Stolinjer - avel
Ni som avlar, kan ni berätta vilka stolinjer/stofamiljer ni avlar på, och varför ni har vald avelsston från just den famlijen?
Jag tycker att moderlinjen är mycket viktig. När jag väljer hingstar till mina ston tittar jag minst lika mycket på stolinjen som på hingstlinjen.
Min favoritlinje är Gera 10s linje, och den familjen kommer nästan alla mina ston utav. Det började med att vi fick Stickan 2637 (på bilden) och när jag senare började intressera mig för avstamninger och köpte stamböckerna, så upptäckte jag att hon var utav Geras stofamilj, och att många av mina favoriter som jag sett på utställning tex. och hingstar som jag tyckte om, de var också utav denna familjen. Det tyckte jag ju var lite roligt!
När jag sedan ville beställa ett föl från Lojsta hed så kollade jag noga stammen på alla stona och valde ut några stycken som var perfekta i mina ögon, både i fråga om stam och avkommer
Valet föll då på Elitstoet Linnéa 2566 - utav Geras stofamilj - och jag hade sån tur att hon fick ett stoföl som jag självklart köpte. Det var Linéa 4471
Sedan har jag köpt ett sto till från Lojsta hed, Parky 4556 som jag köpte som dräktig treåring. Hon är också utav Geras stofamilj, hennes mamma Maritza 2808 var också ett av de ston som jag hade "i kikaren" första gången.
Enda "avvikaren" i min flock är lilla Akleia, som är utav Ingas stofamilj. Jag köpte henne egentligen för att hon var så vacker och efter Granit…Men jag kollade självklart också hennes moderlinje innan, och Ingas är också en riktigt bra familj tycker jag. Jag har haft ett annat sto av denna familjen, och när jag såg att Akleias m.m.m.m.m. var m.m.m. till mitt gamla sto, så tänkte jag, att det blir en bra häst. Och det gjorde det
Hur tänker ni andra om detta?

Min pappa köpte vårt första russ för 40 år sedan och Danni 1104 kom ur Vesta 33- familjen och från fam. Lovén på Gotland. Fr. Danni härstammar de flesta av våra russ. Det har varit en stam som varit otroligt användbar och vi kan se fina meriter inom de flesta discipliner idag förutom en bra exteriör. Beata från Alf Johansson är ett sto som jag alltid beundrat, både för sitt milda temperament och sin exteriör. Är lycklig ägare av två ungston ur denna stam och jag ser fram emot att kombinera denna stostam men vår stam! Personligen tror jag att ett förärvningssäkert sto är det viktigaste i ett avelsarbete! Kan man då även kombinera bruksmeriter med en hög exteriör så tror jag att man fortsätter att få fram en tålig, användbar ponny som du alltid kan hitta en köpare till!
#0 Det viktigaste i ditt avelsarbete och val av ston är ju att du följer ett uppsatt mål! Och jag håller med om att stostammen är oerhört viktig!
Ett av mina ungston är ur Geras stofamilj, dotterdotter till Linnéa 2566 från Lojsta Hed. Det är lite kul för hennes mamma heter också Gera fast med nr 3500. Ur den här stammen härstammar många fina hästar och den ska jag försöka bibehålla i min ägo och avla vidare på.

för mååånga mååånga år sedan köpte pappa (Torsten Jacobsson), då bosatt på Gotland, stoet Mona Lena 517. Hon kommer från Inga-Stammen. Inga själv föddes år 1900 och var faktiskt Tigrerad, så blev även flera av hennes avkommor.
Pappa betäckte i alla fall Mona Lena med Sverker och därav kom Anemona 2266. Anemona hade ett uuunderbart psyke och gick som barnhäst sina 8 sista år i livet. Hon var seg som få och blev 31 år gammal! Anemona fick ELIT ganska tidigt och hann med 13 avkommor. Anemonas främsta avkomma är Tejas Monela 3165 (e.komet) som även hon fick ELIT tidigt. Monela har, än så länge, lämnat 10 avkommor. Varav 2 godkända hingstar och 2 diplomston. Vi jobbar starkt för att bevara Mona Lena-stammen då det visat sig vara ett vinnande koncept. Avkommorna får utmärkt temperament, härligt exteriör och duktiga brukshästar!
I år betäcks Monela med Micklas. Vi hoppas på ett sto till 2008, isåfall behåller vi det! =)
Som avelshingst hemma har vi nu Tejas Musseron 597. Han är e.Tejas Monljus 540 eu.Tejas Monela 3165.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
1961 fick jag stoet Divina (f.ö. e. Rasken, Beatrices pappa Torstens hingst!!!!!) i födelsedagspresent, hon stambokfördes senare med nummer 654. Under sin levnad fick hon 12 föl, 9 hingstar (varav en SM-vinnare i ponnytrav) och 3 ston. Två av stona blev stambokförda, varav en i Finland. Dussina2712, den tolfte, blev bl.a. mamma till Didi Ross och Doni Ess, som för generna vidare på fastlandet. Här på Gotland finns Deli Ess u. Delila 3440, som tyvärr visat sig vara svår att få dräktig. Hoppas på bättre tur i år…..
1978 köpte vi Loella 2493 vars mamma Linett lämnat många bra travare. Loella var helsyster till hingsten Hero. Loella lämnade under sin levnad 10 föl, varav 2 gått under 1.50. Leilu, Loellas dotter med Vagabond, var själv jätteduktig på travbanan, 1.49,7 och har i sin tur lämnat en hel del bra travare, hennes förstfödde, Laser Ess är godkänd för avel i Norge, och har även han gått under 1.50. Leilus dotter Lissi Ess är ett år och blir förhoppningsvis nästa kedja i släkten, liksom tillbakaköpta Lova Ess, helsyster med Leilu, e. Vagabond.
I stallet finns också Dulilla Roll e. Titan 260 - Signal 148, jättefin exteriört, men en ritig virrpanna. Henne har vi för stammen och exteriören, hennes avkomor börjar visa bra takter nu, bl.a. Djinn Ess, som segrade i debuten på Bergsåker. Hon har också lämnat Jasmine Roll som finns i Norge.
De flesta av våra russ ligger på 36-39 poäng utställningsmässigt, någon har fått diplom, 2 godkända hingstar, vi är jättenöjda med vad vi sysslar med. Våra russ blir till glädje för många ungdomar som tävlar, exteriören är viktig, men rörelserna kommer i första hand liksom temperamentet!
Eftersom jag är så gott som helt grön på detta med russ är det jätteroligt och spännande att få läsa om sådant här. Har själv valt mina hästar med hjärtat och är mycket nöjd med det som fötts här under den tiden jag varit med i leken. Och framåt blickar vi och satsar nu på bara russ och tar en paus i shettisaveln. 
Känner mig ganska ung inom detta!
Men ja har ett sto från pileboda. Gummans första avkomma.

#6 och 7 Men det är ju ändå kul att höra hur ni tänkte när ni skaffade era första avelsston! För ni har ju säkert också ett mål i sikte. För mig var det ju ändå relativt enkelt; att fortsätta på min pappa och min familjs avelsarbete!
Jag är fascinerad av Isabella 2699 och hennes dotter Mi, som båda har Elit, delvis tack vare sina avkommors travmeriter. Det utan att ha utpräglad "travhärstamning" och i en del fall har inte fadern till deras avkommor det heller. Någon vänlig, mer insatt som kan förklara deras framgångar?

Jag har:
2 st ston med mödernelinjer gm den mkt väl meriterade Fröja 2196 som går vidare till -Freja 67.
2 st ston med mödernelinjer gm Annie 2669 som går vidare till -Inga, russto.
1 sto med mödernelinjer gm Baby 2404 som går vidare till -Krona 2.
1 sto som går gm Majgull 518 vidare till -Gera 10.
2 st ston som går gm Raina 913 vidare till -Fia, brunt russto.
Jag tycker det är roligt att ha ett varierande stammaterial, som alla är väldigt förärvningssäkra. Ett av mina ston har så förärvningssäker stam att det genom mödernesidan är 8 generationer dpl/AB/A/Elit!! Detta sto är Torpets Amorosa, och Floxa går genom samma linje (Raina 913), men med Pella 3201 u: Jessica 2319 (som var dotter till Raina 913), men som dog alltför ung, och därför endast hann bli B-premierad.
Med detta vill jag passa på att tacka alla de människor som har trott på vad de gör, och som så envist kämpat för att behålla, tävla och avla på sina russ, för utan dessa människor hade inte russaveln sett ut som den gör idag, och jag önskar många fortsätter att följa sin egen impuls och väg, för det ger en väldig variation på våra russ! Det skulle vara så tråkigt om alla russ såg exakt likadana ut. Nu finns det variation på färger och typer, men de har ändå lyckats bibehålla RUSSKARAKTÄREN!
En salut till alla russälskare!!
#8 Vet faktiskt inte hur jag tänkte. När jag skaffade mitt allra första russ, så var det en annons i tidningen om ett russ som lånades ut. Hämtade hem henne och provade att köra henne på travet. Tyvärr gick det inte så jättebra pga att hon gick orent bak.
Sen kom Robban in i mitt liv och det russet han behöll var Winna. Robban pratade måååånga gånger om att han så gärna ville köpa tillbaka Wille. En dag på jobbet surfade jag in på blocket.se precis innan jag skulle gå hem. Av en slump tittade jag på russ till salu och hittade då Wille på annons, utlagd samma dag eller dagen innan. Ringde upp ägaren direkt, berättade vem jag var, frågade om jag fick köpa honom och bad om kontonummer. Satte in pengarna på ägarens konto innan jag gick hem för dagen och beställde transport ner till Stockholm. Liselotte tog emot honom och vi åkte och hämtade honom där. Robban blev mäkta förvånad när jag berättade att jag köpt Wille! :-)
Det sista russet som jag köpt helt till mig själv är Wiolina. Wiolina har samma mamma som russet ovan som jag tog hem till trav (som vi för övrigt lämnade tillbaka samma höst som jag lånade henne). Wiolina tittade jag länge på. Kunde inte riktigt bestämma mig om jag hade råd att köpa henne eller inte. Hade dessutom redan då bestämt mig för att vi skulle dra ner på antalet ponnyer. Men så slog jag till ändå. Och det är jag överlycklig för idag. Hon är en underbar ponny och det enda jag kan ångra är att jag inte slog till tidigare. :-)
Vår grund i aveln är idag 3 hästar och där stannar vi. Inga fler hästar ska köpas in nu. Vi har Wilnius 524 som avelshingst, Winna som är en gammal dam med Elit och så unghästen Wiolina som fick 40p i år som treåring men tyvärr inte diplom. Sen har vi Wille och Winnas dotter Wilhma som troligen kommer stanna hos oss som framtida avelssto.
Oj det blev långt! :-D
Glömde hela poängen med Wiolina. Köpte henne dels för färgen, dels för Vidar och dels för att jag tyckte så mycket om hennes syster Trozina. Inte mycket avelstankar där inte. :-)
# 10 Kan du definera va du uppfattar som "russkaraktäran" lite ?
Hälsning bj
För oss blev det MARIT S, namnad efter anmodern Marit 610. Längre bak än så har jag faktiskt inte i huvet, men det är en familj som jag tycker har stått sig genom åren.
Marit blev en kär familjekompis hos oss, där connemarorna blev lite för stora för barnen fanns alltid Marit. Hon sparkade t o m fotboll på gräsmattan
. Vi blev "med Marit" på telefon, vår vanliga metod att köpa häst (-Du har alltid sagt att du vill ha ett russ, nu har vi ett här åt Dig…några dagar efteråt hämtade vi Marit). När barnen vuxit ifrån henne var hon inte svårsåld. En arbetskamrat stod vid kopiatorn på jobbet och slängde ur sig "vi behöver ett russ". Tja, och så flyttade Marit till en ny familj med glada barn i rätt ålder
.