Klimatsmarta gotlandsruss
Varje användning av lokala ekosystemtjänster istället för fossila bränslen är med till att minska den negativa påverkan på klimatförändringarna och blir därmed "klimatsmart". Russet är som bekant en liten inhemsk, lättfödd och urstark häst som trivs bäst på lokalproducerat foder och passar därför mycket bra till att utföra lokala ekosystemtjänster.
Slogansförslaget "Satsa på inhemska energikällor -köp russ!" fick mig att tänka på olika sätt på vilka man kan använda russ för att ersätta fossilbränslebaserade tjänster - dvs. tillfällen där russet gör ett arbete där man annars hade använt en maskin som går på olja.
Denna tråd är för alla möjliga arbeten som redan utförs av russ/eller skulle kunna utföras av russ för att ersätta bruket av fossila bränslen. Jag hoppas vi tillsammans kan hitta på så många som möjligt!
Jag börjar med en bild på hingsten Primat G och Jenny Göransson som slår gräs på Kulturens Östarp och därmed ersätter den bensindrivna åkgräsklippare som tidigare användes.

Mycket bra! I skolan har vi väldigt mycket om miljön, och vi jobbar för den med olika projekt och tips till andra skolor (de lyssnar inte…) och för folket i allmänhet.
Jag skulle kunna säga i våra miljöprojekt och arbeten att man skulle kunna använda sig av häst om man har det, och rida till affären t ex. Om det går vill säga.
Annars hemma så tar vi ibland hjälp av Imma för att dra stockar till källaren för att sedan eldas.
Men nu när Imma är lite stor om magen så kan Haydaze hjälpa till med dem sysslorna när det behövs.
Sedan finns det såååå mycket runtomkring detta med häst som kan hjälpa till att förbättra miljön. T ex att källsortera och inte ha onödiga stand-by funktioner på. :)

Vi använder våra russ till flera olika "lokaltransporter". Flytta utemöblerna. Dra timmer m.m.
(En shettishistora men kunde lika gärna vara russ!)
En vinter när jag var i 10-årsåldern så blev det snöstorm. Plogning hos oss på landet var inte högsta prioritet och min kompis måste åka hem!
Så jag selade på min shettis Umil och körde hem henne till villasamhället ca 5km närmare Eskilstuna City!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus