Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2071 ggr
QuickStep
0

Jag har köpt mitt första gotlandsruss!

Idag köpte jag Hilmer iaf. =)
Från Torpets stuteri.

Har bara ägt han i en halv dag men än så länge är han så go!
Kanske blir jag helt frälst nu av russen.
Har bara haft halvblod och shettisar hittills..

Bilder kommer senare.

Hälsn Veronica

[bsmx]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man blir helt frälst av russ, så var lugn det kommerKyss

[Croneld]
0

Grattis, du har fått en fin och trevlig liten vän där!

QuickStep
0

Är det någon här som har avkomma efter Hilmer? Eller har känt honom tidigare?

StuteriSolo
0

Russ är en obotlig åkomma, själv drabbades jag för trettio år sedan, och de är ännu kvar!

QuickStep
0

vad roligt!

[Tjiwi]
0

Säger precis som Bisse…….blev frälst för över trettio år sedan!

MagganS-B
0

Grattis till russköpet! Jag fick mitt första russ 1961, alltså för 47 år sen…..oj, snart får man använda russen i stället för rollator!Cool

QuickStep
0

Men vad härligt!
Kanske någon här kan säga vad dem generellt brukar ha i storlek?
Jag har ju mitt russ nu, behöver jag bara sele.. vagn.. sadel.. träns.. bett ( strl??) kanske strykkappor eller sånt så småningom, nått täcke..

Tur att han bara ska gå o vara häst o klättra i mina kuperade hagar ett tag nu så jag hinner införskaffa lite utrustning.  Det blir ju rätt dyrt om man ska köpa allt på en gång!

[Tjiwi]
0

Mina russ har oftast st 115 i täcken men även 125 i vissa fall. Sele behöver du köpa i st ponny. Oftast går det bra med ponny storlek i grimma och träns men i vissa fall har jag även där cob, mina russ är ganska stora och grova. Till Grus som är mindre gick det alltid med ponny, du får prova dig lite fram, det skiljer lite på storlekarna beroende på tillverkare osv.

Lycka till med ditt russ!

mallan-nog
0

Mina har oxå 115 på täckerna, ibland 125. Samma sak med grimman oftast ponny, ibland cob. Betten har mina 10,5… boots, sensddd osv har de oftast small eller x-small på. vagnen är svårare att säga. Har tre olika längder på mina vagnar, vissa kan gå med alla och nån bara med den längsta. Min Monita har ett ganska rejält kliv, spec bak och är ganska lång i kroppen, så hon har en ganska lång vagn medans lille Triztan kunde gå med shettisvagnarna.

MagganS-B
0

Mina russ har ganska stora huvuden, använder alltid cob-grimma, utom när Loella levde, hon hade alltid ponny. Likaså tränsen, samma där, bett också lite olika, från 10,5 till 11…..om du skall ha travsele, så heter det ponnysele tror jag, men tala om att det skall vara till russ.

StuteriSolo
0
Ledin
0

oj jag kan inte köpa ponny st utan cob stl men som sakt det e olika :) mitt tips är att du kollar även in http://www.hastnet.se/ på beg utrustning samt att det e flera som säljer fina sadel-träns-selar mm här inne man behöver inte köpa allt nytt ;)

ryttarn
0

På ponnytrav.ifokus.se finns flera som sälger utrustning just nu.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

bubbe
0

Vem säger att det är just travutrustning som eftersöks…? Bra och prisvärda bröstselar hittar man på Equilex.se, eller letar efter begagnat i olika körforum. Vagnar kan man hitta lite överallt, både nya och begagnade, men man ska alltid fundera över vad man ska ha vagnen till, så man inte köper fel typ.

Vi använder ponnystorlek i det mesta, men grimmorna varierar mellan ponny och cob. I stort kan man säga att det är tjejerna som har ponny och killarna cob, eftersom killarna är grövre runt ganascherna. Täckena varierar mellan 105 och 125 cm.

På bilden träns och tömmar från Börjes, sele från Equilex och en importvagn från Polen.

QuickStep
0

Hej Nja inte direkt trav e jag ute efter.
Rockard. Som man kan åka 2 st i.. Det är vad jag önskar och så en sele i strl ponny då..

Idag köpte jag ett regntäcke i strl 125 men d va alldeles för stort så d får jag byta imorgon. Så då är det 115 han har!

Åh idag när jag va ute o pyssla med han o shettisen så la han hela huvudet på min rygg när jag krattsa framhovarna.
Han e så fin.
Jag ska slå igång min digitalkamera och ta kort på han så ni ser hur han ser ut. =)

Har ni nå bra tips på rockard?

UllisT
0

Sören Persén säljer bra rockards som inte är allt för dyra.

Jag ska försöka ta kort nu i julhelgen så du får se hur dom ser ut.

[bsmx]
0

Vi brukar "shoppa" onödiga o nödvändiga saker på Hööks. Alltid hittar man något som de kan behövaSkäms. Prisvärt o ku

Vad roligt du verkar nöjd med honom.