Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: ridsport
Läst 3833 ggr
Mille
0

Varför så låg åldersgräns?

Inom ridsporten är det väl 12 eller 13-årsgräns för att tävla B-ponny, där de flesta russ befinner sig i mankhöjd.

Är det någon som vet varför man har satt den här gränsen så låg och om den skulle kunna höjas?

Min tanke är att med en högre åldersgräns så skulle fler russ kunna komma ut och visa framfötterna på tävlingsbanorna. Det skulle också höja statusen på russet om tävlingshäst.

Tar mig själv som exempel, jag fick mitt första russ hösten då jag var 11. Jag hade alltså kunnat tävla i ridsport i 1 år. Ändå har jag ridit både western och monté på russen utan problem och tränat för tränare långt efter jag var 12/13 år fyllda.

Tusen
0

Jaa du!! Det är många russmänniskor som gärna skulle höja åldern inom ridsportgrenar just för russen. De kräver ju sin ryttare och många russ behöver en något större ryttare för att man ska orka bära upp dem. Fler och fler har nu börjat på egen hand att ha hopp och dressyr (och annat) för russ utan åldersgräns för ryttarna. Helt utanför ridsportförbundet naturligtvis. Allroundmästerskapen har också varit på tapeten.

Kanske ska man försöka göra som Islandshästmänniskorna och starta ett eget russförbund med egna regler så att fler russ får visa hur duktiga de är som rid- och hopponnys.

Vi får väl alla kämpa på med det.Glad

Pernille-G
0

#0 och 1 Håller helt med. Vore mycket bra om det gick att ändra! Vi var många som var emot det när åldersgränserna för ridtävling sattes för russet som B-ponny (endast för mindre barn), och menade att det skulle betyda dödstöten för russet som populär allround sportshäst. Tyvärr fick vi rätt. Och tyvärr betöd det också dödstöten för den russavel som inriktades mot sportshäster. Vem tittar nu efter tex Allimaj och Lilliboj i härstamningen för att så många bra tävlingshäster inom ridning hade dem som anmoder?

Islandshästmänniskorna var kloka när de bestämde att deras urgamla nordiska ras också framdeles skulle klassificeras som häst och inget annat!.

RC71
0

Det beror säkerligen på att kat B ska vara till för dom yngre barnen. Det skulle säkerligen inte vara så kul för dom små barnen att tävla mot "halvvuxna" med allt vad det innebär.

#1 Men det är väl ponnyn som ska bära upp sin ryttare och inte tvärtom? ObestämdGlad

MagganS-B
0

# 3 Det är inte alla yngre barn som klarar av ett russ, och när dom äntligen kan det och det börjar gå bra, ja då är dom för gamla! Nej fram för en "utbrytning", det har jag agiterat för länge…….tyvärr ingen som lyssnat!

jan-erik
0

vadå låg åldersgräns vi är ett pensionärspar som kör ett russpar med stor framgång det finns mer än bara ridning och trav prova får du se hur kul det är  hälsn från gromen

RC71
0

#4 Men då är ju russet inte någon barnhäst i så fall. Jag har alltid förespråkat ett bra russ är en utmärkt barnponny, men jag kanske har fel där?Skäms

Teja-Bea
0

#6 ett lugnt välhanterat russ är en utmärkt barnponny!!

Men till både dig och #5 ska vi behöva "nöja" oss där? Vid körning och barnponny? Russen är i regel duktiga ridponnyer och bör väl få visa sina kunskaper där med?!

Sjävklart är de utmärkta i körning. Men varför ska man "strunta i" ridningen bara för att det går bra att köra?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

wilson
0

Jag röstar för höjd åldersgräns. Många barn om man nu satsar på tävling är inte "mogna" fören i denna ålder 12-13 och kan hålla ihop sin kropp och rida på ett klokt sätt, trots att de ridit sen de va 5-6år. Och varför inte kunna tävla sina russ längre? Om någon bara talar om vad man ska göra för att arbeta för höjd åldersgräns så ställer jag mer än gärna upp….

och mitt russ tävlar också körning och trav med äldre kuskar men vill ju att tjejen ska kunna fortsätta utvecklas med honom inom ridningen också….

MagganS-B
0

# 6 Nej russet är absolut ingen "barnponny" som du kallar det, det är en liten häst för alla åldrar! Man kan använda dom till allt mellan gosedjur och tävlingshäst!

RC71
0

#7 En barnponny är för mej en ponny som barn kan hantera och rida/köra osv. Detta gäller naturligtvis även på tävlingsbanan.

#9 Nu förstår jag faktisk inte vad du menar. Om nu uppfödare av russ i detta land anser att russet inte lämpar sej för barn i första hand, så lär efterfrågan för denna fina ras vara relativt liten vad det gäller tävlingar i hopp och dressyr, och lär heller inte växa.

Mille
0

Det finns ju tex. New Forest SM, fjord SM och Arab SM. AQHA's tävlingar är enbart öppna för quarter osv. Skulle det vara en omöjlighet att följa tusens förslag om tävlingar anordnade av russavelsförbundet? Det borde ju ligga i avelsförbundts intresse att det finns en bred marknad förr russen.

#5 Det handlar inte om att det inte finns altenativ till ridningen, utan att bredda russets användningsområde.

Mille
0

Jag var inblandad i en diskussion på ridsport.ifokus ang. om islandshästar var en ponnyras eller en hästras. Jag menade att alla under 148 var ponnyer, eftersom det är den gränsen som är satt.

Islandsfolket gick i taket och vägrade kalla isisar för ponnyer oavsett mankhöjd, eftersom ordet ponny enligt dem gav rasen sämre status och gjorde att den sågs som en barnhäst.

Givetvis finns det individer som inte lämpar sig till barn precis som att det finns de som är undebara med barn. Problemet är att många barn inte rider så bra att de kan tävla vid 9-10 års ålder, då de ålersmässigt borde börja med russ. Inte många köper häst för att tävla bara 1 eller 2 år.

Skulle vi höja statusen på russet om vi hade egna tävlingar och kallade dem hästar istället som islandsfolket?

RC71
0

#12 Det kanske låter bättre att kalla dom häst, när många gånger alldeles för stora människor rider på dessa islandsponnyer? ObestämdTyst

Kalla Russet häst- nej det tycker jag inte alls! Var tar då ponnykaraktären vägen….?Obestämd

Mille
0

#13 Nej, jag tror inte det heller är rätt sätt. Men min egentliga fråga är varför ponnyer ses som en barnhäst?

Pernille-G
0

Russet är - precis som islandshästen - en urgammal nordisk hästras. Håkan Hallander betecknar i sin bok om lantraser (Hallander 1989) gotlandsrusset som "vår ursprungligaste hästras och den enda utpräglade lanthästen". Det är således en hel unik  ras, den enda av de  mindre sydskandinaviska lanthästarna som överlevde omvandlingen av jordbruket och korsningshysterin efter skiftet på 1800-talet .  Det blev då, efter engelskt sedvänja, populärt med ponnyer som barnhästar och russets passade in här på grund av sin storlek. Så för att rädda russet omvandlades den från lanthäst till "ponny".   Personligen tycker jag det är på tiden att ge russet tillbaka sin gamla status som häst.  Russ eller hross betyder väl häst på gotländska (och på fornnordiska)- så ett gotlandsruss är en gotlandshäst och inget annat - eller?

Mille
0

Går man efter ridsporten så är det storleken som avgör, enbart.

Personligen så ser jag en förädlad ras som en hästras, men en mer naturlig, härdad ras som ponnyras (som shetland, russ, dartmoor, islandshäst osv.)

Ordet lanthäst tycker jag låter som en utmärkt beskrivning på russet. Det är en gammal ras och dessutom ger ordet lanthäst lite samma känsla hos mig som familjehäst, och russet är ju en allroundhäst som passar hela familjen.

MagganS-B
0

# 10 Du har redan svaren i flera inlägg ovan…….

[Grabbarna-A]
0

#14 Du vet väl att om man är över 18 år så håller man inte på med ponnier…Flört Vi har varje år anordnat Mälarruss Allroundchampionat, (öppen även för överåriga ryttare). I år var vi tvungna att ställa in pga för få anmälningar tyvärr.

Jag tycker dessa låga åldersgränser är att beklaga stort. Tycker man borde få tävla ponny tills man är 18, oavsett kategori. Ekipaget ska harmonera och man delar in klasserna i ryttarens ålder istället tex upp till 14 år och sen 14-18 år eller nåt sånt.

Tusen
0

#3 Att ryttaren bär upp sin häst menar jag (uttryckte mig lite felaktigt kanske) att man orkar hålla ihop sin häst och att inte åka runt t.ex en hopp bana och bara styra sig runt som många yngre tyvärr gör. Russet är ju en stor häst i en liten förpackning och jag tycker egentlien inte att det är en barn ponny, i alla fall inte för yngre barn som p.g.a. sin låga vikt inte orkar "bära" russet genom en hoppbana. För hur snälla russen än är så är de alldeles för starka för små barn. Det är ju inte många 9-10 åringar som rider Islandshästar heller just för att de är så starka (om än alrdig så lydiga)

Ledin
0

jo jag förstår helt i vad du menar, men om jag kollar på min dotter som är 10 år nu hon är över 147 o ser ju hur hon växer o lär vara 160 när hon är 13år minst. Men jag är o ahr alltid varit en liten sak. Som liten var jag dessutom som en mager pinne o fick andvända kärp på ridbyxorna o stövlar var inte o tänka på dom fladdra rätt bra om benen dom med :P. Så viss kanske man ska börja tänka på längd o vikt mera än ålder? Russen är ju starka o en tränad russ på 125 tar väl 60kr? Mina är 128 o jag väger 48-50kg rider dom själv när det ska tränas mera.

RC71
0

Med korrekt utbildning blir även en liten ponny lydig och föjlsam.

Jag köper helt enkelt inte att russet inte ska kunna tävlas av barn pga att den blir stark. Då är det i så fall temperamentsbiten man bör jobba med i avelssammanhang.

#17 Jag hade hoppats att du menade annat, men då vet jag.

#19 Jag menar fortfarande tvärt om- att hästen ska bära upp sin ryttare. Är ponnyn stark och drar iväg på en hoppbana är den outbildad och inte startklar.

RC71
0

Till alla.

Är det inte bättre att satsa på utbildningsbiten av unga russ istället? Varför inte införa ridklasser på utställningarna där alla kan vara med under enkla former, samt kanske ha ett Russ-SM som någon skrev. Kanske i samband med Riksutställningen?

Alla vill att russet ska vara mer attraktivt även utanför travbanan, men jag får lite känslan av att det inte finns tillräckigt stort intresse ibland uppfödarkåren? Rätta mej om jag har fel. Glad

UllisT
0

Är det ingen som är duktig på att skriva en "motion" till ridsportsförbundet?

Så kan vi alla andra skriva under med vårat namn som proterst mot den låga ålder. Man får tävla b-ponny hela det året man fyller 13år i hoppning och 14år i dressyr.

Det är ingen skillnad på åldersgräns då du kommer upp på C & D-ponny då får man tävla hela det året du fyller 18år. Då kan man undra varför det inte är skillnad på dom 2 kategorierna åldersmässigt, när det är ett jättekliv neråt i åldern till b-ponny.

Men jag kan tycka att iaf höja åldern till hela det året man fyller 15år.

palomia
0

#22 Spelar inte så stor roll hur mycket du utbildar hästen oavsett ras när ryttarna är för "outbildade" för ändamålet. Man måste "växa i kostymen" först. Det är nog det de flesta redan försökt förklara i tidigare inlägg. (OT, man rekommenderar inte barn under 12 år att cykla i trafiken Oskyldig). Jag tycker också ålder borde höjas.

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en intressant fråga……man kan vända och vrida på den hit och dit…

När jag var yngre så var det fortfarande så att man fick tävla B ponny fram tills att man var 18 år, kan inte minnas att det var så många som var för stora på sina ponnyer. Jag tror att de flesta ryttare oftast vill gå över till större ponnyer men om det är en ryttare som är liten och vill fortsätta med sin B ponny så låt den då göra det. Men att blanda in vuxna bland barnen tror jag inte är särskilt lyckat. I så fall får man ordna särskilda klasser för små vuxna på B ponnyer.

Själv har jag haft "problemet" många ggr att när mina ryttare har ridit in sig på ponnyerna och är mogna att klättra i klasserna, ja då är de för gamla och man får hitta ny liten ryttare och börja om igen osv. På detta sätt är det svårt att komma upp i klasserna om man nu vill det.

Min sista jätteduktiga ryttare som tävlade Wilda i dressyr kunde endast göra det en knapp säsong, sedan föll hon för ålders strecket. Idag två år senare är hon precis lika liten och hade således lätt kunnat fortsätta om hon fått.

För att tävla hoppning är åldersgränsen 13 år och för dressyr och fälttävlan 14 år på B ponny.

Sedan tycker  jag att russet är en bra barn ponny såväl som vuxenhäst, det är individen man får se till! Eftersom jag alltid haft russ har jag fått höra otaliga ggr sådant som -när ska du bli vuxen och skaffa dig en häst då….jag vill inte ha en häst, jag vill ha mina russ!! Numera hör jag sällan sånt….folk har nog förstått kanske efter alla år…

Teja-Bea
0

#21 för att ett russ ska kunna klättra i klasserna i tex hoppning så måste den ha lite "GO" i sig! En häst som drar iväg på hoppbanan (i glädje av att hoppa) är i regel inte ouppfostrad - den har en för oruttinerad ryttare!!

Jag anser inte att en pigg, alert häst med hoppglädje är en ouppfostrad häst!

De uppfödare jag pratat med är iaf intresserade av alla möjligheter som finns att Russet ska användas inom alla de områden den faktiskt kan.

begränsningar = färre utövare = sämre för sporten! Öppna dörrarna!!

Reko
0

Jag kan inte reglerna för ridning men visst kan en vuxen utbilda och rida russ i vissa klasser. Som exempel tar jag Pelle-Russ i senaste Gotlandsrusset.

[Grabbarna-A]
0

Jag håller med dig Bea…

Mitt russ är både uppfostrad och ganska så duktig i ridningen. Med en duktig ryttare går han riktigt bra MEN sitter en orutinerad ryttare på honom så gör han precis som han vill. Eftersom ryttarna hinner bli äldre än 13 år när dom börjar klara av honom så kommer han väldigt sällan ut på tävlingar tyvärr. Sen är han en jättesnäll "barnponny" om tex min brors barn är här och pysslar och rider honom. Han är en snäll "barnponny" men absolut ingen nybörjarponny.

Teja-Bea
0

Många säger att russen är dumma som gör lite som dom vill med oruttinerade ryttare.

Det är ju inte utav elakhet som de busar och envisas med barnen!

Jag säger att de är smarta!Flört

Mille
0

Jag håller med Bea om tävlingshästarna.

En barnponny/nybörjarponny är en snäll ponny, som kanske kan gå lättare klasser i olika grenar och låter ryttaren göra några små fel.

En tävlingsponny är en häst som har kapacitet för lite mer, men kräver mer av sin ryttare.

Eftersom de flesta barn under 12 inte är så duktiga behöver de den förtsa ponnyn så därför får russen aldrig chansen att gå högre klasser.

RC71
0

#26 DET är inte samma sak. En ponny kan ha mkt energi och samtidigt vara lydig! En ponny känner när en fluga sitter på den, ska den då inte kunna lära sej att lyssna och fungera på fina hjälper? 

#24 Där håller jag inte med dej. Jag har sålt ett antal unga hästar genom åren till barn runt 10 år gamla. Detta har fungerat utmärkt då dom varit väl inridna och föräldrarna har satsat på bra tränare.

Och då är mina stora kat-D…

Teja-Bea
0

#31 Jag anser inte att felet ligger hos russet, utan många gånger hos ryttaren.

Men vi får helt enkelt enas om att vara oeniga. =)

palomia
0

#31 Man läser bara det man vill läsa, jag skrev outbildade för ändamålet… Självklart finns det dom som också kan det där med att få fram hästens bästa, men tyvär långt ifrån alla yngre har den förmågan och då kan vilken tränare som helst jobba sig blå.

Och en stilla undran, i vilket syfte köper man en D-ponny till sin 10-åring som knappast kan ha "längden inne" för att ge hästen de hjälper som behövs i form av skänklar t.ex. Kan det möjligen vara för att de, när tiden är inne efter några år kunna vara samspelta?! Det är just det som blir problemet när åldersgränsen är så låg på B-ponny, att dom aldrig får den chansen.Obestämd 

Jag hävdar i min saliga tro att det är aldeles för många som inte kan rida häst utan "åker med" och låter hästen sköta det mesta och det vet alla som håller på med russ att den gubben går inte. Du får ha placerat hur många "välutbildade" unghästar du vill till 10-åringar men det säger mig tyvär ingenting om huruvida russet specifikt skulle vara ouppfostrat eller inte för att den inte gör som den lille ryttaren "tänkt". Finns väl inget häftigare att se än en liten ryttare som KAN rida, och det är det som allt handlar om i slutändan.

Din "välutbildade/uppfostrade" D-ponny kanske behöver längre tid på sig att komma på att "den lilla på ryggen" inte egentligen behärskar det här men det är det som gör russet så fantastiskt att den är smartare än så. Den känner det direkt…Flört

RC71
0

#33 En del tioåringar är rejält storväxta och kan tyvärr inte rida sina B-ponnyer längre. De ponnyer jag sålt har alla varit påläggskalvar. Fördelen med dom större ponnyerna är ju att det finns gott om småväxte vuxna som kan hjälpa till med ridningen.

Ja, russen är ibland lite för smara,och med en hel del urinstinkter väl bevarade. DÄR är det en stor skillnad mellan raserna.

RC71
0

#32 Ja, precis Glad

entill
0

Åldersgränserna infördes ju inte för att sätta käppar i hjulen för russuppfödare, utan för att man tyckte att de yngsta barnen inte skulle behöva konkurrera med äldre och mer erfarna ryttarna. Jag försvarar inte åldersgränserna, men kan ha en viss förståelse för orsaken. Efter att ha läst igenom den här tråden, måste jag nog hålla med RC71 i det mesta.

Om ett russ skulle få samma förutsättningar som D-ponnyerna får, i form av tränare som inte har förutfattade meningar om ponnyn, så skulle nog russet också kunna prestera mer med en 10-åring på ryggen.

Att russen är smarta vet vi alla, ett tecken på det är att de i allmänhet är snälla mot små barn och tar väl hand om dem… eller är det bara vi som begåvats med sådana russ?

Naturligtvis är russet den optimala såväl familje som barnhästen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ledin
0

#35 o vad är då den ultimata B ponny för enligt dig är det inte russ man tävlar på? utan dom e mera till för ställa ut samt ta föl på, tyvärr håller jag itne med dig på den saken. Men det krävs en bra ryttare viss men oxå att man lär ett russ rätt oxå båda ska klara av sin sak, dok vet jag att många köper en dyrponny så ungen får tävla o det e ponnyn som gör hela jobbet (detta framförallt i hoppning).

RC71
0

#37 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Var har jag skrivit att russen är enbart utställnings och avelsdjur?

Läs igenom tråden så ser du att jag anser att russen är utmärkta ponnyer för barn både till tävling och annat.

För övrigt så håller jag helt med vad som skrivs i #36

[Tjiwi]
0

#36 Tycker som du, jag har oxå begåvats med såna ponnyer, de känner vad det är för ryttare de har på ryggen.

Grus sista tävlingsryttare var bara sju år när hon började tävla honom och han skulle aldrig göra nåt dumt med henne. Ett annat exempel är Wilda som är en häst med mycket go och vilja i som med sin rutinerade ryttare kunde vara ganska skarp men när vi satte upp en lite grabb på sju år som knappt ridit, ja då bara knallade hon lugnt på i ridhuset…

MagganS-B
0

# 36 Nej Agge, dom allra flesta russ jag har kommit i kontakt med har varit helt underbara mot barn och dom som dom känt varit små, men kunnat spela riktigt dingel för att testa om nån större ridit. OM dom inte känner att det är nån som verkligen KAN rida, då blir det lugnt!

Teja-Bea
0

#36 Självklart har även vi, säkert tillsammans med måånga andra,  begåvats med sådana underbart snälla och trevliga russ. Speciellt våra hingstar ;)

Men det är ju inte riktigt där skon klämmer. För de lugna snälla russen med 6-åriga Lisa på ryggen är inte det tävlingsekipage som kommer ut på tävlingsbanan i hoppning LA…

Där bör nog storasyster ta tyglarna… Om hon inte är +13 år förstås..!!Skrikandes

UllisT
0

Läste i tråden att tränare ser ner på russ……kan inte hålla med.

Vi är ute ganska mycket på hoppning och har varit det i många år då jag både tävlat trav och hoppning parallellt.

Jag kan inte hålla med om att tränare sett ner på när vi har kommit med russ. Vi började med Piroulina som lillsyrran fick tävla. Hon var het men syrran klarade av henne utmärkt och fick många blå/gula rosetter. Även så har vi haft med Grus 363 och syrran när jag tränade min d-ponny för gamla landslagstränaren Ted Nätterqvist och även senare åren med Winnica och han med fler tränare har aldrig varit negativa för att vi kommit med russ.

Vi har fått väldigt fina lovord om Winnica oavsett om hon skulle enbart bli hopp eller dressyr ponny från olika tränare.

Jag tror att utbildar man hästen/ponnyn rätt så har alla lika förutsättningar.
För vår del har det varit viktigt att utbilda hästarna i både ridning, körning/tömkörning. Jag tror att allsidiga hästar mår bäst och håller längst.

Kan ta min stora häst som ex. han har fått rätta sig efter våra ponnysar oavsett vad som gällt, foder, träning mm Och han har vi haft sen han var 3 och är nu 17 och aldrig varit skadad. Jag tror att det är samma sak för ponny, kan stora hästar kan ponnysar.

Och då oxå blir det lättare att hitta ryttare som är mindre erfaren till sin b-ponny, iaf har det varit så för oss.

Pernille-G
0

#  40 Så har mina russ också varit. Alla har varit underbara mot små barn. Även den skarpaste gick så försiktigt som om han hade ett ägg på ryggen när man satte upp ett litet barn. Men större barn testas. De får visa att de verkligen kan och då blir det bra igen. Russ är smarta och det är också det som gör dem till så underbara hästar för barn och ungdomar. De blir riktiga kompisar med egna uppfattningar som man kan ha roligt med och inte bara mähän.  Förut träffade man alltid på människor i hästvärlden som berättade att de aldrig haft det så roligt med hästar som när de var unga och red russ. Synd bara att tävlingskarriären blir så kort med nuvarande regler att inte fler får uppleva detta.

Chirak-96
0

Vilken rolig och intresant tråd. Jag har oxå haft problem med åldersgränsen, Chiraks skötare tävlade först i blåbärshoppningar och där finns ingen åldersgräns. Men sen ville hon ut och prova i "riktig" tävling. Det hann vi göra 1 år. Med ryttare som påstår sig vara duktiga talar han om ganska snart att OK men då sitter du väl oxå kvar om jag bockar eller tvärvänder? Alltså lite busigt fulli17. Sitter de kvar så går han jätte bra sen. Med mindre barn som inget kräver går han som en gamal ridskole häst och gör allt dom begär. Så nog är de smarta allt. Men just Chirak tror jag inte kommer att bli något för min lilla dotter just för att han är stor , stark och testar. Hon är liten och lätt. Misstänker att hon när hon väl lär sig hantera honom är dom 13-14 (hon) respektive 18-19(han) år. Men mitt sto däremot kan nog bli jätte bra. Hon är en nätt och "lätt" dam som svarar på minsta vink. Får dom rida ihop sig kommer det nog att kunna bli lite tävlingar. Så man måste nog se till varje individ oxå.

Min erfarenhet säger mig att när kraven på dom ökar vill de gärna att den som ställer krav vet vad den gör. Men i övrig hantering kan mina russ hanteras av barn, borstas, ledas. Men som vad gäller ALL djurhantering av barn så bör den väl ske med en vuxens närvaro, det är trots allt stora levande varelser med urgamla instingter. Blir en ponny skrämd spelar det ingen roll om ryttaren är 8 eller 14.

entill
0

Nä Ullis, nu skrev jag inte att vissa tränare "ser ner" på russ, utan att de har förutfattade meningar. Har träffat många tränare som tyckt att den ena eller andra hästen är jätteduktig - för att vara russ Förvånad. Tränare med egen erfarenhet av russ, vet vad de kan och vad en unge kan åstadkomma med sitt russ om de får rätt hjälp av en bra tränare. 

Jag tror egentligen inte att det är åldersgränserna som är det stora problemet, utan attityden hos "ponnyfolket" att ungarna måste ha en större ponny så snart de når nedanför sadelkåporna, och det gör de flesta redan långt innan de fyllt 13 år. De kanske också har fog för den åsikten då de flesta B-ponnyerna inte är lika viktbärande som vår lilla lanthäst.

www.vikingponnycenter.se

Ledin
0

gösses sorry jag såg helt fel :S #38 RC71 stor miss får väl skulla på lite seg i skallen då jag har jobbat förmycket dom senaste veckorna.

RC71
0

#45 Ligger mkt i det du skriver. Jag har en kund som för några år sedan letade B-ponny till sin dotter. Lämplig ponny hittades, tränaren rådfrågades, och utan att ha sett ponnyn överhuvudtaget avrådde hon från köp pga att det var ett Russ det handlade om. Så nog finns det gott om fördomar och förutfattade meningar alltid. Tränarna har ju här en enorm makt och är ofta en person som eleven har som förebild och ser upp till. Naturligtvis vill väl alla att tränaren ska tycka om deras ponny…

Nu kan jag tillägga att detta är en mkt klok familj så dom köpte ponny i alla fall, samt bytte tränare! Glad I dag kommer dom hem med rosetter från varje tävling. Ryttarinnan är 11 år.

entill
0

Jo, visst är det så att tränaren betyder mycket för ekipagets utveckling. Jag tror att vi inom russleden inte har vanan att ta hjälp av en bra tränare. Det beror kanske på att många av oss har rötterna i ponnytravet, där tränare i den bemärkelsen vi här talar om, är ett nära nog okänt begrepp, tyvärr. Önskar att vi även inom travet skulle få tränare, då det mig veterligt, är den enda sport man inte tycker sig behöva hjälp med sin utveckling.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

# 48 På vissa banor (läs Visby) finns det tränare med i utbildningen!

palomia
0

#48 Det är nog en inställningsfråga. När jag var aktiv tog jag alltid hjälp av storhästtränare och tror att många gör likadant i hela sverige. De som har travet som intresse jobbar ofta extra i något storstall och förkovrar sig därefter. De som däremot inte har kontakterna hamnar lite utanför och vågar/vet inte vart dom kan vända sig. Tror faktiskt inte som dig att kuskarna inte tror sig behöva hjälp tvärt om. Frågan är bara vart dom skall vända sig ? Sen är det ju också så att i travet är det farten som är grunden så det man behöver lära sig där är balansering och att köra häst. Mig veterligt finns det ingen utbildning likvärdig ridlärare inom travsporten vilket förmodligen skulle behövas.

entill
0

Min inställning grundar jag på kontakter med både stora och små kuskar inom travet. Det stämmer att många ungdomar jobbar extra i travstall, men om det ger dem någon förkovran vet jag inte. Det finns ju olika kvalitet på travtränare också… ibland har jag känslan av att ungdomarna kan mer än sina arbetsgivare Obestämd. Om man lyssnar på "di gamle" inom travsporten, framkommer att de tycker att körkunskaperna hos vissa av dagens kuskar har en hel del övrigt att önska. Jag har träffat på många ungdomar som visst tycker att de behöver lära sig mer, men när det gäller att köra häst tycker de inte att det finns något mer att lära. Då vore det bra att ha en tränare som följer med och ger råd och tips om hur de skall agera i olika situationer, och lösa olika problem. Frågar man ett proffs vad man skall göra när hästen går snett, får man råd om olika hjälpmedel och balanseringar. Frågar man en körtränare samma fråga får man rådet att balansera upp hästen i handen och hjälp med bli känsligare i handen.

OK, nu var detta lite utanför ämnet i den här tråden, men kan kanske diskuteras i en annan tråd.

www.vikingponnycenter.se

savrarpstuteri
0

Till grundfrågan i denna tråden.
Det finns en hel massa bestämmelser om ålder osv…..

För flera år sedan lyckades vi få till ett russmästerskap  o efter överläggningar med Lars Lagerdahl på ridsportförbundet avd ponny lyckades vi få "loss" speciella regler för ponnyryttare bla då åldersgränser vid detta speciela tillfälle. 
Wow vad man tyckte det bra bra från början men vilket "gnabb" det blev på tävlingsplatsen…….om att små barn inte kunde konkurrera med äldre ryttare.

Nu är det ett stort evengemang på G på ELMIA i höst o där "platsar" russmästerskap in.
Vad skall man  isf "kämpa" för vad gäller åldersgränser osv ???

annelie-huskvarna
0

#52 Det skulle väl vara kanon att ha ett russmästerskap på Elmia i höst, vilken bra idé Glad

Kan man inte dela in klasserna efter ryttarnas ålder? Då blir det ju heller inget tjafs om att unga ryttare måste tävla mot äldre…

RC71
0

#53 På connemarasidan delas ekipagen in i ålder och utbildningsståndpunkt. Tex. ponnyer ej plac, LB med ryttare under 18 år. Ponny plac.LB med ryttare över 18 år osv. Fungerar bra. Finns också klasser för överhöjdare. Glad

savrarpstuteri
0

#53 o  54 tack för förslag.

Det vore trevligt o uppskattat med fler förslag om vad ett eventuellt russmästerskap skall ha för klasser, grenar, åldersgränser osv. Kanske man skall skapa en egen tråd? Eller be er skicka in förslag till era respektive lokala avelsföreningar?

Era idee´r o tankar  är tacksamt att få o arbeta efter även om alla inte kan bli av/genomföras.

[bsmx]
0

Vad spännande!!! Ni ska veta vad folk tjatar på mig att jag ska göra mig av med "det där russet" för att min dotter ska få tävla. Hon är 16 år o pluggar som bara den på gymnasiet o tycket "det där russet" är världens bästa vän o  avkoppling, samt det är kul att träna med honom. Men att vara med på ett russmästerskap skulle verkligen vara grädde på moset som överårig russägare. Då skulle vi ju bara slå bort alla komentarer med att -vi tränar för russmästerskapetSkrattande

Jag tror att inte så många i landet känner till allroundchampionatet, därav få anmälningar. Man kanske måste ut o annonsera, visa att det finns  mer om det.

entill
0

Ja, Mälar-Russ Allroundchampionat är väl historia nu. Det kanske inte är riktigt det upplägget som går hem idag. Alla kanske inte känner till bakgrunden till Allroundchampionatet. Så här var det:

För länge länge sedan, någon gång på 1990-talet, brukade ett gäng mer eller mindre vuxna russägare samlas hemma på vår gård, för att leka med sina russ. Alla både red och körde sina russ och beklagade sig över att de inte hade möjlighet att tävla i ridgrenarna. Då föddes tanken att göra en allroundtävling för bara russ. Det skulle vara en tävling utan övre åldersgränser och utan licenser och vaccinationskrav. Domarna skulle vara kunniga men behövde inte vara auktoriserade, vilket gjorde att kostnaderna kunde hållas nere. För att visa russets allroundegenskaper måste både ridning och körning ingå. Hoppning, dressyr, trav, galopp och körning var de grenar som skulle tävlas i. Dessutom skulle russen exteriörbeömas. Det första Allroundmästerskapet hölls 1998 i samband med riksutställningen på Sundbyholm. Ett problem var att arrangörerna också ville vara med och tävla, så det blev en jobbig helg för vissa. Det blev i alla fall en mycket populär tävlingsform, och alla kunde vara med. Det var ju russen som tävlade, så man behövde inte ha samma ryttare eller kusk i de olika grenarna, utan hela familjen kunde tävla med samma russ. De första åren var det många deltagare, men minskade med åren, och i år var den nästan bara arrangörerna som var anmälda, så tävlingen ställdes in.

www.vikingponnycenter.se

Mille
0

Jag tycker att wras har bra indelningar. De delar in både efter hästen och ryttaren beroende på klass.

De har bl.a.
Beginners (nybörjare)
Youth (ungdomar, tror gränsen är 19)
All Ages (Alla åldrar på ryttare)
Open (öppen för alla)

Sen har de även senior o junior o allt vad det heter som delar in ekipagen efter hästens ålder.

Det borde ju vara enklare att klassa upp en ryttare efter dess framgångar istället för att dela in i ålder där kunskapen kan skilja betydligt. Jag är säker på att många som är yngre än mig rider betydligt bättre.

[Tjiwi]
0

#55 Jag tycker det vore ett ypperligt tillfälle att anordna ett russmästerskap på Elmia. Det är i så fall bra att kanske börja planera redan nu. Det kanske skulle utses någon form av arrangörskomitté?? Kanske med lite olika driftiga människor, någon som är insatt i ridgrenar, någon som kan körning osv….

Jag ställer gärna upp med min körerfarenhet om det behövs.

savrarpstuteri
0

# 59 Tack Ia Glad!
Jag har redan i mina tankar hoppats på dej o ändå roligare när du nu erbjuder din hjälp. Det har kommit PM till mej från fler som vill hjälpa till så nu får vi bara vänta på nån sorts "startsignal" för att börja arbeta o planera Glad!

UllisT
0

Jag kan bistå från hopp & dressyr sidan ifall det behövs. Säg bara till… Cool

savrarpstuteri
0

# 61 Tackar, tackar…….ännu fler  intresserade Glad! Vi återkommer mer än gärna……….

[Grabbarna-A]
0

#56 Vi har för det mesta genom åren haft fler anmälningar till Allroundchampionatet än vad vi klarat av Oskyldig,så det är många som vetat om att det funnits Glad.

Teja-Bea
0

Jag är gärna med och drar i trådarna! =)

wilson
0

Jätte kul med Elmia!

men diskussion om åldrar (förutom allt gnabb) har ju försvunnit och det är ju där vi kanske måste jobba!

När jag tänker höjd åldersgräns så vill jag ju såklart inte att det ska vara till 20 eller liknande men till 15 eller nåt… Och att det är samma inom dressyren och hoppningen…Diskussionen huruvuda russet är en barnponny eller inte är intressant, jag tycker det handlar om individer och som många redan sagt är det skillnad på träning hemma och tävling borta, hästarna har också nerver och laddar upp!

savrarpstuteri
0

# 64 jättekul Bea!!!

# 65 när vi hade russmästerskapet i Västervik så hade vi åldersgränsen 18 år. Varför just 18 var att det är det sista "ponnyåret" inom ridsporten. Den åldersgränsen gällde både i hopp o dressyr. Inget som säger det behöver vara lika nu……