Rakar ni era russ?
Rakar ni era russ?
Vi rakar Winnica för hon blir så otroligt svettig när hon har en ryamatta på sig
.
Hon tränar iof ganska mycket och då är det skönt att ha dom rakade. Även nu i detta väder så är det lättare att hålla dom rena från all lera eller ska man kalla det sörja :-)
Vi rakar även inlånade shettisen. Medans gammeltanten Pirran får behålla sin päls.
Ja det gör jag också! :) Om jag ska träna, annars torkar dom ju aldrig! :S :P
Mina hästar är inte rakade, men jag har alltid gjort det förut. Nu går dem ute dygnet runt och behöver pälsen. Men skall nog raka Sockervadd när träningen drar igång.
De som jag tränar klipper jag alltid.(låter så konstigt att säga raka om hästar!!) Så slipper dom bli så blöta av svett och "aldrig" torka. Denna säsong har jag bara Njord i träning och han är inte klippt, har inte så mycket päls och går med täcke. Grus hade heller aldrig någon päls så han är aldrig klippt heller. Tjibus och Wilda är alltid klippta, dock så är inte Wilda klippt nu då hon inte går så hårt nu då hon är mammaledig, Tjibus är ju på Valla och är klippt.
Njord och Wilda har gått med täcke ute nu sedan november och har inte så mycket päls, detta för att det är skönt att inte få in helleriga hästar eller jättevåta hästar när man ska ut och träna dom……..jag tror inte att de fryser alltså…!!
De som arbetar mer eller mindre klipper vi i slutet på september, dock brukar vi låta pälsen upptill över rygg, länd o kors vara kvar.
Den klippta delen hinner då pälsa till sej o blir precis lagom för att de inte skall frysa.
Hälge(shettis) helklipps dock för han har sån päls så han var nog ämnad att bli får från början
!

Ja, jag klipper våra hästar. De som tränar i alla fall. De blir så svettiga annars, och torkar aldrig. Lättare att hålla dem rena också. En bekvämlighetsfaktor för oss människor :o)
Min är bara klippt halva halsen och på låren. Ser urfånig ut då magen inte är klippt och den ser större ut än vanligt…
. Han går utan täcke. Kommer inte klippa mer den här säsongen utan det får nu växa ut så han inte fryser nu när kylan kommer. Enda anledningen till att han är klippt är för att han går så mkt i ridhuset, annars skulle han få vara hellurvig
.

Våra tävlingshästar klipper vi. Men vi kommer vi inte klippa treåringarna i år då de kommer gå på lösdrift.

Japp, Polenta klipps/rakas :) Hon hade 2 starter kvar .. rakade inför dom starterna och nu är hon har hon lite halvlång päls, men det får hon ha .. hon ska klippas nu i januari/februar .. får se :)

Skulle aldrig falla mig in att klippa/raka nån av hästarna.
Jag tränar Harry för fullt nu, visst blir han svettig, det är självklart. Men jag vill att han ska bli riktigt svettig när han tränas, därför skiter jag i att det tar 40min innan han torkat helt.
Hästarna har dubbla täcken med hals inne och med hals ute också. Sedan jag fick Harry så har han haft mindre och mindre päls för varje år vilket är bra.
Skulle Aldrig vilja raka/klippa. Dels för att då blir pälsen bara värre året efter. Håller man hästen varm med täcken hela tiden så får den endå inte riktigt tjock päls.

#9 "_ Dels för att då blir pälsen bara värre året efter. Håller man hästen varm med täcken hela tiden så får den endå inte riktigt tjock päls."
_Skriver du… Har du något "bevis" eller någon forskning som säger att detta är sant? Bara undrar av ren nyfikenhet.
Personligen ser jag det som en självklarhet att raka om hästen blir mycket svettig och tar lång tid på sig att torka.. Klipper hästen kan jag göra i öronen eller ibland svansen om det släpar i marken ;)
//Mickan

Trofe klipptes i september då han hade lite jobb/tävlingar kvar och man märkte att han blev trött av att sätta päls samt aldrig torkade.
Nu har han halvlång päls men jag täckar honom ordentligt så jag klipper nog inte en gång till.
#9 Bahhh…..inte blir det mer päls för att man klipper, det kan jag garantera så länge som jag hållt på……

#9 så du klipper inte för att du vill kunna se att han blir svettig bara för syns skull? :P och dom andra nackdelarna du räknade upp, som jag inte har en aning om om det är sant eller inte.
Jag klipper alltid mina som tävlar och tränar. Tycker att det märks stor skillnad före och efter. Dom blir piggare och orkar prestera mer när dom inte bär runt på flera kg superisolerande päls. Fler fördelar är att dom är lättare att hålla rena (mycket lera här i Skåne på vintern) och torra. Har aldrig märkt att pälsen skulle bli förstörd på något sätt, däremot har jag varit med om läskiga svampinfektioner bla. på oklippta hästar som gått med varma täcken och oklippta hästar i träning som svettats mycket och torkat för sakta.

Våra ponnyer går på lösdrift trots att de tränas, och klipps inte. Däremot kan det hända framåt mars-april att man får klippa någon då de har mycket päls att fälla.

Våra klipps inte heller trots att de tränas. Visst blir de svettiga, men so what…? De går ju på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, så de äter sig torra. Vet inte om det finns nåpgon forskning på området, men vi har gjort så i mer än 20 år och ingen har farit illa av det ännu. Har märkt att våra hästar ofta fäller av tidigare och snabbare än klippta hästar.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#14 Där kan jag hålla med dig till 100% ! Har sett läskiga svampinfektioner jag med på hästar som har gått med för varma täcken och oklippta djur .. och det är inte trevligt. Då tycker jag det är mkt bättre att klippa dom :)
Jag har sett många lurviga ponnyer som har mycket päls kvar långt fram i maj, ibland längre som är ute och tävlar. (körning i dessa fall) De svettas mycket och blir tagna av värmen ganska fort. Det har hänt vid flera tillfällen att domarna/TD tagit upp detta på kuskmötena och rekommenderat att klippa sina ponnyer. Själv tycker jag det märks ganska tydligt att de orkar mer och känns piggare när de blir av med all päls. Tänk er själva att vara ute och springa med för mycket kläder på sig!! Man blir ganska fort tagen då….
Sen säger inte jag att man SKA klippa de som tränas för det är upp till var och en men jag kan bara se fördelar. De som inget gör får givetvis ha sin päls kvar.
# 16 Vi har alltid gjort likadant…..

#10+#12+#13
För att vi klippte våra hästar förut, det vart Alltid mer päls året efter. Så blir det, håller man hästen varm en vinter så får den mindra päls nästa vinter och tvärt om. Vi har trots allt väldigt lång erfarenhet, okej, kanske inte just jag(bara 14) men mina föräldrar som arbetat med hästar hela livet.
Och nej de är inte bara för syns skull, så knäpp är jag inte. Har jättemånga anledningar till att jag vill han ska bli svettig.
Kan säga att jag påväg till sthlm igår såg ett gäng (säkert 15-20st) hästar av olika storlekar och raser som var hel- och halvrakade. Ingen hade täcke på sig. Idiotiskt, visst "härda hästen" finns det flera som säger, ellerhur, bara det att den får ju bara skador för livet, så har den kanske "härdat klart" när den är död? kanske avlivad för ryggproblem, muskelproblem eller likande? :P
Jusste, såg förrförra året (juni/juli!) ett russ på solvalla som hade full vinterpäls, där kan man snacka om att sitta kvar länge, för ponnyn lossade inte heller ..
Nä.. jag ska inte bry mig i andras problem, kunde bara inte låta bli att tänka på hur taskigt det är mot själva hästen. Men som sagt, vill inte ha någon kommentar, jag tycker exakt och jag vill och jag gör exakt som jag vill - klartslut :P

Jag rakar frammåt februari-mars när träningen är i gång på allvar. I Vinter får de behålla pälsen, skönt för de att slippa massa täcken.
Vi rakar våra Hästar/ponnyer som blivit "lurviga", och har gjort det sedan 70-talet. Håranlaget är nog lika indiv. på ponnyer/hästar som på människor, det vill säga endel har mer andra mindre.
Våra häst/ponnyer som är rakade har täcke, inne istallet har de ulltäcke, och utomhus har de vintertäcken.
mina är mera hobbyruss därför har dom kvar sin päls, men hade vi vart mera tävlingsfolk o russen var yngre ja då hade man ju andvänt täcken o klippt dom.

Klipper aldrig mina, tkr dom får finare päls på sommaren när man låter pälsen vara på vintern.
Mawerik lägger iförsig inte mkt päls o tinas päls är jätte lätt att få bort med en piggskrapa så ser inga problem…
När jag klippte Amaretto första gången för några år sedan så blev pälsen,året efter, väldigt sträv och hård där han varit rakad. Det tog en säsong till innan pälsen var sig själv igen. Pälsen som växer ut nu på dom klippta ställena är oxå riktigt grov och sträv, så visst blir pälsen konstig efter en klippning. Det är ju likadant på oss människor där man gått fram med rakapparat…
Det är nog som sagt olika på olika individer. Mina har alltid jättemjuk och len päls, även där de varit klippta. Aldrig har de fått mer päls året efter heller.