Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettträningsdagböcker
Läst 2116 ggr
Saiop
0

Saiop - Troya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är den träningsdagbok till mitt russ sto Troya. Troya kom till med den 15 december 2006 och var då ca 6 månader gammal och lite nervös över att ha kommit till ett nytt ställe utan mamma. Vi kom snabb överens och var ute och gick nästan dagligen och när hon var ungefär 1 år gammal började jag träna lite horsemanship med henne och vi har nu gjort väldigt mycket saker tillsammans.

Troyas föräldrar
e. Trofé
u. Tejas Jumona

Saiop
0

**21/12-08
**Idag kom Troya hem till mitt egna stall för första gången på ungefär 6 månader. Hon har under sommar och höst gått hos min pojkvän tillsammans med hans två unghästar.

Idag kände jag att det var dags att ta hem henne och vi gick såklart den 1,5km långa[korta] vägen hem. Troya var pigg och glad att få komma ut på promenad, men det var samtidigt mycket läskiga saker att titta på under vägen.

Väl hemma gick ihop släppet med Sockervadd och Vargen väldigt bra, några nosningar och sedan var det bra så. Känns bra, men dem har ju faktist gått ihop länge, innan hon åkte till min pojkvän.

Saiop
0

**22/12-08
**Idag tog jag in Troya på morgonen och spände upp henne på gången jag gjort utanför stallet. Det består av en ring i stallväggen och ett grimskaft som är fast i en trädstam bredvid. Det var tredje gången hon stod fast där och var väldigt duktig. Jag borstade på henne och kratsade hovarna. Troya var hela tiden lugn och jag är väldigt stolt över henne, eftersom det är mycket att titta på och mycket som händer runt omkring där jag bor.

Saiop
0

**23/12-08
**Idag tog jag in Troya på morgonen och spände åter upp henne på gången utanför stallet. Jag borstade och fixade länge och lade sedan på henne en bröstsele [ingen svanskappa] och sedan ett huvudlag utanför repgrimman. Sedan gick i ut och gick en sväng på ungefär 5-10 min och åter tillbaka till stallet, där jag tog av allting och tog en promenad till och tränade lite backning.

**24/12-08
**Idag tog jag in Troya på morgonen och ställde upp henne utanför stallet. Hon var pigg och alert medans jag borstade. Jag satte på henne bröstselen och även med svanskappa denna gång och så huvudlag förstår. Sedan tog jag på tömmarna när mamma kom ut. Medans mamma gick och höll i ett grimskaft vid huvudet på henne och gick jag bakom och höll tömmarna.

Hon var väldigt pigg och framåt men lyssnade hela tiden på vad jag sa och gjorde. Vi gjorde också mycket halter och bara en gång förstod hon inte riktigt vad jag ville och började gå i sidled, annars var hon super duktig.

God Jul Önskar Troya, resterande hästar & självklart matte

Saiop
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**25/12-08
**Idag tömkörde jag och mamma Troya igen, vi tog samma vända som idag, bara att denna gången använda jag tömmarna lite mera och gjorde lite serpentiner över vägen och halter mm. På slutet tyckte hon det var jobbigt och det resulterade till två bockningar och en spark. Sen sedan blev hon lugnare när hon märkte att det gjorde ingenting hur mkt hon än bockade så kom hon inte undan! :)

Saiop
0

**26/12-08
**idag tog jag och mamma ut Troya och tömkörde igen, hon var mycket lugnare idag och det blev en lite sväng ut på åkern och vi gjorde lite volter. Sedan gick vi ser i skogen igen och hem. Det känns som om hon börjar förstå det här med tömkörning och snart kanske mamma inte behöver hålla henne i grimskaft.

Saiop
0

28/12-08
Idag tömkörde jag Troya medans mamma gick med, efter ungefär 5 min kom min pappa och han och mamma höll i varsin draglina på varsin sida om Troya som satt fast i en gummimatta. Efter ett tag satte vi fast den helt och hon var superduktig.