Skogskörning?
Nån som kör i skogen med sitt russ? Vore kul att se bilder!
Var en äldre hästkarl här idag och kikade på mina hästar:
"Det var ena smala ben, de där duger inte att köra i skogen med" Var hans kommentar om mina russ. Så nu vore det kul om ni kunde motbevisa honom!!

Har inga digitala bilder, bara papperskopior. Mamma har fotat när vi körde timmer och massaved från ett hygge i vår dåvarande skog. Hon borde scanna originalen och skcika dem till mig :)

Hej!
Under "kör och travsport" finns tråden "russ som brukshäst". Där fanns den här länken http://www.nordsvenskahastennorrbotten.org
Under aktuellt scrollar du ner en bit och hittar "bilder från hästkörarseminariet". Där hittar du några jättehärliga bilder på Winberg som jobbar i skogen.

Hejsan! Det vet du väl att jag kör i skogen med Qveiars Leil Gaist. Hittills har jag kört med lunnsax. Bild från förra vintern när Anna provade och blev begeistrad.
Det var det dummaste den gubben (var det månne Torkelsbo Gunnar?) kunde sagt om dina russ - att de inte skulle duga att köra i skogen med. Problemet är att det är så svårt att få tag i redskap som passar i storlek. Lunnsax finns ju, jag köpte min av Floby Överskottalager. Det största Leil Gaist tagit med den var en vindfälld gran 3 meter x 30cm i rotänden, lite jobbigt tyckte han, men å så mallig sen. Jätteviktigt att köra nåt lätt efter så han inte tappar draglusten.
Men vi håller på att ta fram en ny skogskörardoning för russ! Det blir en kälke i stål som man antingen kan använda med kätting att björna fast lasset med eller man kan häkta på en släpa så kan man lägga ved direkt i utan att det behöver björnas med kätting. PLUS att man kommer att kunna lägga på en botten med säten. Hipp tjillevipp så har man en åksläde! Den kommer att tom väga ca 60kg, ha en lastkapacitet på upp till 700 kg (men det kräver bra slädföre!)
En sån skulle gubben se, när vi fått den klar. Hans haka kommer att vara längre än ner till Sala!

Vi har en orsavagn för enbet häst, som vi gjort en parstång till, den har inga finesser som motoriserad kran, utan man får vinscha upp timret. Den har då fungerat utmärkt med ett par och fullt lass :)

#3 *asg* Ja, den hakan vill jag se! Nä, det var inte Gunnar, han är visst död har jag hört… dog här i höst nångång. Nä, det var Martinell i Råsbo.
Han har för övrigt byggt en skohsvagn till sin shettis som vi kan få köpa (vagnen alltså för shettisen ska han inte ha kvar). Vagnen är på nåt vis ledad på mitten så det ska gå att köra i kuperad terräng med den. Ska se om jag kommer åt att fota den så kan jag lägga ut en bild här så får ni säga vad ni tycker….Jag kör ju med vår shettis i skogen, men hoppas kunna använda Arvak (russ), men han är bara tömkörd än så länge
#2 Ska leta efter den tråden och spana lite.

#3 Kan jag boka en sådan utrustning? Har letat mig fördärvad över något vettigt, funkar inte med Lunasax hos oss då det är för brant i vår skog….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Lite OT! Hej! Ni som kör i skogen med era russ..hur började ni? Jag skulle jättegärna vilja börja dra lite vindfällor och ved med min fröken men har inte kommit så långt än utan det känns som om jag vill veta så mycket som möjligt före jag ger mej in på att börja dra med henne.
Tacksam för så många tips som möjligt!

#6 Lennart har ritat en jättefin doning efter min idé. Jag hoppas att den lokala verkstan där den beställs gör den fort så jag får prova den. Jag har redan börjat hugga ved…
Sen ska det nog gå att få beställa, när vi vet mer om den och vad den kommer att kosta.
Jag satt faktiskt och ritade på den på russkonferensen…
#7 Först måste man ha en rejäl loksele, det var det första jag köpte till min bagge. Sen har lunnsaxen kommit, med tillhörande draglinor och svängel. Snart ska det bli riktig kälkdonong. Körkunskaper räcker i stort sett att man har russet bra tömkörd och på handen, lyhörd och smidig. Sen får man börja dra lätta saker och lägga på vartefter man ser att de trivs med uppgiften och efter ålder, unghästar ska aldrig dra tungt.

#8 Kan du inte lägga in ritningen här …så vi kan tjuva lite
Hehe….
Lägg gärna in fler bilder, jättekul att se!!!!

#8 Rejäl loksele har jag, russet är en ponnytravare som jag själv har kört in, hon är 10 år nu, och är väldigt lyhörd när man tömkör. Så då saknar jag bara draglinor, svängel och en sax och sen är det bara att sätta igång då?

#9 Det kan jag väl inte göra om vi ska sälja såna sen…
Jag visar en gammal bild på den doning som jag kopierat för att förminska. Det är pappa som kör vår nordis Brisita år 1979.
#10 Visst kan du det. Prova först att köra med bara draglinor, sen med svängel och sist med tom sax, så ser du hur hon reagerar på den. Ett tips: drag linorna vill gärna hänga ner vid bakbenen så att hästen lätt trampar över. Använd slagrem eller liknande för att hålla upp linorna i rätt höjd så är inte risken så stor. Och så ska man vara försiktig med var man har saxen, den är vass i sina taggar och att trampa i den är inte att rekommendera för varken dig eller häst.

#11… Det var mest menat som ett skämt…. men försöka duger 
Fin bild på nordisen. Jag funderar på skaklarna. PÅ den sista bilden var det träskaklar, bara, utan draglinor. Det har man inte i skogen? Men på bilden på Gaist ser det ut att vara andra skaklar… vad är bäst?
På sista bilden ser de ut att vara fästa i en punkt så att hela ekipaget liksom blir ledat. Är det ett måste? Är det det som kallas rekat? Vi har en träkälke som jag kör efter shettisen och då har jag fäst skaklarna så det ser ut sådär….
Både kälken och skaklarna kan vara rekade. Det går att använda skaklar när du kör med sax också. Du slipper risken med att hästen backar ur och kommer upp i saxen.
Det går även att dra kälken med enbart linor om man vill men det är inte att rekommendera i kuperad terräng för kälken kan komma på glid. I det läget fungerar skaklarna som broms.
Det du vill åt med linor/rekat är att hästen ska vara lika belastad på båda sidor.

Såg i någon tidning att de fanns någon "skogsvagn" till shettisar, borde passa till russ oxå, om inte med längre skaklar.

# 13 Hm…hur kan vagnen vara rekad? Skaklarna är alltså rekade om hela ekipaget är delat på mitten? Som en bil med släp liksom…
Tack från en okunnig men vetgirig!!

#13 Reko svarade jättebra.
Jag använder draglinor till saxen av den enkla anledningen att jag inte fått tag på passande skaklar, draglinor är billigare.
Men det ska bli ändring på det nu, är det tänkt. Skaklarna till kälken vi ska göra går förstås att använda till saxen också.
Man använder antingen eller, inte både och, i skogskörning.
#15 Jag har svårt att tro att en vagn kan vara rekad…
Jag kan ha fel…? Bra att du frågar.
En kälke som är rekad är ledad på båda sidor, fram och mittbanken. Den följer med i hästens rörelser. På mittbanken sitter en balk på en bult eller vändskiva, den lastar man på och björnar fast med kätting. Lasset följer sedan med i terrängens svängar. Som på bilden på nordisen jag visade ovan har man dessutom lagt på en baksläpa. Den lyfter upp även bakre delen av lasset. Som man ser på bilden kan man med hjälp av stödstakar då lasta mycket mer. Jättebra till ved som ofta är pinnigt och bångstyrigt.

#17 Som jag ser det är inget direkt fel. Det är "man tager vad man haver" - det håller så länge det håller. För hästen och till den körningen är det helt OK. Skaklarna är orekade, har de suttit på en lätt åkvagn?

Men varför är de orekade, kan du visa ett par rekade då? De är från en gammal släde….

#19 Nästan alla äldre skaklar från slädar är enligt den tidens tradition orekade, det är helt normalt. Jag menar inte att du gjort något fel. Man får oftast ta vad som finns och sätta ihop till något som kan funka till ens behov. Marknaden överflödar ju inte precis på redskap till ponnyer…
Men här är en bild på ett par nytillverkade rekade ponnyskaklar: http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=70141

Oops… Det gick visst inte att få till länken. Sorry, du får kopiera in adressen i ett nytt adressfält.

Alltså, jag må vara trög eller så
… men vad gör den skakeln rekad???

Så där, nu gick det lite bättre: http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=70141

Den är ledad i fästena längst bak, skaklarna i mellanstycket. På bägge sidorna. Om du fick se en i verkligheten och prova att röra på den skulle du förstå. Det är inte så lätt så här på nätet… 

Aha! Nu fattar jag
TACK!! Fast såna skaklar har jag aldrig sett… borde gå att göra såna själv, eller själv och själv. Har en bekant som kanske skulle kunna göra det åt mig….
Har de samma funktion som en svängel? Om man har såna skaklar behöver man en svängel då? Fast då kan man kanske inte ha draglinor? Eller är det helt skilda körstilar?? 

#25 Ja, de skaklarna får samma funktion som en svängel. Men du kan bara använda dem på ett släpredskap som kälke, sax, pulka och dylikt. Det går alldeles utmärkt att tillverka dem själv, eller bygga om ett par befintliga metallskaklar.
Det fungerar inte för en vagn. Där måste skaklarna vara styrande. Svängel och draglinor på vagn är då det som hästen drar med.
Det har inte så mycket med körstil att göra som att det är en ren teknisk funktion.

Tack för svaret! Vad snäll du är som svarar på mina frågor!!!
#13 och 16 Nu kommer jag inte på rak arm ihåg hur den såg ut men båda skaklarna var rörliga i längsled. Det är en vagn med boggie både fram och bak, dessutom går bakre delen att koppla bort och man får en lunningskärra istället. Jag har sett den hos Peter Andersson som har Satellit på foder och jag vet att han har dragit fram en del virke med den.

Hej på er!
Det finns även rekade hos www.sitt-ab.nu om man vill hämta själv och bor i Uppland.
Vi kanske skulle ha en kurs?

Kurs vore väl kul!!!

Ja viss vore det roligt med kurs.
Men minst lika kul med en träff bara för att utbyta erfarenheter och surra allmänt.
Nån som längtar lika mkt efter minusgrader och snö som jag?
Såååå less på gegga och mörker…….

#31 funderar på att sätta vattenskidor på släden och flytväst på hästarna….suck…
Om vi skulle arrangera en skogskörningskurs, vem skulle kunna tänka sig vara instruktör?
Jerker Klang,

# 32 Kanske Russtoka? Hon har ju haft så mycket bra och kunniga svar här? Kanske nåt samarbete med nordsvenska hästen?
Vore himla kul!
#32 Eller Peter Andersson som har Satellit på station. Han har jobbat på Wången tidigare och kör i skogen med häst. Blir det av är jag sugen på att vara med.
Bor Russtoka bäst till geografiskt?

#34 Jag bor i södra närke mitt emellan Hallsberg och Askersund. Vet inte vad ni tycker om det.
Visst kunde man väl tänka sig någon träff med körning i skogen framöver. Jag har ännu inte kontakt med föreningen Skogshästen, men det vore nog på sin plats. Det finns medlemmar här omkring. Wilhelm Bärlund, Åsbro. t.ex.
Vi har en ny kälke med vedsläpa på gång, den borde bli klar i januari.
Men det dröjer ett tag innan jag kan köra igen. Jag har två ledband avslitna i mitt vänstra knä och hoppar på kryckor i minst sex veckor till. Jag stod fel vid trädfällning, det var inget stort träd heller, det bara stod dumt och slog till mig på benet när det föll…
Annars har de duktiga lärare på Kvinnersta. Jag har gått en annan kort körkurs där för några år sedan. Dessutom har de väl russ på travskolan…
#15 Bilder på vagenen med den rekade skakeln finns i Hästmagazinet nr 1-08. Där är det ett reportage från just Peter Andersson som jag nämnde tidigare. Jag avstår från att beskriva konstruktionen för jag är tveksam om det blir förståligt.

Plockar upp en gammal tråd…
Nu aktuell igen: Äntligen har vi börjat köra med vår nya timmerdoning! Här anpassad för barmark. Den väger 100 kg tom med hjul (60kg med medar för snö) och har en last kapacitet på 800kg. Vi lade på 300 kg som mest och det tog Leil Gaist som ingenting.
Lite modifieringar ska vi göra nu efter första provkörningen, men i stora drag fungerar den mycket bra.
Perfekt arbete för att sätta fina muskler.

#38 vad fin!!! Är det den du ska visa i Råsbo? Och senare sälja?

#40 Det är den ja. Vi ska också ta med kälkmedar, botten till flak och ev. också en kuskbock för att visa hur man kan bygga om den efter behov.

Ok, då skulle man alltså även kunna ha den till "vanlig" vagn… verkligen fin!!!

Nu har jag laddat upp en liten video på YouTube.
http://www.youtube.com/watch?v=KavF0ZjaeYo
Så nu Fiffilura, har vi motbevisat gubben som inte tyckte russen var mycket att köra i skogen med… 

Yep!!
Och jag har skickat länken till honom och berättat att du kommer på Råsbodagen…

Konstuktionen på din vedkälke/vagn ser kanon ut, precis vad jag är ute efter. Har PMat dig….
Jerker Klang,
Kul! Bra att ni visar vad ni kan!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Om ni bor i Skåne och vill vara med på skogskörning utanför Höör ska ni kontakta Lennart Trulsson på Trulstorp tel 0413-550565. Det blir en skogsdag där lördagen den 5 april. Alla raser som går att köra i skogen med är välkomna. Ifjol var det russ och nordsvenskar och en fjordhäst som deltog. Ingen avgift men ta med kaffekorg och något att grilla över den öppna elden efter körningen.
Det finns också en del reportage och tips på utrustning i Föreningen Skogshästens tidning Moderna Hästkrafter.

Idag har vi provkört timmerdoningen i form av kälke och släpa. Eftersom det är lite dåligt med snö kunde vi inte köra ut någon ved, men vi fick bilder på doningen i snö i alla fall.
Qvanting tog det hela bra, det var första gången han drog en kälke. Vi körde den tom uppför backen, vände, ner igen och spände ifrån.

Putt

Vad duktig han är! Han kommer att bli en perfekt skogsponny också! *drömskt*

Nu kan jag mycket stolt berätta att jag har kört i skogen några gånger med Arvak! Jag har fått låna några slags halva skaklar (hälften trä hälften kedjor) av karln som jag nämnde i första inlägget. Vi har dragit hem små stockar en och en. Det går jättebra!! Han är SÅ duktig och det går framåt för både mig och Arvak! 
Den här karln har även gjort en vagn åt mig som ska vara lagom åt en liten ponny. Första paret hjul är liksom svängbara med skaklarna och sen är det nån slags mekanism på vagnen så flak eller last är rörligt… nån som förstår?? 

Vad roligt Fia! Det är inte så svårt när man väl börjar med det lilla. Jag tror jag förstår hur du menar med vagnen. Du kan väl visa bild på den, vore kul att se.
Idag har Leil Gaist fått dra knippen med småved åt en granne, han hade en egen vajer som vi kopplade i svängeln med draglinorna. Det gick också bra. Lite knöligt är det jämfört med kälke, men eftersom det var ganska brant nerförsbacke så var det nog bara bra att det var lite strävare friktion.
Blixt har också fått öva skogsarbete idag, han fick hämta en granbit med saxen. Han går fint men behöver lite stöd med ledare för att hjälpa när han stannar när det rycker lite för stubbar och ojämheter i marken. Han är inte rädd, men stannar och tvekar att gå. Då är det bra om någon kan vara med och uppmuntra.

Precis så var det med Arvak oxå, han stannade så fort det tog emot i skaklarna. Dessutom hade han väldigt bråttom i början oxå, men nu drar han så lugnt och fint. Tar i utan att det går för fort. Han står så stilla när jag sätter på stocken. Han är verkligen SÅ duktig!
Jag är verkligen SÅ glad och stolt!
Pratade med karln idag och han är en guldgruva vad gäller gammal hästkunskap. Han vet alltid på råd hur jag ska gå vidare och så… Han har nog ändrat uppfattning om russen för han menade på att "russ är en ju gammal arbetshäst, kanske har de inte fått arbeta på några generationer så han behöver påminnas…." Kanske har han läst på någonstans, vad vet jag?
Men frågan är om jag ska ha en svängel på den här vagnen han gjort åt mig. Något annat jag ska tänka på? Han gör den precis om jag vill… det är en kostnadsfråga för mig bara…..

Ni missar väl inte Hästkörarseminariet på Kvinnersta i april. Läs mer på SvRAFs hemsida: http://www.gotlandsruss.se/InbjudanHastkorarseminarium.htm
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#58 Jag följde din länk och vidare, men på Skogshästen fanns ingen som helst info. Eller letade jag dåligt?

Nä, du letade nog inte dåligt, jag hittar inte heller något där. Det står ju att de kommer att lägga ut info, så det kommer nog senare. Tanken är nog att det skall vara lite förhandsreklam bara. Jag tror att det kan bli ett entressant seminarium för alla som är intresserade av att köra sina hästar på olika sätt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~