Lastnings problem!
Hejsan!
Jag har ett russ på 14 år som är rädd för transporten!
När hon var yngre så fastnade hon under bomen i transporten!
Hon går in. Men när hon kommer in får hon panik och backar och stegrar sig mot bomen! Förra gången stog Mats vid bommen och var nära att få en häst över sig när hon stegrade sig mot honom!! Jag behöver kunna lasta henne! ( Ska på tävling 06-27-2009 )! så det borde vara något jag kan öva på tills des!
Snälla hjälp mig!! Jag vill verkligen att hon ska vara lite lign i transporten! Både för hon och alla runt om henne! SNÄLLA HJÄLP MIG!!

Kan ni inte köra utan bom fram?
Brukar hon få äta hö i transporten? Hon måste sätta transporten i samband med något positivt. Muta med havre och morötter och träna, träna, träna.
Jag har själv haft en inhyrd häst här hemma som inte ville åka transport, han var rädd. Det tog oss 3 tim att lasta honom om vi skulle någonstans. Ägarna var inte så tålmodiga och började vifta med grimskaften som bara gjorde honom ennu mera osäker. Han kom från början från Spanien innan han såldes till Tyskland och sedan till sverige. Vi vet ju inte vad han har varit med om tidigare men jag antar att något har hänt i transporten. Nåväl, vi tränade med honom, varje dag, (kan ju säga att det gick åt en hel del morötter ;) När sedan ägarna kom och skulle flytta honom till ett stall närmare deras bostad, gick han in nästan på en gång. Gissa om de blev förvånade!
Det jag säger är att träna med henne även fast ni inte ska åka, till en början bara gå in och direkt ut med henne igen, och mycket belöning och tålamod! Lycka till och hoppas att hon kommer över sin rädsla!

Som #2 säger, att hon ska sätta transporten i samband med något positivt, ge henne dock inte hö att mumsa på medans ni är ute och kör, då det är välldigt stor risk att hästarna sväljer fel då.
Vi har alltid haft hö till hästarna i släpet under alla år, och ingen har "svalt fel"…….däremot är det jättebra att dom har nåt att pyssla med, det avleder lite. Sen är det ju faktiskt upp till föraren att köra vettigt! Hästarna kan bli rädda om man svänger häftigt eller tvärbromsar, dom kan dessutom ramla och skada sig!
Har oxå alltid hö när vi är ute och åker och det har aldrig varit ngt problem med det.
Stort tålamod och mkt godis, träna ofta och till en början med att bara stå inne i släpet. Lycka till.
Vi ger alltid hö i transporten.
#4 pappa säger alltid att man ska köra som en taxichaufför och det gör han verkligen. Det uppskattas av våra hästar :)

Träna,träna och använd godis och beröm.Prova att ta bort bommen när ni lastar några ggr och sätt tillbaka den när hon är lugn i transporten. Glöm inte att använda hanskar och hjälm. En longerlina att lasta med är oxå bra ifall det går för fort ut….
Vi lastränade våran krånglande ponny med daglig träning varje dag i 1!/5 mån. Nu går hon rätt in. LYCKA TILL !!!!!

#6 Haha köra som en taxichaufför? Är inte dom kända för att köra som dårar? ;)
Håller med resten, träna träna och åter träna.. Är lite emot mutorna men ändrat mig på senare tid då min häst också kan va bedrövlig att lasta :)
//Mickan

#6 Där jag bor kör taxichaufförerna som galningar….
Det är ju en jätte bra idé att ha mat i som du hör väldigt myket. Min kompis har exakt samma problem med deras gotlandsruss . så for hon har kommit in i transporten, så backar hon tillbaka och sliter sig. Men dom tar typ med t.e.x det hon gillar allra mest och håller vi hennes huvud . Och medans skyndar sig två personer att stänga . va nogga med att stå på sida ej bakom . och stäng så for du bara kan det brukar funka för dom . Lycka till
/ Matilda

Lastningsproblem handlar ofta om bristande ledarskap. Jobba med mycket ledövningar för att skapa förtroende och bra kontakt med hästen och etablera ledarskap. Bygg fantasifulla hinderbanor med slalom, gå över presenning, backa genom hörn, genom snörridåer, kliv över bommar, etc. Gå ut och gå i främmande miljöer, testa lydnad, gör halt, backa ett steg, ny halt, flytta hästen sidledes, gå över diken och runt soptunnor, led hästen från höger sida, och så vidare. Insistera på att hästen är uppmärksam på dina signaler och lydig.
En konsekvent, lugn och trygg ledare inger hästen förtroende. Se till att ni tränar lastning när ni inte har bråttom, avsätt gott om tid och sätt upp delmål. T ex "idag ska hon gå in och stå avslappnad en minut i släpet och sedan backa ut lugnt, en hov i taget", "idag ska vi stänga luckan", "idag ska vi köra runt byn". Vid bakslag, gå tillbaka och repetera föregående moment.
Det kan vara knepigt med en äldre häst som har ett etablerat stressbeteende vid lastning. Ta hjälp av någon erfaren person om ni känner er osäkra - det låter som att du är ung?, i så fall bör du överlåta det här arbetet till en rutinerad vuxen person. Kanske är hästen bredåkare, har ni provat att ta bort mellanväggen? Alternativt köra henne helt lös?
Haha ja det kan ju stämma att taxichaufförer inte alltid håller hastighetsbegränsningarna. Men det han menar är att köra lungt och smidigt. Han tex stannar aldrig vid rött ljus, utan rullar sakta sakta de sista metrarna. Men det är klart hinner vi fram till stopp linjen innan det blivit grönt är man ju tvungen att stanna ;)

#4,#5,#6 jasså, har hört att det är stor risk att dom sväljer fel under transporten.
Dessutom har jag hört personer som själva berättat om att deras egna ponnyer har fastnat i hönätet.
Men det beror ju förstås på om man har möjlighet att hänga upp det "bra" eller vad jag ska säga.
I alla fall, jag har då hört för mycket för att låta hästarna som "jag" (mamma eller pappa då..) skjutsar äta hö i transporten. ;)
#13 Visst kan dom fastna i hönätet om man hänger upp det på fel sätt eller om hästarna viftar med frambenen eller så, då kan man ha ett hösegel eller Ikeapåsar med hö i istället.
#13, ja alla tycker ju och tänker olika om det. Vi använder IKEA kassar i transporten. Har varit med om att en fastnade i hönätet. Men som tur var var det innan vi hade hunnit åka och han stod snällt och väntade tills vi tagit loss honom, så efter den incidenten slängdes hönäten i soptunnan.
Men varför skulle det vara annorlunda att äta i transporten, då skulle väl inte vi kunna klara att äta en macka el liknande när vi är ute på promenad..? Jag tror iaf inte att det är någon fara att låta hästarna äta i transporten.
häger man nätet rätt är det inga problem, har oxå kört hästar som ätit hö inte nån har varken fastnat lr svalt fel :). Jag tycker du ska statsa på att ta bort bommen ha det mera öppet, försök att ha henne lite smått hungrig för då kan du ge henne extra gott under tiden hon står still. Detta med att dom backar o stegrar e otäckt, som du säger hon har ju upplevt transporten som en fara o obehag. Jag råkade ut när jag körde min 1,5 åriga d-ponny han fastna under bommen o vart liggande under i en svårvinkel. Trots att vi lastränat massor o kört han korta sträckor. efter detta vart det givetvis lite problem men jag fick ta o lasträna igen 2 gg i veckan tillslut gick han in självmant o jag kunde lasta han helt själv. Så lasträna nu så in i havet :) o muta med gott det e mina råd till dig. Lycka till!

#14,#15, exakt, det beror ju på vad man hänger i. Men jag skrev att jag har hört för mycket för att låta hästarna som "jag" skjutsar äta i transporten!
#15 tycker inte vi ska jämföra oss människor med hästar, vi är trots allt välldigt olika på flera sätt.
Men, nu börjar det bli lite OT, ville bara skriva vad jag hade hört så att #0 vet om det med.