Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 9859 ggr
mariaTolarp
6

Rinnande ögon

Hejsan! Två av våra hästar, de båda fölstona, har fått problem med rinnande ögon den sista månaden. Det är alltid massa glegg i ögonvrån. Är den någon som känner igen detta. Vad beror det på? Ska man göra något åt det? Tacksam för tips!

MagganS-B
0

Står dom inne på natten? Kan det vara deras strö? Spån, dammig halm? Tvätta ur ögonen med fysiologisk koksaltlösning, finns på Apoteket. Annars kontakta veterinär för att få lite Fucithalmic ögonsalva, det brukar hjälpa när dom har lite katarr i ögonen.

Chirak-96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt sto har oxå rinnande ögon och jag frågade min vet. Hon sa att det kan vara trånga tårkanaler, man kan spola rent men det hjälper nog bara tillfälligt. Så länge de inte verkar lida av det gör de nog inget åt det. Jag torkar rent varje dag. Ibland är hon bättre och ibland sämre.

Chirak-96
0

Glömde skriva att mitt sto haft detta sedan jag köpte henne. Så om det kommmit nu på dina kan det ju bero på något. Som #1 skriver, tex dammigt strö. Hoppas du fåt bukt med det.

annelie-huskvarna
0

Hej hej!

Vet inte om detta kan hjälpa dina ston, men det skadar ju inte att prova =)

Prova att ge dem kanel (Santa Marias) och ingefära en gång om dagen ihop med exempelvis lite havre och vatten. Börja med kanelen under ett par dagar och tillsätt sedan ingefäran. Ge 1 msk kanel och 1 tsk ingefära per häst under minst två-tre veckor. Det kan hända att du får ge en mindre mängd i början om de inte vill äta, men det brukar ge med sig efter ett tag.

Lycka till Glad

[cancan]
0

Man kan koka kamomillte som man sedan baddar i ögonen på hästen, hjälper efter bara ett par ''behandlingar''.

Snurrii
0

Mitt sto hade rinnande ögon i somras. Men det var pga flugor som irriterade så hon fick inflammation. Så min vet. gav mig en salva som skulle strykas på 2 ggr om dagen i 7-10 dagar. Det funkade jätte bra.

Belindaa
0

Hästarna jag har haft här har det runnit lite ur ögonen på när det har varit sommar. Men så fort jag satte på en flyweil (eller vad de nu heter..) slutade det att rinna. men det är klart, finns nog inte så många flugoroch sånt nu…..

Pernille-G
0

Jag har också haft problem med rinnande ögon på ett sto på hösten. Då det inte gick bort fick jag en ögonsalva (kommer inte ihåg vilken) från veterinären. Det tog lite tid med smörjande men sedan försvann det.

juliapettersson
0

Hade samma problem med min Razzia, ena ögat bara geggade igen och rann… En kompis som har praktiserat hos veterinär kom hem och spolade tårkanalerna på henne (en smal slang genom lilla tårkanalsöppningen i näsborren, ganska häftigt). Efter det försvann problemen! Rekomenderas.

[Ella2007]
0

Månskära får alltid problem med sina ögon på hösten och då tar vi ner veterinär som spolar ren tårkanalerna och skriver ut salva ( Futichalmic?) som jag sätter på i drygt en vecka. Hon går också med flughuva ute för den skyddar ögonen mot blåsten. Detta görs varje höst och rinnandet i ögonen går bort. Så jag rekommenderar att spola rent samt använda flughuva. (ej mot flugor utan mot blåsten)Glad

Rugart
0

Vi har två valackar som har fått problem med ögonen senaste månaden. Det konstiga är att stoet med föl har klarat sig. Har aldrig varit med om något liknande… Ingen av dem har haft några problem tidigare, varken med halm eller spån. Det rinner och kladdar, när det torkar blir det glasartat, tvättar rent varje dag men det kommer tillbaka.

mariaTolarp
0

Tack för alla tips! Jag kan nog tänka mig att det är blåsten som Ella skriver för båda har gått på ett rätt öppet bete medans de andra går på skogen. Jag ska kolla med veterinären om någon salva.

Hälsningar Maria

marika-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Noviform använder vi på hundar och hästar, tkr det hjälper jättebra. det är bakteriedödande.

MagganS-B
0

# 13 Noviform är dessutom receptfritt……men hjälper inte om det är en ordentlig infektion.

Rebeccakroon
0

Våra hästar har också nån gång haft rinnande ögon, jag brukar tvätta med aloe vera. Det brukar hjälpa. Aloe Vera är bra mot det mesta och kan även drickas vid ev förkylning o dyl.

[bsmx]
0

Rinnande ögon ska man inte exprimentera med själv. Det kan vara så illa att det är ett sår på hornhinnan, då kan russet förlora synen. Ser man oftast om det kommer plötsligt.

Vet man däremot att det är flugtider kan man ju misstänka att de är de som irriterat ögat o köra med Noviform o tvätta, men en geggig infektion behöver en salva för ögoninfektion. Detta är samma som för oss människor. Ögon inf är smittsamt precis som för oss människor.