis som här på GIF.

Samtidigt blir jag lite fundersam över hur du skriver. Kan möjligen vara att jag läser in mer än vad du menar men jag sjönjer ett visst "förakt" för de som vill lära sig och inte ännu kan. Är den inställningen vanlig innom körsporten förstår jag om det är svårt att få sporten att breddas och öka. Men som sagt, det är alltid lätt att läsa in mer i ett inlägg än vad som avsändaren menade….

Jerker Klang,

www.isil.se

Midlingur
0

#38 Du läser definitivt in mer än vad jag menar :)

StuteriSolo
0

Körsporten syns ju för dåligt i olika media också, vill du veta något så måste du nästan vara på plats, eller läsa resultat som lagts in på Kuskringen.nu, i Ridsport skrivs ju bara om nationella tävlingar, alla lokaltävlingar får man aldrig höra ett ord om(Ridsport skulle väl översvämmas av tävlingsresultat i de andra grenarna då) Ett Körining i fokus vore ju ett bra forum för körnigen, nästa fråga är ju vem orkar driva det hela??

Fiffilura
0

Hur är det med er som är aktiva? Hur menar ni med bredda sporten?

Jag tänker på en diksussion vi hade uppe här förut om russ som arbetshäst i skogen. Varföör inte även starta ett samarbete med skogshästen (tror jag det heter). Det vore ju bra även för russet om man kunde visa att russet duger även där.

Upprinnelsen till förra tråden var en man som sa till mig att min aruss hade veka, de duger minsann inte att köra i skogen med….

Men skogskörning kanske inteligger i linje med vad ni menar med körsport? Annars är det nåt som jag skulle vara interserad av! Det vore kanske en interssant gren, ,lite annorlunda mot precision och dressyr….

entill
0

Ja, skogskörning borde väl också räknas som körsport, men är inte annorlunda än dressyr och precision. Det är dressyr och precision på högsta nivå. Det skulla aldrig fungera att köra i skogen om inte hästen är väldigt väldresserad. Jag förstår att du menar att de skall gå i en annan form än på dressyrbanan, och precisionen inte har med hastighet att göra.

Jag misstänker att man från körsportens sida (och även många andra) skulle "tycka synd om" de stackars småponnyerna om de skulle dra tunga vagnar i skogen. (läs gärna in mellan raderna vad jag menar)Flört

www.vikingponnycenter.se

bubbe
0

Inom körsporten har jag hittills aldrig stött på det förakt mot okunniga som du är rädd för. Tvärt om är det en väldig gemenskap mellan kuskarna och grommarna. Man hjälper varandra och har kul, oavsett om det är tävling eller träning. Lagserierna främjar ju detta ännu mer, när man tävlar som lag.

Ett körning i fokus skulle väl vara bra, men jag säger som Bisse:  Vem har tid att hålla något sånt igång?

Att bredda sporten menar jag, som skapade tråden, att få igång fler kuskar och skapa en bredd på lätt nivå. Detta behövs för att få större intresse i media, sponsorer, lägre avgifter o s v. Därmed inte sagt att man inte kan bredda med andra moment, men det vi kommer att behandla på körmötet i oktober är inom dagens regler.

ryttarn
0

#43 Jag tror att om man skall ha en chans att bredda sporten så krävs det marknadsföring och tillgänglighet. Det kräver oxå mycket arbet. Tror man, som många innom ponnytravet gör för tillfället, att nyrekriteringen alltid skall skötas av andra och att det helst inte skall innebära något arbet, ja då dör sporten sotdöden till slut.

Jerker Klang,

www.isil.se

Malu
0

Det viktigaste är att de som är intresserade av körningen har ett bra kontaktnät och har möjlighet att kunna träffas någon kväll per år UTAN häst och då utbyta erfarenheter så det inte bara blir så tävlingsinriktat hela tiden!!
Körningen här på Gotland brukar ordna endel grillkvällar sommartid, häromkvällen åt vi pizza gemensamt som vi fått sponsrat till ett lägre pris av restaurangen.
Vi får mkt info via mail av varandra och vi peppar varandra på tävlingar för vi vet att vi är få deltagare och alla drar sitt strå till stacken när det gäller att bygga banor etc.
För att få in extra pengar har vi t.ex sålt "julpåsar" vars innehåll bestod av olika charkdelikatesser som vi fick sponsrade till ett bra pris och kunde tjäna en slant på det !!
TR-cirklar inriktat på körningen är väl ett bra tips att försöka locka nya kuskar.
Många nya vågar ofta inte ta steget att tävla då de inte får tillräcklig kunskap inom sporten.

MagganS-B
0

Det finns tävlingar i skogskörning med häst också, likaså plöjningstävlingar för häst. Tre russ i bredd går nog bra att plöja med…..

Här kan ni läsa mer om brukskörning med häst!

Gnistra
0

HEJ !

Om man är ny i sporten och funderar på  vad den har att erbjuda,När du och hästen är i konditon och börjar filura på körningen, då dins det en hel del info på hemsidan www3.ridsport.se och klicka på körning. Även BellingaHCC har en förträfligt information på hemsidan. Vid din närmaste ridklubb kan du och be att få lösa medlemskort och en lokal  ryttar licens och sedan försöker du hitta tävlingar med lokala klasser inom körningen ( DEN LOKALA LICENSEN ca 200kr). Men det bästa är ju om det fins lite kör verksamhet inom föreningen  så att du för hjälp att hitta tränare och någon som puffar på.

Körningen är jätte rolig, men den är tidskrävande på många sätt och oftast är det riktigt bra stämning ute på tävlingarna  och det passar ett vältränat russ utmärkt. Vilken allround träning till trav-russet!Lycka till!

Santoxen
0

Har hört ryktas om att vagnsbredden för A-och B-ponnys ska minskas i lätt klass. Vet ej om det är sant men det ger ju ett visst hopp om att saken åtminstone diskuteras.