Elband ger stöm även på vintern.
Vet någon om de finns elband som funkar lika bra om vintern som sommaren.
Som man vet att strömen funkar fast de är super kallt o har kommit snö som fryser fast. Ni vet hur jag menar kanske?
Finns de såna band???? Elstängsel…
har en ponny som kom på hur man går ut just nu!
Hoppas på svar!

Finns ett band som heter polarbandet,. Vitsen med det bandet är att det har både ström och jordslinga i tråden. Kräver dock specialbeslag vid skarvning och infästning mot handtag o dyligt för att inte kortsluta. Polarbandet är dessutom något dyrare än "vanligt" stängselband
Du kan läsa mer om det här:
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vi använder vanligt elrep. Bra aggregat och många spett som jordar är dock nödvändigt.
Fick tips i dag om att göra en "hundsele" av elband och trä på den potentiella rymmaren. Större chan satt få el. Selen skulle sitta runt halsen ner mellan frambenen och runt magen för att sedan fästas i hop vid manken. Värt att testa.

Jag har slätjärntråd i vinterhagen. Bryts aldrig av (om den skulle göra gör det går det ju inte att missa) och hästarna har stor respekt för tråden. Nackdelen är väl att den syns dåligt (för det mänskliga ögat i alla fall) och att den inte är så flexibel. Man sträcker den inte gärna om jag säger så och jag skulle sucka djupt om en häst var i stängslet, helt enkelt för att den är så oflexibel. Dessutom är den billig.
#3 det ska du absolut inte göra .tycker det låter som en form av djurplågeri.
ser ingen skillnad på att göra som du skrev och att "strömma" en häst när man kör.
se till att ha rejälar hagar istället så ska du se att den blir där

#5 Har man en notorisk rymmare är det väll ändå bättre att hästen får respekt för stängslet än att den blir påkörd? Men du tycker kanske inte att man skall ha ström i staketet?
Vi har aldrig behövt använda någon specialare men en bekant till mig satte grov pianotråd på grimman med "antenner". Han gjorde två rymningsförsök efter det men har sedan aldrig rymt ens när stängslet varit trasigt och det är 10 år sedan…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Polarbandet är absolut bäst i vinterhagarna, det kostar en del att sätta upp, men vi har haft våra band sedan 2003, och aldrig behövt laga ens. min svägerska som bott här hela sitt liv har band som är runt femton år, de fungerar utan anmärkning än idag.
Polarband och ett bra aggregat redan från början lär hästarna att ha respekt för staketen, lär de sig att det går att komma ut får man problem!
säger som #6 ang #3 bättre få dom att hålla sig inne i hagen än att ha en som går in o ut som dom vill. finns flera metoder ang lära hästen få en stöt när den försöker rymma av eltråden. Finns ju även dom som knackar-brakar trästaket allt för att rymma.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3628092.ab påköra hästar :*C #0 jag har tyvärr inga bra tips på eltrådar har 2 som håller sig inne i hagen då med trästaket hoppas du får lite bra tips. Tyvärr är det ju lite tråkig årstid att dunka ner spätt i marken :P
Tack alla!
Polarbandet de var så de heter ja! Ska ta o fixa de till hagen så hon kan vara ut men inte ute. ni vet!
Ha de bra!

p.s Polarband är även bra på sommaren vid extrem torka, då små föl och små ponnysar inte jordar heller :D