Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2625 ggr
Jojjan97
0

Vatten på vintern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har fårat föl på en lösdrift där vattnet varje gång vi kommer upp är is.

Vad ska man göra , för vi har prövat med en boll och det funkar värkligen inte ( inget att rekomendera ).

Så jag undrar om någon av er där ute har något tips på vad jag kan göra.

M.V.H Johanna

http://johannasfotografier.weebly.com/

UllisT
0

Köp en Thermobar, dyra men superbra.

StuteriSolo
0

I vår lösdrift har vi en eluppvärmd vattenkopp, min svägerska har en thermobar då hon bara har två hästar. Båda delarna funkar alldeles utmärkt här i norrbotten. Fast det har inte varit mer än -25 under en kortare tid, så vi får se vad denna vintern har att bjuda på.

VeronicaP
0

Jag har vatten kopp till stonas lösdrift, jag kan koppla värme till om jag vill , vi har cirkulation på vattnet så det är alltid i rörelse och på det viset fryser det inte.

Till hingstarna har jag möjlighet med värmeslinga som gör att vattnet inte fryser, men har inte behövt använda det de sisa året, jag brukar även lägga lite betfor/melass i vattnet , det hjälper även salt kan funka rätt bra .

Russtoka
0

Jag har en Thermobar 80 liter. Vattnet fryser aldrig, man kan göra ren den utan att förfrysa händerna. Den står stadigt och är bit- och slagtålig. Men man måste byta vatten ofta, för när det är så varmt, ca 25 grader, så växer det alger i det även på vintern.

Teja-Bea
0

Vi har köpt värmekabel. En vattentålig kabel som du lindar runt en plåttunna och detta håller vattnet isfritt. Kanonbra och inte alls så farligt dyra!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jojjan97
0

Tänkte bara tacka för alla svar :)

Och att dom som har lösdriften inte vill köpa något annat så att vi får stå och hacka is hela dagen.

Idag när vi var uppe hackade mamma isen som var 15 CM TJOCK!!!

M.V.H Johanna

Jojjan97
0

Tänkte bara tacka för alla svar :)

Och att dom som har lösdriften inte vill köpa något annat så att vi får stå och hacka is hela dagen.

Idag när vi var uppe hackade mamma isen som var 15 CM TJOCK!!!

M.V.H Johanna

Jojjan97
0

putt

Dior
0

Kan tipsa om plastbaljor. Visst fryser vattnet, men jag uppfattar det som att det tar något längre tid, men framförallt så är det enklare att tippa omkull dem och få ur isen, än ur tex ett helt badkar.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Russtoka
0

Jag tvivlar på att man får ha djur på det sättet att de inte har tillgång till rinnande vatten på vintern. I och med att vi har dem i fångenskap måste vi förse dem med vatten. I det vilda kan hästar gå till bäckar och källor som inte fryser för att dricka. (Här finns både uppvärmt vattenkar och rinnande bäck i hagen)

Vore jag i er situation så skulle jag överväga att själv bekosta anordning för uppvärning av vattnet. Er hyresvärd kan ju få betala elen till den. Glad

Går inte det skulle jag nog leta efter nåt annat ställe att ha hästen på. Blir det bråk och ni köpt t.ex. en Thermobar, så tar ni helt enkelt med den om ni flyttar.

dullen
0

Vi har löst det  med att bygga en trälåda och isolera den med frigolit, så att en 90L plastbalja (granngårdens) passar precis och i botten har vi lagt slingor av värmekabel, och visst blir det riktigt kallt minus 15-20 grader så kan det bli en ishinna men inte värre än att hästmule lätt spräcker den

Jojjan97
0

Kanonbra tips ska berätta om dom för hon som har hand om lösdriften.

Idag tog vi en stor plastbalja och ställde vid ensilag-balarna.

Dom är ju lite varma så då kanske inte vattnet fryser lika snabbt, bäddade om ordentligt med halm oxå.

Önskar alla ett Gott Nytt År!

M.v.h. Johanna

[Croneld]
0

Jag har en stor svart plastbalja som jag köpt på ÖB. När det fryser gör jag ett hål i ishinnan, tillräckligt stort att dricka ur.  Där fyller jag på vatten, och det isolerar lite så vattnet håller sig "flytande". Detta tips fick jag av karisma för ett par år sedan. Fungerar jättebra!

Det kan hända det de enstaka gånger det är -30 att det har frusit helt över natten, då är det bara att börja om.

[bsmx]
0

Vi har inte lösdrift, men vi brukar fylla varmt vatten en stund efter de ätit upp sitt hö, då brukar de vilja dricka. Man kan ha lite matolja i vattnet, så fryser det inte lika lätt(beror på hur kallt det är..)

Tusen
0

#10 Nja, rinnande vatten är det nog inte något krav på, men däremot att hästarna skall få dricka sig otörstiga minst 2 ggr om dagen. Man måste också se till att alla i hagen får dricka sig otörstiga.Glad

wester-ek
0

Hej ALLA….

Det är jag som driver lösdriften tillsammans med E som bor på gården…. Blir både arg och ledsen på påhoppet att våra hästar INTE FÅR VATTEN!!! Det är självklart att dom får vatten.

Nu har vi ingen möjlighet att köpa eller anordan en el uppvärmd vattenkar för tillfället då dessa kostar en massa och vi har inte dom pengarna nu.. .Tyvärr!

Då E åkte till Thailand den 23/12 och kommer hem till 7/12 och det är mitt ansvar att se till att allt fungerar som det ska. Jag har oxå "hakat" is men dom senaste  veckan har temperaturen varit runt -10 på nätterna detta gör att vattnet fryser direkt och man måste fixa det varje dag.

Nu har jag löst det så att varje dag jag är uppe  så fyller jag en stor vatten balja (plast) med vatten så att ALLA hästar får dricka…

Innan jag är på G där ifrån så är ALL is borttagen från badkaret och påfyllt med nytt och fint vatten.

Det med matolja har jag testat men tyckte inte det fungerade riktigt bra, där med bollen som faktiskt fungerar bra vid några få minus grader.

E som är anvsvarig har även hon sköt vattenfrågan på samma sätt om inte bättre.

Med detta inlägg vill jag bara säga att våra ponnyer visst får vatten.

//Mysan

VeronicaP
0

#16 Tror jag också att de får , det fryser nog till hos de flesta om man inte har thermobar , men man kan lösa det på olika sätt en del dyrare och en del billigare.

Så som Croneld gör funkar kanonbra här med tycker jag , om inte annat så tycker jag att mina hästar själva är väldigt duktiga på att göra ett sådant hål.

Vi har ju oftast inte så kallt länge här men när vi har det så använder vi oss av värme slinge modellen.

Till sto hagen har jag ju vattenkopp , min pappa är ju rörläggare så vi har gjort så att det sitter en cirkulationspupm kopplad och vatten cirkulerar hela tiden så där fryser det inte och skulle det göra det så kan jag även koppla på lite värme till det.

[Croneld]
0

# 16 Det betvivlade jag aldrig, alla kämpar nog på så gott de kan med vatten, du som jag! Jag tog detta mest som en het tips-tråd hur man kan lösa problemet på bästa sätt!

Lycka till!

Tusen
0

#16 Tror att de flesta av oss som inte har eluppvärmt vatten måste stå och hacka is. Vi använder varmvatten och blandar det frusna vattnet med. Då dröjer det lite längre innan det fryser. Har inte heller de ekonomiska möjligheterna till eluppvärmt vatten. Kan heller inte dra in vatten till hagen pga omgivningen. Men skulle önska det gick.

Tessan08
0

Svar till #16

Hej My

Du ska inte ta det som ett påhopp för att min dotter bad andra om råd angående hur man löser frågan om vatten på vintern, det är väl det det här forumet är till för att man just kan fråga andra om råd.

Vi vill ju båda att våra hästar ska kunna dricka när dom själva vill dygnet runt så dom inte riskerar kolik och då är det inte fel att fråga andra om hur dom gör tycker jag!

Att hon sen pga av sin ålder 11 år inte alltid vet hur man uttrycker sig på bästa sätt tror jag nog att även du förstår.

Hoppas att allt var bra med pållarna idag och att baljan vi ställde mot ensilagebalarna kanske inte hade frusit ihop helt, den höll sig åtminstone fram till 18.30-tiden igår utan att få någon fryshinna men det var ju riktigt kallt inatt.

Ha det så bra!

Mvh

Therese o Johanna

Hanna-D
0

Har två stycken Thermobar, dyra i inköp men värda sin vikt i guld, har inte haft en kolik sedan vi köpte dem för snart tre år sedan. Det går åt mycket mer vatten så hästarna verkar också nöjda Glad

Ledin
0

vi har nu en vattenkopp med elvärmeslang i men i andra stallet hade vi en vattendoppare o en timer. Vattendopparen var av äldre stuk men andväns till kor för värma vatten lr mjölk till kalvar. Jätte bra var den. kan oxå säga att vi byggde som en isolerad kant/låda till karet och hade öppet ena kanten därmed underlätta det på sommaren underlättar detta med att inte mycket skräp flyger i :)