Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2513 ggr
alpros
0

Gotlandsruss borta i USA.

Jag har via Svenska Russavelsföreningens webbsida och länkar försökt att hitta info om avelsföreningen i USA. Skulle vara intressant att läsa om russen borta i staterna. Men länken tar mig inte till någon vettig sida. Är det någon som kan tipsa om någon webbsida?

SigneK
0

Ja jag är också lite nyfiken på det. Det fanns en sida en gång i tiden, men den uppdaterades aldrig. Vad hete den….gotlands.org tror jag? Det finns visst några danska exporter både i USA och Canada. Hade varit roligt att se hur det har gått för dem.

[Croneld]
1

Prova den här länken, den står under våra länkar.

[Croneld]
0

Prova också den här.

[Croneld]
0

I Canada kan du hitta Russ Haven Farms

alpros
0

Tack Croneld! Tusan vad häftigt att se russen "over there"!

GAJarhult
0

Bara man hade varit lite bättre på att läsa amerikanska…..Skrattande

SigneK
0

#4 Det var roligt! Den canadiska sidan hade jag inte sett förut. Kolla in  "your stories" och klicka på den om "Sage". Stämningsfull berättelse!

Någon som vet vad det var på stam på hingsten Telegram då?

Jag kan berätta om de danska att Nymarkens Bastian är efter Lagun och undan Dackes Bia 2919 e. Granit.

Och stoet Cici är efter Lucifer undan Dike M (ej stamboksförd) e. Malkolm u. Zindy II 2638

Reko
0

#4 Flera av hingstarna är med allbreedpedigree!

http://www.allbreedpedigree.com/jumpin+jack+flash8

Reko
0

Jag får hålla med Tittut, det är synd att USA ligger så långt bort och att det skulle bli dyrt att ta hem någon hingst därifrån. Hon nämnde det i en annan tråd, om russ som gått under 2 minuter tror jag det var.

MagganS-B
1

För några år sen hade jag besök av Leslie Bebensee med döttrar och mor. Jättetrevligt, vi besökte bl.a. Lojsta hed, och hade turen med hjälp av Carola att träffa på hela flocken i Källmyr. Leslie åker land och rike runt med sitt russpar och gör stor reklam för russen "over there". Hon handlade massor av svenska saker, flaggor m.m. som hon skulle använda. Hon är också fåruppfödare och kardar och spinner så Gotlandsbesöket var givande för henne. Hon samlade ull vid Birgitta Cramér, men kunde ju tyvärr inte ha med så mycket på flyget. Hon har också en egen hemsida som man kan kolla på: Kokovoko Farm!

Reko
0

Jag utfärdar en varning till Anna_Uppsala att inte gå in på Kokovoko Farm, speciellt inte under "for sale".

MagganS-B
0

#11 Är det något fel? Leslie föder upp dels renrasiga russ, dels russkorsningar, det står uttryckligen vid varje häst vilken ras det är!

Reko
0

#12 Det var ironiskt menat då Anna_Uppsala har uttryckt tidigare att hon är sugen på både skäck och dubbelgul. Egentligen tycker jag att det vore kul om någon importerade russ från USA.

juliapettersson
0

Kolla priserna! Där var de lite mer värda än i Sverige. I och för sig kanske hästar är dyrare överlag där?

Tittut
0

# 13 Kan meddela att jag pratade med en annan russuppfödare så sent som idag, att låta kolla upp möjligheten att importera ett eller ett par hingsföl från USA. Då ättlingar från de som gick på 50-talet. Det är mycket spännande, men man skulle då behöva få ngn typ av interimistiskt tillstånd att få använda dem oavsett poänggräns när de blev vuxna. Eller alt importera en äldre avelshingst, men jag tror att det är dyrare veterinärkostnader runt det.

Visst låter det spännande!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Mycket spännande! Vilka stammar var det på dem som exporterades?

MagganS-B
0

Jag tror det finns med på mammornas föllistor i gamla stamböcker från 50-talet. Jag vill minnas att det var Klippman, Gullding, Nils Dacke bl.a. som var fäder! Det fanns inte så många hingstar att välja på då…..

Reko
0

Kanske skulle sätta ihop en resa genom föreningen för att göra studiebesök på plats?

SigneK
0

#15 nämen skulle det inte bli helt löjligt dyrt?

Reko
0

#19 Det blir väl inte dyrare att flyga hit dem än att flyga dem dit? Det finns ju hingstar som inte har något "svenskt" namn förrän i fjärde led.

Jarhultdenyngre
0

#20 du mera som en studieresa till "overther"? eller vad tänkte du på?

Reko
0

Ja, jag tänkte som en studieresa over there. Det skulle vara roligt att se renrasiga russ som har avlats i generationer någon annanstans.

Jarhultdenyngre
0

#22 Okej =) Det hade ju varit något.

Är det någon som har lite statestik över hur många russ det finns over there?

MagganS-B
0

Jag har den amerikanska stamboken nånstans, fick den av Leslie…..får väl leta i gömmorna!

Jarhultdenyngre
0

#24 Spännande.. Jag väntar med spänning.. Glad

PernillaJ
0

Jag har björnkoll på russen over there - och jag ämnar inte berätta NÅGOT ALLS här och nu! Pga av jag sedan november (till och från) har slitit med en mastig artikel som förhoppningsvis kommer med i Gotlandsrusset nr 1/2008, med hela berättelsen om russexporterna och amerikansk russavel från dåtid till nutid. Ni nyfikna får ert lystmäte om några veckor - den som väntar på något gott…

MagganS-B
0

#26 Bra Pernilla! Då behöver jag inte leta som en galning efter stamboken……Birgitta Cramér har en också…..Hemlis

Jarhultdenyngre
0

# 26. Ja då får jag försöka stilla mitt intresse tills gotlands russet kommer. och mamma ska inte hinna före mig.. =)

Reko
0

#15 Hur allvarliga är tankarna på att importera russ från Nordamerika?

#26 Det var jättekul att läsa om russen som exporterades till USA och Kanada.

Reko
0

Kul att få se bilder på bl a Amiral i senaste Gotlandsrusset!

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Här är bilden av Amiral i färg. Det var S-Os diabilder, som han visade vid avelskonferensen i Nybro hösten 2007, som inspirerade mig till de efterforskningar som sedermera blev artikeln i GR nr 1/2008.

UllisT
0

vi får väl alla samla en slant på någevis å importera en hingst till heden Cool

Reko
0

Eller interimistiskt tillstånd till att använda fryst sperma från deras hingstar. Några står ju redan på semin.