Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1834 ggr
CatarinaH
0

Jobbigt föl

Jag har lite funderingar hur ni gör med jobbiga föl?

Jag har ett hingstföl (08),han har ingen i hagen som fostrar honom, han får göra som han vill med alla.

Går jag in i hagen får jag hela tiden ha ögon i nacken annars klättrar han på en,eller kickar,sparkar bakut,han har stegrat upp mot min rygg så jag ramlade i backen.

Hur hård kan man vara, gör jag inget nu så kommer jag att få en helvetisk hingst.

RC71
1

Du ska vara precis så hård som en ledarhäst hade varit. Får du inget resultat med dina tillsägelser har du varit för snäll.  Har han andra unghästar att leka med?

Teja-Bea
0

Han behöver en lekkamrat!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

Håller med Bea, han behöver en lekkamrat i motsvarande ålder samt gärna en stark flockledare som kan hålla ordning på ungtupparna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

Håller med ovanstående inlägg. Han måste ha en lekkompis, och det kvickt! Kan du inte låna in en kompis, tycker jag du skall försöka stalla upp honom någonstans där det finns någon lekkompis till honom.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

EwaAngantyr
0

Föl ska inte vara utan lekkamrater!!  Skaffa en kompis i samma ålder.

Tusen
0

En äldre hingst kan också vara till nytta.

CatarinaH
0

Tack för svaren.

Gör det något om det är 2 fullblods föl + 4 årshingst fullblod i den hagen?

Tittut
0

# 7 Nej, men det kan vara svårt ibland om det är för stor storleksskillnad mellan fölen. Det beror på individerna om det fungerar eller ej.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

VeronicaP
0

#7 Du får helt enkelt tala om för honom att du inte accepterar hans betende du får vara flockledaren och visa ditt ogillande om hur han uppför sig precis som det natruligt brukar vara i hingstflockar eller stoflockar.

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sätta igång fölträning så snabt som möjligt, enligt NH ( natural horsemanship ).

Hingstföl där springar upp gör det oftest av okunnighet och dominansskäll - han går "koften till" och tester sina sociale kompetencer.

Så det är dags att ta över - lugnt och snellt forstås.

Din lilla fina hingst behöver stimuleras i samvaro med människor - enligt vora erfarenheter.

Om du lekar NH med honnom stoppar han springe upp i hagen och blir en "snell" föllis.

"Va man i ungdommen nemmer - man icke i ålderdommen glömmar" - så lycka till ! bj

Teja-Bea
0

#10 Jag anser att unghästens naturliga beteende ska stimuleras med natuliga hjälpmedel. Mao jämnåriga&jämnkönade lekkamrater och tydligt flockledare.

DET är mycket viktigare är social träning med människan. Det spelar ingen roll hur mycket man tränar människo-träning om hästen inte får vara HÄST!

Menar dock inte för det att träning är dåligt..! Jag bara poängterar det som är viktigast för hästen.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

RC71
0

#11 Håller med. En häst som får sina naturliga behov tillgodosedda blir också i regel lätthanterlig.

Ledin
0

du har fått jätte bra svar spelar ingen roll vad det e för hästras denna buse går med :) Träna en unghäst visst det e ju bra att unghästen kan hanskas utan problem (promenad,lyfta hovar stå sill osv ) mycker mer tycker jag inte man ska behöva göra utan dom ska lära sig att bli fostrade i hagen. Är denna unghäst en avkomma av ledarstoet? tänkte om ingen vågar sig på å fostra han utan tror att ledaren ska bli tvär. bara en tanke

StuteriQveiar
0

Det är som med människor - För att utveckla ett andraspråk med fulländning måste man kunna sitt modersmål!

Hästens modersmål är hästspråk - ska de kunna lära sig att kommunicera ordentligt med människan måste de kunna hästspråk.

Vi har alltid lekkamrater till våra unghästar. Stofölen och hingstfölen leker olika lekar för att förbereda dem för deras "vilda" liv. Ge dem förutsättningarna, och de blir väldigt sociala och lätthanterliga.

Kram och lycka till! Skrattande

VeronicaP
0

Men hästen har ju sällskap av andra föl och även äldre hingstar , men det är ingen av dem som uppfostrar den så då får man stiga in som människa ibland och vara den där flockledaren.

StuteriQveiar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Naturligtvis. Man kan ju inte tillåta fölen/hästarna att bete sig hur som helst, men vad jag menade var att; har man sett till att hästen har de förutsättningarna (dvs andra individer av samma kön och i liknande ålder) så kan man kräva av fölet att förstå att det finns vissa regler som man måste följa i kommunikationen både mellan häst-människa, och mellan häst-häst. Vi är ju människor, och ska kunna använda oss av de kunskaper vi har tillägnat oss, bla a kunskapen om hästars beteenden. Alltså får vi använda oss av den och tillämpa denna på hästen ifråga, dvs tillrättavisa hästen då den gör något som vi anser är oacceptabelt i vår kontakt med dem. Här får man visa att detta beteende inte accepteras, och vill han leka får han göra det med sina hästkompisar och inte med människan. Människan (som ju är flockledaren) är den som avgör vilka lekar som går för sig och vilka som inte går för sig. Man måste dock vara konsekvent (men det tror jag alla förstår).

Detta inlägg är inte skrivet för att reta någon, eller för att låta som att ingen annan vet om detta, vilket jag tror att alla mer eller mindre gör fastän med kanske lite andra ord.