A2 och dräktighet?
A2 viruset har spridit sig snabbt, I området där min ponny står är det flesta stall smittade. Idag fick jag reda på att grannstallet om ligger ca 200m från oss har smittats.
Min älskade Delta är ju dräktig och går snart in i 8:e dräktighetsmånaden. Hon har hitills inte visat symtom och inte de andra hästarna i stallet heller. Men jag undrar hur jag ska gå till väga för att förhindra att våra hästar insjuknar och har ni någon erfarenhet av A2 och dräktiga ston?
Jag är jätte orolig för henne!

Är hon inte vaccinerad?
Vet faktiskt inte hur det påverkar och om det gör de om jag ska vara ärlig.
Nej, det är det hon inte är. Jag äger henne inte utan är bara fodervärd. Men jag undrar att om jag skulle vaccinera henne omgående skulle hon kunna komma lättare undan då?
ring din veterinär och fråga
Det är luftburet, så gå inte i närheten av det smittade stallet som har katantän. Upplys alla som kommer till stallet att de inte får gå mellan stallar när det är influensa tider. Det tar alltid några dagar innan man har fullt skydd vid vaccination, den ska upprepas ochså men kolla med veterinären så får du veta vilka intervaller som man ska ge vaccinet med o hur snart efter fölet föds du kan ge det vaccin.