Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 691 ggr
[Tjiwi]
0

Ur spår-Trött på julmat???

Så här efter all julmat kan det vara gott med något annat, jag blev bjuden på en supergod tomat soppa för ett tag sedan av en god vän som är kokerska. I går gjorde jag den själv till lunch och jag måste dela med mig av den till er. Den är jättegod och är jättelätt att tillaga, fort gick det också. Ta tillfället i akt och prova….ni ångrar er inte!!

Detta räcker till ca 4 pers, jag gjorde hälften till Ove och mig och det räckte gott!!

2 gula lökar

14 tomater

Bryn lök, klyfta tomaterna och lägg i. Låt detta puttra tills skalet släpper. Ha i 2 burkar krossade tomater, 2 vitlöksklyftor, 1 krm salvia,2 tsk paprikapulver, 1 1/2 tsk svartpeppar, 1/2 krm cayennepeppar, 1 tsk basilika, 4 dl grädde, tomatpuré.

Häll allt i en ugnsfast form, strö mild och fet ost över, grädda i 200 g tills osten smält, servera med brödtärningar.

Den är lite tjock och smaskig, själv fuskade jag lite då jag varken hade salvia eller basilika hemma men det gick ändå, Lycka till!!

Tittut
0

Tomatsoppa är smaskens!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Kristina-
0

Håller med ! Brukar göra det ibland . Sedan brukar jag även göra en annan soppa , potatis och purjolöksoppa som är jättegod också !

[Tjiwi]
0

#2 Den är oxå jättegod, kanske lite nyttigare, i alla fall den jag menar för det är ingen grädde i som i den goda tomatsoppan.

Kristina-
0

#3 Jag brukar faktiskt ha i en skätt grädde eller gul kelda som inte är så fet. Soppan blir så len och god i smaken då,

karisma
0

Grädde är nyttigt

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
0

#5 Hmmmmm………Förvånad