Ute vid minusgrader?
En tjej från mitt stall ringde innan och undrade om hon skulle ta in mina två russ (de går alltid ute dygnet runt annars om det inte är skitväder). Jag hade bett henne slänga till dem en stor bale hö (ca 20 kg) till kvällen så de hade mer att äte när det skulle bli så kallt inatt (ner mot -20), men det är vindstilla och ingen nederbörd. Hon började tjata om att man får egentligen inte ha dem ute enligt lag å bla bla om man inte har ligghall. Jag sa till henne att om hon så gärna ville så fick hon väl ta in dem, men nu retar det mig att jag gav mig när jag egentligen vill ha dem ute.
Skulle det vara ner mot -20 på dagen så går de ju ute… Vad är det för skillnad?
Tycker ni att det är hemskt att ha dem ute för att det är kallt även att de får massor av hö för att hålla värmen samt att de är vana vid att gå ute och har jättetjock päls?
så länge dom har mat så fryser dom inte.. för maten gör att dom håller värmen och hästar får värme genom att tugga :) kanske blev lite svamligt (A)
Kan säga att min pålle är ute fortfarande med fast hon står och darrar som ett asplöv vid grinden.. men dom har ju päls så nog klarar dom sig :)

Vi har våra ute oavsett väder och vind. Däremot har dom alltid tillgång till vindskydd/ligghall men det brukar dom bara utnytja när det är "grisväder" dvs rått, fuktigt och blåsigt.
Lagen säger däremot att alla hästar som går på lösdrift skall ha tillgång till ett vindskydd. Det finns även mått angivna på hur stora dessa skall vara. Det går att få dispans från denna regel, men mig veterligen är det enbart Lojsta hed som lyckats med detta.
Att det sedan troligen är värre att ha russ stående inne i stall är en annan diskusion som lagstiftaren inte har tagit så stor hänsyn till….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Kyla har aldrig skaddat en häst/ponny. Det har däremot för varma stall gjort. Våra går ute jämt i alla väder och temperaturer och tidpunkter. Vi har endast lösdrift och det är okej enligt myndigheterna som varit här och kollat.

Jag har ju ingen ligghall/vindskydd men de har gott skydd av skog istället och de har aldrig verkat lida. Jaja nu är de ju inne, men nästa gång så ska jag stå upp för vad jag tycker och låta dem gå ute.
Jag vet att lagen säger att man måste ha vindskydd/ligghall men jag tar den lagen lite med en nypa salt… Det är ju märkligt att det finns en lag på hur länge hästar får gå ute men (inte mig veterligen) någon lag som säger hur länge hästar får stå inne!!!
#1 Står hon och fryser är det väl dax att lägga på täcke eller ta in henne?? Då ser du ju att hon far illa av kylan.
Mina hästar trivs bäst ute dygnet runt men eftersom jag inte har ligghall så tar jag ändå in dem vid denna kyla (vi har -15 nu) men vindstilla och fint. Jag är mest rädd för att grannarna/folk som åker förbi/okunniga ska tycka synd om dem… grannens hästar få knappt gå ut när det är kallt och har täcken på sig fast det är +10 grader… dessutom har de små, små boxar..
# 4 Jag håller med dig i det du skriver, men jag är rädd att du kommer få svårt att få rätt mot lagen. Jag skulle om jag var du, sätta upp en ligghall så att du gör det som åligger dig som hästägare. Om hästarna sedan använder den återstår att se, men det kan stå dig dyrt om du bryter mot djurskyddslagen.
Jag vet de som satte upp och fick godkänt ett stort partytält, så det behöver om du har tur, inte vara en dyr och permanent lösning. Kolla med din kommun.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#6 vi har en sorts byggställning med pressening som tak och väggar som våran ligghall.

Nä problemet är ju att jag inte riktigt har de pengarna som krävs för att en ligghall, så om det räcker med ett partytält (om det nu funkar i Jönköpings kommun) så vore det ju toppen. Jag har stora boxar som de kan stå i på natten, men jag vill att de ska kunna röra sig fritt och vara ute så mkt som möjligt.
Nä jag vet att man inte ska bryta mot lagen… Men hur stor är chansen att de skulle få reda på att mina hästar går ute för "många" timmar? Det ligger på landet utan några gatlysen, så jag tror inte någon ser att de går ute (mer än de som har häst i samma stall).
#5 Hon har 2tjocka täcken på sig…
Och luddan är dessutom smart.
då jag står och tittar på mig så ställer hon sig vid grinden och det är som hon säger till mig - titta matte, jag fryser! ta in mig!!..
Och vänder jag sedan ryggen till så slutar hon att skaka som ett asplöv har sett det själv med egna ögon ;) Och sen så ser jag en liten skilland mellan hennes teater speleri och verkligen frysa.
Täcken hindrar hästens egen hårrem att fungera och isolera som den skall, och använd enligt min åsikt alldeles för frekvent där de inte behövs. Visst finns det hästar som behöver täcken, men ett oklippt russ som är fullt friskt klarar sig i allra flesta fall bättre utan täcken än med. I alla fall när det gäller att klara sig mot kyla.
Däremot har jag haft en häst för många år sedan som frös när det var blötsnö och blåst. Då köpte jag ett bra regntäcke till henne, som jag använde när det behövdes, (sisådär två gånger), men det är nog snart 20 år sedan, och det ligger i tryggt förvar i min täckeslåda som öppnas en gång var fjärde år eller så…
Nu blev det trådkapning, åter till ämnet!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Hej ! Så här står det på jordbruksverkets Hemsida
**
10 §
Utegångshästar ska ha tillgång**
till ligghall som ger dem skydd mot
nederbörd och vind samt en torr och
ren liggplats.
Allmänna råd till 5 kap 10 §
Om en ligghall inte har en helt öppen
_
sida bör den ha flera öppningar för att
undvika att ranghöga hästar hindrar
övriga hästar från att gå in eller ut ur
ligghallen.
_
För att djuren ska kunna ligga och vila
bekvämt och sova REM-sömn behöver de
ha tillgång till en torr och ren liggplats. Vid
hårt väder kan de ha ett behov av att söka
skydd och ibland av att torka upp i hårremmen.
Fr.o.m 1 jan.har länstyrelsen hand om djurskydsfrågor för att det ska bli så lika bedömningar i hela landet. Här i värmland hittar djurskyddsinspektörer hästar överallt ………… Behöver inte finnas lampor !

Bara en tanke jag har… Hur kan djurskyddsinspektören veta att jag inte haft inne mina hästar på dagen istället? Finns det någon lag för när på dygnet de ska vara inne respektive ute?
Det är bara en tanke och en undran!

Här är det nu drygt - 10. Jag har precis varit ute och kollat hästarna. Alla står ute (utan täcken), inte bara russen, men också dotterns fina svårklass dressyrhalvblod - fast de kan gå in om de vill. Tyvärr har vi en lag som verkar vara skriven av någon som inte har levt nära hästar. Våra kan gå in på sommaren för att komma undan insekter och stå i skuggan, men de går aldrig in på vintern - hur kallt eller stormigt det än är. Mina ligghallar (i ladan) har fortfarande kvar samma fina halmlager som jag strödda med i höstas. Jag behöver i alla fall aldrig gödsla ut! Ligghallarna är främst till för djurskyddsinspektören (och välmenande stadsbor) - inte för hästarna. Hästar har mycket mindre yta i förhållande till kroppsmassa än vad människor har - och fryser därför inte om de har vinterpäls och fri tillgång på grovfoder.
Ett tillägg
§9 Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får hållas som utegångshästar.En ytterligare förutsättning för att hålla utegångshästar är de yttre förhållandena såsom att terräng och markbeskaffenheter är lämpliga för hästar.
Alltså så bryter du faktiskt mot lagen om du inte har ligghall till dom.
Min fråga är finns det någon speciell tidsperiod detta gäller som de måste ha tillgång till ligghall?
Tidigare har jag för mig att det var från typ 1 nov-30 april eller något sådant
Jag har nämligen ligghallen i en ganska öppen hage, och tyvärr använder de inte den. Däremot har jag en annan skogshage som jag brukar ha dem i på hösten. Den är jättebra, med tät och bra skog i. Vid regn och och blåst känns den hagen nästan bätttre eftersom de sällan går in i ligghallen, de står hellre ute och där är det ganska öppet och blåsigt.

Jo jag vet att jag gör det…
Men det var inte det jag frågade om 

Kanske ska skriva vems inlägg jag svara på :)
I inlägg #16 svarade jag på #11

#15 i våran kommun Norrtälje gäller 15/10 eller när tempraturen går under genomsnitt +5 då ska det finnas ligghall
Jag måste vara en konstig typ då jag använder stall både med box och spilta har lösdrift samt 5 hästar täckta DET roliga är att alla verkar mår lika bra 
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
#18 Tack för svar! Då har jag inte varit olaglig, har bara haft dem ute i "hösthagen" när det varit runt 10 grader varm och ingen nederbörd.
Jag har dem annars installade men nu har jag 4 hästar och bara 3 boxar så 2 av dem "måste" lära sig att använda utedriften!

#12 Jag har hört om travtränare med många hästar som har hälften av hästarna inne på dagen och hälften på natten. Verkar inte vara någon lag mot det.

Vi har våra russ både i stall och i lösdrift, både med och utan täcke.
De hästar som står på stall är tävlingshästar, de är klippta och har olika många täcken beroende på hur kallt det är. Stallet är ett sk kallstall och vi har alltid en dörr öppen, boxarna är stora och de verkar trivas.
Hästarna i lösdriften är inte bara russ utan även mina araber. Det är unghästar och hästar som inte tränas så hårt, som går där. De går utan täcke och använder sin lösdrift när de vilar och vid dåligt väder.
Kylan är inte det värsta för hästarna och har man en hage med bra skog tror jag de flesta hästar klarar sig, men det är ju bra om de har nåt torrt ställe att vila på.

Finns MYCKET att läsa på jordbruksverkets hemsida under djurskydd..
#12 Det spelar ingen roll om du har dem inne på dagarna eller nätterna. De räknas som utegångsdjur om de går ute mer än 12 h /dygn.
Vi bor också i Jönköpings kommun och vi har mycket djur (kor, hästar och hundar). Jag tycker vi har kontroller här jämnt! Är det inte kommunen så är det arla eller skk. Den djurskyddsinspektören vi har haft är rätt vettig, han tycker att hästarna mår bäst på lösdrift.

#23 Jag tror vi har haft en inspektör hos ca två gånger på 15 år och senast var i somras. Jag läste på Jordbruksverkets hemsida att det är 16h/dygn som gäller nu (hade oxå för mig att det var 12)

#23 är det inte förälängt till 16 timmar/dygn, har för mig att jag läste det någonstans , innan var det 12 timmar men har för mig att det höjdes.
#14 Skulle vara kul att få veta vad de menade med hästar som var lämpade för att gå på lösdrift. Man kan ju undra om de går efter raserna eller vad de gör ? Mina 2 halvblod går på lösdrift och de är helnöjda med det :-)
Ja, det är konstigt. Det finns lag på hur länge en häst får vara ute under ett dygn som mest (utan ligghall). Men det finns ingen lag på hur länge en häst ska vara ute minst per dag och inte heller hur stor hagen ska vara. Bara rekomendationer. Blir så trött på byråkrati utan verklighetsförankring. Missriktad välvilja helt enkelt. (Och okunninghet)
#26 Är du oxå vaken så här sent/tidigt
?!
Jag har vindskydd och boxar till mina. Dom använder inte skjulet nu när det är kallt även fast dom har fri tillgång på halm där inne
. Men resten av året älskar dom sitt skjul
. Inte vill dom gå in heller på kvällerna nu när kylan kommit, men matte fryser så dom får lov i allafall.

16 timmar!? Betyder det att man skall tvinga hästarna att vara inne i 8 timmar om man inte har ligghall? När det finns ligghall får de gärna vara ute 24 timmar om de vill, och det vill våra. De har tillgång till både ligghall och skog, men var står, går och ligger de? Jo på den öppna delen av hagen, där maten finns. Alltså kan man dra slutsatsen att maten är viktigare än ligghallen.
Jag undrar också hur inspektörerna skall veta om hästarna varit inne på dagen eller natten, eller sitter de och kollar dygnet om?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 28 Samma sak med grannens får, de kan gå in i ladugården där de har vatten och en stor ströbädd av halm. De ligger vid höbalen ute i hagen, nära maten. De går bara in när deras matte urfodrar dem med kraftfoder inne vid fodertråget.
Kontentan av det hela är att dom som stiftar lagarna om djurhållning sätter mänskliga aspekter på djuren! Djur med tjock päls mår illa av att stå inne! Det enda väder dom inte gillar är regn som fryser på och blåst tillsammans med det, då tränger blötan in i pälsen och förstör isoleringen!

Är det 16h totalt per dygn som menas eller max 16 h i rad per dygn?

Så om man har sina hästar ute mer än 16h/dygn måste man ha ligghall trots att man tar in dom några timmar under natten?
Så engligt regelboken är jag alltså olaglig vissa dagar då jag släpper ut mina 05.00 och tar in dom i sina boxar efter klockan 21.00? (=16timmar) Helt sjukt det är väl inte nakenhästar vi har heller…
Gäller detta även under sommar halvåret? Eller hur fungerar det då? Får dom gå ute dygnet runt då utan ligghall eller hur många timmar får dom gå utan? (Kommer inte in på jordbruketshemsida så kan ej läsa själv)
Jag måste säga att jag har alltid varit pjoskig med mina hästar fram tills denna vinter då vi flyttat och endast har lätta uteboxar, nu går mina ute i ur och skur med 15 cm snö på ryggen på dagarna och får komma in några timmar på natten, på morgonen är dom så frostiga att det är svårt att se vilken färg dom är egentligen =) dock har jag också börjat med fri tillgång på hö dygnet runt och hästarna verkar må precis lika bra nu som dom alltid har gjort (dock går det åt något mera hö men det är de klart värt!
) Man lär så länge man lever dock kommer jag aldrig bli lika pjoskig igen för man ser att detta är hästarnas natur och huj vad bra dom mår!
Ha det gott i kylan!

#32 Ja, så är det. Mer än 16 timmar=ligghall el. dyl. Så länge betestillväxt sker behövs ingen ligghall. När gräset slutar växa skiljer ju mkt i tid var i landet man bor.Tror det här i mälardalen räknas tom 15 oktober .
måste ju vara ultimat o ha ligghall till russ eftersom de är tåliga ponnys, visst det kärvs att ligghallen är ren o fin mycket strö. Och att dom har mat o vatten.
#31 Intressant fråga som jag inte kan svara på!