Tips mot "trä-ätare"
Är det nån som har något bra sätt att få hästarna att sluta äta på box-& lösdriftsväggarna?
Jag har provat det mesta. Massor av sånt där som butikerna säljer nästan med "garanti" att det hjälper. Tjära har vi haft, nån tipsade om olja blandat med chili. Dom har leksaker och granris i boxarna. Dom får ensilage inne plus fri tillgång i hagen. Jag släpper ut dom mellan 7-7.30 och dom går in mellan 19-20 på kvällarna. När jag hade enbart russ hade vi minsan inte detta problem men dessa stora varmblod gör mig tokig. Idioterna slutar ju inte. Så HJÄLP va ska jag ta mig till???? 

Oftast beror krubb-bitning på brist av någon vitamin eller mineral. Av samma anledning brukar hästarna gnaga bark från träden i hagen. (Sker oftare mot slutet av vintern. Innerbarken är proteinrik)
Har hästarna saltstenar? Har de mineraltillskott? Får de tillräckligt med vitaminer?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hästarna kan lära sig av varandra genom att de ser att de andra hästarna äter träd (vilket inte har med krubb-bitning att göra. Du kan prova lägga in grenar till hästarna i boxen så äter de på den i stället :)

Ref. till att träätning och inte krubb-bitning är samma sak: Maragreta Rundgren (Etolog)
Grenar i hagen är jättebra, liksom en boll eller en träkloss hängande i ett rep i boxen, då har dom att pyssla med! Har du spån eller halm. Om man strör med lite halm ovanpå spånet eller torven i boxen så har dom också sysselsättning…..

Crib-Halt funkar kalasbra! Finns i de flesta välsorterade ridsportaffärer. Jag har alltid en burk på G, målar på med en halvstyv pensel vid behov.
- Mycket effektiv.
- Färglös, missfärgar inte träinredningen.
- Luktfri, vilket gör att hästen aldrig vet var på träet den vågar bita.
- Vattenavstötande, sitter kvar länge även utomhus.
- Giftfri, bitter smak.
- Lätt att stryka på.
- Enkelt att tvätta bort med såpa och vatten.
En sak att tänka på är att jag tror Crib-Halt innehåller capsaicin, från chilipeppar. Jag vet inte hur stor risken är att en tävlingshäst får i eller på sig tillräckligt med capsaicin från Crib-Halt på inredningen för att det ska ge utslag i ett dopingprov.
Tillägg: Hittade nya capsaicin-fria Crib-Halt på tillverkarens hemsida, alltså helt riskfritt att använda även till tävlingshästar.

Visst kan det fungera men de har ju behov av att tugga o gnaga så prova som #4 sa det var bra tips. Speciellt det med halm oxå det är viktigt att tänka på vad hästarna står på :) Men som sagt grenar funkar det med :)
Läste just nu en sak till. Ensilage…….kanske dom behöver nåt torrt att tugga på också…..ensilage skall man ju helst blanda med halm eller annat, hösilage däremot kan man ge enbart.

Man kan ge ensilage enbart oxå om det är grovt men i regel är det ju finare struktur i ensilage än hösilage. bara en parantes :D
4s (visst heter den så ;) salvan brukar vi he på det ställe där dom äter..
Jag skrev enislage men det är hösilage dom äter. Foderstaterna är uträknade med hjälp av Krafft så där ska det inte fattas nåt. Dom har bollar borstar mm i boxen plus grenar som jag skrev. Vår veterinär säger att hästarna gör om cellulosan i trät till proieiner (tror ja de va) men hon menar att med den foderstat jag har så ska inte det vara det som är anledningen.
Nu börjar jag på allvar tro att det är hjärnan på dom som är fel. Inom loppet av fyra dar är två nya täcken slaktade i hagen. AAAHHHH
Så nu har jag shoppat ytterligare en variant på "Antibit" får se om det funkar.

Cellulosa är socker så det blir inte protein men de har förmodligen inget sådan behov utan har de lärt sig att trääta o tycker det är gott så blir det lite osm en ful ovana som att äta smågodis, de där med täckena har nog inte just med det att göra de är nog väldigt påhittiga o rastlösa, kanske för mycket socker o energi så de har för mycket överskott, även om kraft har räknat såskulle inte jag riktigt lita på de… Vad har de för foderstat? Kraft är ju lixom färgade av sig själva tyvärr….
Jo, det därmed foderfabrikernas rekommendationer litar jag inte på, och alla djur har liksom människor olika ämnesomsättning. Det som passar för den ene passar inte alls på den andre…..tror nog att dom har lite överskottsenergi!

Hur har det gått för dig Madde, fick du bukt med gnagandet eller?
Jag tänkte på dig när jag gick ett varv runt hagen i morse, bytte 6 isolatorer och penslade på Crib-Halt på gnagda stolpar. Marodörer, morr…
Vi har också problem med hästar som gnager i boxen..inte haft det förrut men det var varmblodet som började och sen har de andra tagit efter..köpte då en burk Crib-Halt och det verkar då funka..änn så länge! Tror att vi ska sätta in grenar åt dom i boxen så dom har nåt att göra,för våra är inte inne heller så mycket utan går ute hela dagarna ca 06.00-19-20.00
#13 jodå dom äter vidare
. Jag trodde att Crib-Halt var borttaget och inte fanns längre. Det sas att det skulle bort för att det innehöll glasfiber. Eehh!? Ska upp till Mantorp på lördag så då ska jag shoppa in ett lager med Crib-Halt, sen ska dom allt få…..

Crib-Halt fungerade inte på mina små monster till shettisar iallafall.. de slickade först bort det och sen tuggade de trä ändå..
numera gör de inte det, träätandet var i början när de kom hem och berodde troligtvis (kan jag tänka mig iallafall) av en dålig foderstat hos ägaren innan (havre och potatis… till en överviktig och en med fång..)
med ordentligt med hö, lite pinnar och grenar i hagen och fri tillgång på saltsten så har det fungerat bra.. peppar peppar..
vbl kan "dra" med tänderna längs väggen i boxen ibland, men alltid bara när jag står med en annan häst på gången.. så där är det nog lite uppmärksamhetsfiskande
våra får också en liten tuss hö att pyssla med när de kommer in från hagen varje kväll, då har de lagom att göra mellan att de kommer in och de får mat..
medarbetare på djurskydd.ifokus