Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2563 ggr
[bsmx]
0

slickar upp en halv saltsten?

Fattar ingenting,? La in en ny saltsten för en vecka sedan, hästen har slickat i sig halva saltstenen redan? Har aldrig gjort så förut o alltid haft saltsten. Den får kraftgrund o mineraler enl uträknad foderstat. Har någon stött på ngt liknande?

SofieStrindlund
0

Jag hade en ponny som var tokig i salt! Han slickade mkt salt för att bli törstig å sedan dricka mkt så han kunde kissa.. kom fram senare att han hade urinsten (eller vad det heter? :O ) :P

Så han fick inte ha obegränsat med salt, utan fick extra lite nu och då!

Men men, har ingen aning ang. din .. :O Lite läskigt så där!

[bsmx]
0

Ja, ursh inte kul. Hon är pigg o glad för övrigt. Jag tog ut saltstenen, för att ge henne när vi är i stallet bara., rädd hon samlar på sig vätska o förstör njurarna när hon slickar sådär.

Är din häst bra nu?

annelie-huskvarna
0

Hej!

Det är troligtvis på grund av njurarna som hon slickar i sig så mkt salt. Men tyvärr är salt och kyla njurarnas värsta fiende :(

Du kan hjälpa henne att stärka upp njurarnas funktion med hjälp av örter. Du får jättebra hjälp både med vilken ört/örtblandning hon ska ha, samt att beställa på den här sidan: Örter mm

Tyvärr tror jag att e-butiken är nere just nu, men tveka inte att ringa så får du råd med vad det är du ska köpa så ditt sto får hjälp med den störning som hon har.

Ett tips till alla som har dräktiga ston är att även stärka deras njurfunktion, då den påverkas mkt av dräktighet. Det är ju knappast något som skadar iallafall Glad

annelie-huskvarna
0

Glömde fråga…. Är det en ren saltsten eller är det mineraler i den oxå?

StuteriSolo
0

Jag hade en ponny som roade sig med att slicka på saltstenen när han hade långtråkigt, d.v s hela natten, så han fick vi ge lössalt i fodret istället.

Om du nyligt bytt saltsten till en annan sort kan det vara så att den är godare än den vanliga.

Vi har en stor saltsten i lösdriften med 100% salt, inne sitter saltstenar med mineral, så ute hästarna slickar på glatt på dem när de är inne.

[Russ-park]
0

Hej BSMX.

Säkkert tråkighett eller han tyckar det smager bra ? Du kan använda lössalt - Glaubersalt ( men också fordersalt  ) - ca. 5 gr i foderet pr. gång. bj

MagganS-B
0

Glaubersalt finns nog inte att få tag på annat än i hälsokosten, dessutom är det laxerande…….

Vi saltar alltid vårt hö med vanligt Medelhavssalt från säck som man köper på Lantmännen. Det drar åt sig ev. fukt som finns i höet, dessutom konserverar det och hästarna tycker det är jättegott! Mineraler får dom utom. Salt är ju också bakteriedödande!

SofieStrindlund
0

#2 Jo, han blev bra med urinstenen senare, fick spola rent liksom! Men senare var vi tvungen att ta bort honom för att han blev sjuk! :/

annelie-huskvarna
0

Hmm min länk funkar visst inte, så gör ett nytt försök Glad

http://www.equiterapi.com/

[bsmx]
0

Tack.

Det som hänt, som är nytt är att hon är inne lite mer än vanligt. Pga de som jag delar stallet med tycker synd om mina hästar som måste gå ute i lera o regn. Hon har varit skadad så hon har inte motionerats så mkt som hon brukar o är lite rastlös. Har ochså funderat på om det hör ihop. Nu vet de att de inte behöver ta in dem kl 15.00 om de inte rids.

[bsmx]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltid lär man sig ngt nytt, det där med att salta höet? räcker det saltet eller ska man ha salt till kraften ochså? hon används till lättare ridning just nu.

Hur mkt salt på 2kg hö?

MagganS-B
0

# 11 man saltar höet i samband med skörden, alltså på logen, eller loftet som vi säger här…..ca. 25 kilo till 6-7 ton, sen får du räkna själv!

# 10 Verkar som om hon äter salt för att hon är sysslolös…..

# 9 Ja tänk vad man kan pilla i sina hästar…….

johannaolofsson
0

Jag har hört att Vinäger också bra mot njurproblem, dock inte om det är njursten men bra vid tex kyla då många hästar dricker för lite.

karisma
0

Salt är något som hästar behöver de får oftas inte i sig tillräkligt av en saltsten

rekomenderad daglig minimitillförsel i totalfodrestaten, g per MJ

underhåll 0,20

Snabbjobb (trav-galopp) en varm sommardag förlorar hästen ca 27g/ per 100 kg kropsvikt

Tänk på att mäniskor och hästar fungerar inte lika  så stoppa inte i hästen massa saker som inte är utprovat för häst

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[bsmx]
0

Nej, jag skulle aldrig stopp i dem sådant som inte är utprovat för häst. Jag är lite misstänksam mot hälsokostFoten i munnen  vissa naturläkemedel kan visa pos på u-screen, även påverka leverprover negativt,pratar nu om människor. Likadant med hästar i min värld, de ska äta så naturligt som möjligt. Jag tror jag ska ge henne salt till fodret, för det där tvångsmässiga slickandet kan inte vara bra för henne, hon samlar vätska o kissar ner boxen totalt. Man har alltid något att oroa sig för..