Hösilage
Jag har köpt små "gulliga" rundbalar ensilage, ca 35 kilo styck. Mycket lätta att hantera! Har någon en bra ide´ om någon slags foderbord till dem? Tänkte det skulle passa att ge russen fri tillgång ute.

Vi drog ut en gammal 4-hjulsvagn i hagen! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Men Bea! Vagnen är ju jättefin. Är det inte synd att den ska stå ute i allt möjligt väder och bli förstörd?
Fast det ser inte ut som om det finns nåt hö på den…..
Jag planerar att bygga en höhäck…
Men nu har vi stora vattentunnor (med stora stenar i botten) i plast att lägga höet i. Då får inte hästarna i sig så mycket lera från marken.

Tack Bea för din bild på vagnen! Kan fortsätta med en andra frågor om dessa vagnar… Kan ett russ dra en sådan? eller är de för tunga? Finns det nåt "värde" i dem för framtiden? Har en sån men det är trähjul, de är helt ok men funderar på att sätta på gummihjul för att det ska gå lättare att dra den. Är det ok att göra det?
# 5 Såna vagnar är jättefina, klart att ett russ orkar dra dom. Sätt snygga (då menar jag i passande stil….) gummihjul på så blir det perfekt!
Minns när min morfar tog sin snällaste ardenner och åkte till kvarnen med sån vagn……Hästen hette f.ö. Svante och fick finna sig i både att bli longerad och bära manskapssadel…..

Badkar kan det vara ngt?

#5 Vi har precis fått en liknande vagn som vi ska sätta passande gummihjul på och köra med russen.

Ja, men det skall vara passande gummihjul, d.v.s så lika originalet som möjligt. Bildäck (i alla former) gör inte vagnen rättvisa och gör vagnen tyngre.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#0 Jag har också såna små hösilagebalar. Till att börja med gav jag dem fri tillgång i denna gamla cementring som syns på bilden. Rullade i hela balen på en gång. Men två russ äter otroligt mycket, det gick åt en hel del och blev en hel gödsel, så jag fick portionera det lite. Men det fungerar bra. Sen satte vi tak över cementringen så blev det bättre skydd mot regn och snö.
#5 Det går utmärkt att sätta andra hjul på en sådan vagn. Exempelvis 15" - 16" ekrade mopedhjul, framhjul. Billigt, och vagnen blir lägre, rullar lättare och passar russ. Kan köpas på blocket, tradera och Rösebäckens cykel och motor: http://rosebackenscykelomotor.se/ .
Få någon att fixa nav och lager som passar vagnen och hjulen ihop. Hör med lokala verkstäder, kanske något för en duktig hemmafixare.

# 11 Dom hjulen tyckte i alla fall jag, att dom passade jättefint! Man får ju faktiskt tänka på att det skall vara säkert också…..

#13 Ja, vi är väldigt nöjda så här långt. Har kört vagnen 5 gånger. Den går så mjukt och lätt och fint. Men vi bedömer den själva som en ren åkvagn, ingen maratonvagn, inga tuffa terränger med den, utan jag ska hålla mig till lämpliga vägar ner till skogsväg farbar med lätt traktor. Trillan på bilden #1 är ju inte heller gjord för tuff körning så den borde bli ganska lika min i köregenskaper som min med mopedhjul.