Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: stostammar
Läst 5899 ggr
Reko
0

Stostammar med travanlag

Istället för att fokusera på hingstar med meriter och ev förärvning tycker jag det är roligare att titta på stostammar som har gett travanlag. Trava kan ju alla men ni förstår säkert vad jag menar.

Regatta är väl ett självklart kort där men jag tänker även på Isabella, mor till Parat och Hults Sputtnik. Kanske passar Lovan in här också, mormor till Parat och Stuves Monopol.

Fyll gärna på med andra exempel!

vasiria
0

Ruffsi har lämnat Hults Chikita och Hults Bonito mfl.

MagganS-B
1

Linett 1730 på Heden lämnat 2 godkända hingstar under 2.00, Hero och Junisorken som är toppenförärvare, Loella 2493 som lämnat 2 under 1.50 (Linn Ess o Leilu), 2 valacker som gått under 2.00, Rolle J och Aramis II, Lisett som gick kvar på heden…..hennes barnbarn och barnbarnsbarn travar omkring i dom tre nordiska länderna nu!

StuteriSolo
0

Skrapa litet på olika stammar och se var den gemensamma nämnaren finns, ur Carmensita 501:s linje har många bra travare kommit, kommer just nu bara på Valter och Moltas, men det finns betydligt fler.

StuteriSolo
0

Sessan 522 har gett upphov till bl.a Grane och Sverker, är helsyster till Piggelin 151 som är far till Mio som återfinns bakom Parats mor Isabella. Hon är även anmoder till Reina som lämnat flera bra avkommor(mormorsmor tror jag det blir) Mormor till Mysan, Fröja 2196 m.fl

Kul är det att skrapa litet på stamtavlorna och se vad som döljs därbakom!

staaf
0

Tror du menar att Lovan är mormor till Trofe och inte Parat. Glad Hon är även mormor till Mildas Milur och mormorsmor till Tuffing, Thyra Tyrann och Mint II.

[Hasseshusse]
0

Vill nämna Lafiette som via Becka kommer ur samma linje som bl.a Regatta och Brunte.

Lafiette 1.57 har lämnat:                                                              -Emilette 1.57                                                                            

-Alva Race 1.47

-Jullette 1.54

-Jagga Ess 1.50, Nätack Less 1.58, Jello Ess 2.00

-Springlette 1.57

-Tiffy 1.50, Släthans Tinny 1.59 (3 år)

-Jecson 1.56

palomia
0

Mona 724 är  mormor till Molly 2489 som är mamma till bl.a Chuchundra 1.45, Mollnia 3885 1.48, Mollica 2.03, Mollberg 1.55, Mouche 1.58, Mareld 4146 1.40.

Mona 724  är även mamma till Maggan 2490 som i sin tur är mormor till godkända hingstarna Manicken 567 1.52 och Maxxum 576 1.58.

Helt ok nedärvning tycker vi…Glad

MagganS-B
0

# 6 …..och Jaris Ess på G i Finland! Har redan vunnit ett lopp…..

PernillaJ
0

Hägvalds/Stuteri Rolls klassiska stostam från Isabella 299, förstås! Isabella var ett riktigt supersto, mor till fyra godkända hingstar (Lasse-Dollman 96, Raketen 102, Pysen IV 141 och Fröjdis 146). Genom döttrarna Fröken 376, Sara 428 och Diana 556 ligger Isabellas möderne bakom travare som: Donne, Polar 415, Aida Roll 4563, Darius Roll 491, Iva Roll, Grafit 477, Flying Moff, Rolle, Bino Roll, Svante, Zimon (alla dessa med rekord 1.50 eller bättre), och ledande travförärvare som Ponte 230, Manfred 277 och Garribaldi 311 (samt förstås de tidigare nämnda). Med flera… jag har säkert glömt några.

AmandaZ
0

#5 Lovan är mormorsmor till X Krut ocksåGlad

MagganS-B
0

# 9 Tack Pernilla, det finns säkert massor till under 2.00…..

Erja
0

Memory 2800 definitivt! Hon har själv lämnat Micklas 581 1.42,3, Marcon 1.52,8a, Hemira 1.55,5a, Maretto 1.56,8, Marion 1.58,1 under 2.00.

Hennes mor och mormor har också lämnat många duktiga travarna.

staaf
0

Om man bara tittar på årets 2-minuterstravare är Lovan mormor till Mildas Milur och Twist och mormorsmor till Thyra Thyrann och X Krut

Reko
0

Vagotte och Tyson II har ju mödernet gemensamt också, utöver fädernet. Kan det också räknas till ett framgångsrikt möderne?

palomia
0

#14 Lägg till Varette och Jarmo till Jarettes avkommor så dubblas chanserna!Flört

ChristinaLindström
0

Tycker att Ripadals Rebusita är värd att nämnas.

Hon har ju lämnat Raider rek under 1.45, Regina rek 1.59,0, Ragusa som b.la lämnat Karamellen.

Rebusitas mamma Bonny har bla lämnat Emil.

Bonnys mamma Ketty har lämnat Bronco och Kvickman.

Bakom Ketty så finns Carmensita som bla lämnat Piccolo.

rolsson
0

Tycker också Lorette 2738 e Brunte u Lill-Juvelen 2011 bör nämnas.

Hon har lämnat Maraton 1,52,1

Marco 2  1.46.7

Marster  1.52.2

Martisse 2.05.9

Martelle 1.57.?

Marimo  2.02.0

Alla med Manfred som Pappa.

Lorella   2.24.? ( 3 ÅR)

Skotte som Pappa

palomia
0

Fia 2072 från Ripadals ligger till grund för en hel "drös" med duktiga travare.

StuteriLA
0

Regatta e:Garribaldi måste ju naturligtvis finnas med här, har bl.a lämnat Ernst Rasken 1.44.7, kriterievinnare,derbyvinnare Ernst Rambo 1.59.2a, kriterievinnare, Ernst Rolf 1.43.6, avelshingst, kriterie och derbyvinnare, Ernst Ronaldo 1.41.7a, avelshingst, derbyvinnare, Regitze Ernst 1.46.7 (mamma till Ramona Ernst, kriteriet, derbyvinnare, svensk rekordhållare ) Rosetta Ernst 1.48.2, Roxette Ernst 1.53.0    

Dessutom har Regattas döttrar lämnat bl.a

Ramona Ernst 1,47,9 kriterie, derbyvinnare, Ravenna Ernst 1.54.9 derbyvinnare, Ernst Rivaldo 1.52.6 , finsk derbyvinnare?gdk avelshingst finland, Ernst Ravelli 1.48.9

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

[Hasseshusse]
0

#19 Regatta är den i särklass bästa

MagganS-B
0

# 19 + 20

Håller fullkomligt med! Regatta är den bästa genom alla tider! Ett praktexempel på att prestation och exteriör går hand i hand!

[Hasseshusse]
0

#21 Precis Maggan, enligt Blå Basen har har hon fått 88568, 5 poäng på benen, det tycker t.o.m jag är lågt men det räcker för att hon ska vara totalt överlägsen som avelssto, än en gång ett praktexempel på att vi kan strunta i poängen och avla på det vi tycker är bra.

NatthaBlom
0

Russi
har lämnat tex Rustibust, Tysse, Born Fighter, Gottelina, Nikdoob

StuteriLA
0

#21, 22  Ja, vissa ston ( och hingstar ) nedärver helt enkelt en otrolig skalle..sen spelar det uppenbarligen mindre roll hur utställningspoängen ser ut. Dock skulle man ju vilja tro att en ponny med en sån skalle OCH perfekt exetriör borde blir den mest hållbara och bästa..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

MagganS-B
0

# 22 Trots sina fel och brister så har hon lämnat exteriört mycket bra! Dessutom kommer hon ur en förärvningssäker stam!

StuteriSolo
0

Regattas mormor Becka 529 kan väl anses som en bra stostamsgrundare, om man utgår från henne får man ihop en hel rad med bra travare, eftersom Regattas mamma Rebecka är helsyster med Brunte 220. Nu orkar jag inte söka rätt på alla ättlingar till Becka, hon fick under sin levnad 11 föl, och av dessa är sex ston stamboksförda, nio av dem är helsyskon e. Klippman 97

[Hasseshusse]
0

#25 Utan att vara helt säker tror jag att hon lämnat en avkomma med riktigt bra exteriörpoäng, övriga med normalexteriör typ ca 37-40, där ser man att hon kan lämna någon enstaka med bra exteriör precis som att en typisk exteriörhäst kan lämna en bra travare, men det kommer inte 5 sådana på rad om de inte själva har de anlagen.

Tusen
0

#27 Jag måste bara fråga dig om du anser att 1.50 är en tid som gör att man kan kalla ponnyn för travare?

Jag måste ta vårt sto som ett lysande exempel på att ditt resonemang inte håller.

Tejas Monita e. Drömprinsen u. Tejas Monela har ett rekord på 1.50,0 och har tidigare haft svenskt rekord i monté på 1.50,6,
Varken mor eller far har gått under 2 minuter (modern tror jag inte ens gått under 2.30).
Hon tilldelades diplom på 42 poäng och har aldrig haft sämre än 8 på benen.
Hon har dessutom fått ett föl, Montró, ( e. Trojka Viking (rek 2.14)  )som i sin 2:a start sprang på 2.13 (3 år). Montró har aldrig fått sämre än 7 på benen.
Är vårt sto då av travstam eller inte?

MagganS-B
0

# 28 Där måste jag faktiskt gå in och kommentera! Monita ar visst av travstam, även om det kanske inte ligger i första ledet precis…..

Komet  

Rajman  

Raggen  

Ultra  

Gisela  

Gullding  

Mona-Lena  

Anemona  

Sverker  

Dröm  

Frigga  

Mona Lena  

Klipp  

Mona-Stina  

Komet travade som 3-åring 2.18, Raggen travade (minns inte rekordet….). Gisela lämnade Ero, flerfaldig SM-vinnare, gick under 1.50. Sverker lämnade en del under 2.00, hans pappa Dröm vann SM, Frigga tog 3-åringspokalen på Skrubbs på stenåldern (förlåt Irene Levander!). Mona-Lena lämnade flera jättebra travare, Sverre (e. Sverker) gick under 2.00, SM-trean, våran Månen gick 1.48,5.

Granit  

Grane  

Dröm  

Frigga  

Lita  

Rajman  

Lill-Lotta  

Belinda  

Dröm J:r  

Dröm  

Jäntan  

Camé  

Rask  

Carmensita  

Granit var en riktigt duktig travare, har dessutom lämnat bra! Dröm-Frigga såg vi ovan, eftersom Grane och Sverker var helbröder…..Dröm J.r gick under 1.50 med Per Lennartsson i sulkyn för många år sen, dessutom pappa till Munter och Manfred. Jäntan travade på "min tid" minns inte rekordet. Belinda är också mamma till SM-hästen Moltas som gick under 1.50.

Kan inte se att den här hästen INTE har travstam…….gammal fin dessutom

ryttarn
0

#29 Jo, men så hamnar man ju nästan alltid när man går ett par led tillbaka i stammen…. Vilket jag hävdat till förbanelse :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Teja-Bea
0

#29 & #30 Ja för tittar man bara på föräldrarna, som de flesta gör så Har pappa Drömprinsen rekord 2.02 - idag (vad väl i princip ostartad när han blev pappa till Monita)

Och mamma Monela har rekord 2.38, efter endast ett fåtal starter.

Det är fortfarande vissa som verkar resonera, och faktiskt tro på, att prestationshingsten har all förtjänst till att avkomman travar bra. Men minns rubriken i denna tråd; stostammar med travanlag -mao mödrar som lämnat travpresterande avkommor!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Hasseshusse]
0

#28 Vill inte kommentera enskilda hästar för även om du ställer en fråga till mig så finns det andra som har samma eller liknande stam och då helt plötsligt har jag kanske kritiserat deras häst på samma gång, men kul att din gått så bra.

JuliaC
0

Jeg er ikke velbevandret i travstammer. Jeg kører klassisk kørsel og forsøger at avle nogle gode russ med bra hoved og eksteriør.

Er blevet lidt nysgerrig på om mine russ egentligt er af (god) travstam?

Men mit sto Maritsa må da ha travstam da hun er e. Titan 260

MagganS-B
0

# 33 Mitt sto Dulilla Roll också…..Flört

Tusen
0

#29 Jodå, jag vet nog att hon har en jättefin stamtavla men eftersom det alltid snackas om vad föräldrarna har gjort på banan så ville jag visa att även om föräldrarna inte har varit alltför framgångsrika på travbanorna så är inte ponnyn av icke travstam (om det nu finns någon sådan) Alla pratar mest om föräldrarna och glömmer att de flesta russ faktiskt har flera snabbtravande förfäder i stammen. Monita har ju dessutom en hel hög med elitpremierade förfäder.

#32 Min fråga till dig var mer en undran om vårt sto var av sk. travstam enligt dig? Och om 1.50 var tillräckligt bra för att kallas travre. Har inget att gör med om någon annan är bättre eller sämre av samma stam. Ville bara påvisa att en bra exteriör inte alls utesluter att ponnyyn kan springa.

[Hasseshusse]
0

#35 En 1.50 är absolut en bra travare som individ, tänkar som sagt inte kommentera stammen men kolla själv hur många bra travare där kommit fram från fadern.

NatthaBlom
0

#36 jag och min familj brukar iaf säga att 80% kommer från mamman

Tusen
0

#36 Så då kan en ponny vara av travstam trots att föräldrarna inte springer så fort..FlörtGlad. Och dessutom ha en fin exteriör (bra ben).

Fadern (Drömprinsen om det är honom du menar) har nog inte fått så många "bra" travare själv även om han har en gedigen travstam bakom sig. ("bra" = 1.50 eller bättre) Är väldigt förtjust i Drömprinsen för hans underbara psyke och utstålning i alla fall.

Sen håller jag nog med dig #37 att stoet är av mycket större betydelse än hingsten.

Det jag vill ha sagt och som jag nu tror alla har förstått är att bra exteriör och bra travare inte är ett val -antingen eller…Utan de kan mycket vl gå hand i hand.

MagganS-B
0

# 38 Det har man vetat i massor av år…….Flört

Tusen
0

#39 Mmmmm, men tydligen inte alla…..Flört

ValentinoRossi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste nämna Melinda 3321, fyra av fem avkommor som har startat på travet har gått under två minuter och den femte har rekord strax över men har bara gjort ett fåtal starter.

PernillaJ
0

#41 Melinda 3321 är ett väldigt lyckat avelssto, gediget prestationsstammad, själv tvåminuterstravare, och dotterdotterdotterdotter till Fröken 376 (u Isabella 299) som jag nämner i #9.

På tal om Isabella 299 så var hon ju halvsyster till matadoren Klipp 93, deras gemensamma mamma var den vackra Liljan 201. Det här blodet skulle jag tro finns i samtliga russ idag? Fast det är klart - Liljan var född 1923 så det ligger några generationer tillbaka i tiden. Å andra sidan återkommer t ex Liljan ofta många gånger i varje stamtavla.

Reko
0

Engelbrekt och Enets Daisy har ju en gemensam nämnare i sitt möderne från Millomgården. Det kanske finns fler exempel på framgångsrika travare därifrån?

Drar jag för stora växlar på släktskapet om jag nämner Grane, Sverker och Nino i ett sammanhang? Grane, far till Granit och Junisorken bl a och Sverker, far till sju 2-minutare.

MagganS-B
0

# 42 Tyvärr är det väl så att Melinda och hennes stallkompis Pipette (e. Dröm J:r) inte längre är i aveln…..

vasiria
0

#44 jag minns väldigt väl Pipette från när jag började med ponnytrav, jag var väldigt imponerad av henne.. vart finns hon nu?

MagganS-B
0

# 45 Både Pipette och Melinda finns kvar hos sin ägare vad jag vet…..

thilda-
0

Herregud va ni är pålästa :P

MagganS-B
0

# 47 Ja, Gotland är litet om du menar Pipette och Melinda! Är man intresserad så följer man med, det är bara så! Melinda var jag ju "med" och tillverkade!

Kristina-
0

#44 Synd på så fina märrar !  Man blir ju lite nyfiken på varför dom inte är i aveln längre ?

MagganS-B
0

# 49 Om du vill kan jag PM:a ett telefonnummer till dig…..

Kristina-
0

#50  Tack, men det behövs inte!  Jag har faktiskt pratat med ägaren en gång för ganska länge sedan då jag var intresserad av en avkomma efter Pipette som var till salu. / Mvh Kristina.

NovaRoll
0

Kajsa-76 mor till Kajpa 3437,

Becka 529 redan omnämnd

MagganS-B
0

# 52 Kajsa lämnade en bra avkomma: Kajpa. Hon dog när Kajpa var ca. en månad, och då övertog jag och Månen mammarollen! Månen var ett jätteduktigt russ, rekord 1.48,5, så det är väl från honom hon fått anlagen Oskyldig……..

Kan tillägga att den tiden från -86 till ca. -92-93 så hjälpte jag till med russen på Stuteri Roll! Det året när Kajpa föddes, -88, så döpte jag alla fölen till nåt på "Br" efter Lill-Brunte, utom Kajpa som var mycket speciell!

För övrigt har stostammen redan omskrivits ovan…..Isabella 299

NovaRoll
0

Maggan, är det inte dags att komma och kolla ungen snart som även han är mycket speciell….som du förstår så står erbjudandet kvar från mej ang. Nova Roll att kolla in henne och unge. Kram

MagganS-B
0

# 54 Tyvärr är det vatten emellan och ont om tid…….du kan väl maila foto i alla fall!