Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1095 ggr
Fiffilura
0

Hur äter era djur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina djur - hästar och får verkar tycka det är godast i mitten av balen för de äter stora hål i balen. Idag tog jag en bild på Arvak där han nått innersta kärnan… undrar om det är extra saftigt där?

Äter era djur på nåt speciellt sätt? Såg en sån himla rolig film på youtube där det var en hingst som om och om igen attackerade en stor höbal. Han red på den, rullade sig i den, la sig PÅ den….

MagganS-B
0

# 0 Han tror i alla fall att det är godast där….kul bild, hade platsat i almanackan, "glupskt russ"!

Fiffilura
0

Här:

Fiffilura
0

Äsch…inlägget skickades iväg och jag kan inte ändra… Men här är klippet på Toutube:

http://www.youtube.com/watch?v=wrqBoxPi70Q

Nitro
0

Mina äter inte från rundbal men känner igen symptomen! De buffar runt i höet för att komma längst ner och lyckas alltid få iväg en del hö under staketet.

GranoStall
0

#3 Våra äter inte sitt ensilage sådär i alla fallSkrattande

Men visst blir det groppar när vi ställer ut rundbalar i hagen.

Tusen
0

Då vi fodrar våra har vi alltid höet i en skottkärra som vi kör in höet med i hagen. Den är väldigt poppulär. Ifrån den skottkärran vill alla äta speciellt 3års stoet, Monrtró. Jag tror de vill åt det där "småböset" som blir i botten. Kanske godare än längre strån?

EwaAngantyr
0

Ger ni era russ fri tillgång på hö/ensilage??

ryttarn
0

#7 Jag ger mina russ fri tillgång men inte fri mängd Skrattande

Har bygt en foderautomat som gör att hästarna inte kan "kasta i sig" höt utan får slita lite mer.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Cara-Mia
0

Wirka rullar sig alltid i höet när hon får det. Detta har även gått i arv till barn och barnbarn. Det är lite kul tycker jag.

För tillfället har vi ju en stor flock med ston på ca tiotalet. De får ut två ensilagebalar/ gång men alla ska äta på en ena balen innan dom börjar med den andra….. Oftast i allafall.

CarinaO
0

Våra stora hästar äter också från mitten i balen så det blir ett stort hål där :) russen gör inte lika mycket det,men våran ettåring vill gärna rulla sig i balen också när det går :)

karisma
0

#8 Fri tillgång men inte fri mängd ? Obestämd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Teja-Bea
0

#11 De har mat hela tiden, men kan inte vräka i sig allt på en gång! =)

Våra hästar blir fodrade 2ggr/dag och liknar mer #6 beskrivning. Vi har en cykelkärra att köra ut höet på och det är mycket godare att äta från kärran än det man fodrar i hagen!

De är också snabba att buffa undan högen man gett och mumsar i sig frön och små-smulor först. De är tydligen godast!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tessan08
0

Så här äter våran fölis LojstaLaurus från ensilagebalen….

Fiffilura
0

#13 Iiiii det var ju värre än min Arvak. Nästan hela han är ju där inne *skrattar*

Fiffilura
0

Det har förresten hänt att får har fastnat sådär… De äter sig in, sen ramlar hösilage ner och de kommer inte ut med huvudet. Har hittat flera stycker som fastnat, dock i rättan tid som tur är!

carcha01
0

#10 Fin bild på Sofia T! Hon ser för härlig ut när hon lägger hela huvudet på balen!

Mulpussar till Sofia från gamla matte

Gnistra
0

HEJ !

BIRK beter sig lite annorlunda när han dricker vatten, han stoppar ner hela huvet/nosen i botten av hinken/karet  när han börjar dricka, med följd av att han sedan kastar upp huvudet hastigt för att hämta luft. Men sedan brukar det vara ett mera normalt drickande efter 1a doppet. Livet med Birk är alltid omväxlande på många sätt!

Ledin
0

#17 :) riktigt så dricker inte mina men jag har sett att dom vill svalka sig lite på sommaren o kör ner hela huvudet i karet för att sen dricka o dom plaskar rätt bra med :D Lite synd att vi inte har en bra sjö som dom kan svalka av sig i för jag tror dom skulle gilla det.

Saiop
0

Sockervadd när hon dricker snurrar mulen runt runt medans hon dricker xD

CarinaO
0

#16 Tack! Hon är så underbar Sofia,är så glad att vi fick köpa henne av dig :) Hon är verkligen så social vill vara med överallt och springer efter en när man är i hagen, här vid sin och Sobbes bal :)

Teja-Bea
0

Nu hittade jag en bild till #12. Såhär brukar våra hästar se ut efter att ha buffat runt höet!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Norrveda
0

Vissa av våra hästar vill bli matade Oskyldig

RC71
0

#22 vilka vackra russögon! Glad

savrarpstuteri
0

På trådskaparens fråga vill jag svara att mina russ äter fort - ofta - o länge………..Glad

juliapettersson
0

#17, så gör min Golf också! Och samtidigt brukar han sparka med frambenet på vattentunnan så att det skvätter runt.