Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3902 ggr
angabogard
2008-10-21 11:43
0

Upphakning..

Är det någon som har erfarehet av det? Det jag är mest intresserad av är ärftlighet och allmän användbarhet för dessa hästar??

Linusidah
2008-10-21 14:30
0

Vi har haft flera ponnyer, både shettisar & russ med patella-upphakning. Alla gick obehindrat på trav i många många år & det är inget som begränsar deras användbarhet på något sätt. Man får se till att lära sej stretcha rätt & inte ha dem på box för länge. Sen måste de även lära sej använda rätt muskler, dvs lår & bakdel.
Hakningarna brukar ofta lossna när man backar hästen.

Hur det är med ärftlighet vet jag inte.

alpros
2008-10-21 14:43
0

Den enda erfarenhet jag har av upphakningar är "korta" och högst tillfälliga ( i ett steg) när en unghäst växte väldigt mycket på kort tid.

VeronicaP
2008-10-21 14:55
0

På shetlandsponnyer så räknar det som ärftligt men sen får man skilja på unghäst och kronisk upphakning…

B-vitamin hjälper kanonbra, sen så kan man träna dem genom att köra dem eller rida dem i högt gräs eller vatten , för då använder de sina bakben på annat vis och musklar sig på rätt sätt.

Ledin
2008-10-21 21:00
0

ger man som sakt vitaminer o minneraler under uppväxten det hjälper massor, upphakningar på unghäst detta gäller? För det ska växa bort kan man rida lr något så är det bra att klättra i skritt. även ta små trava över bommar för träna benen. ofta lär dom sig baka ur sin upphakning rätt otäckt att se när dom får upphakning. Det ska inte vara ärfligt iaf inte unghästupphakningen då det beror på växten och att bandet blir slappt, jag tycker du ska söka på google o prata med vetrinär om detta. Jag skulle inte avla på en som har det iaf har den haft det som unghäst är en annan 5a.

angabogard
2008-10-22 01:16
0

Jo det gäller unghäst! Och det var bara en liten hakning som släppte  fort.

Och jag har nu pratat med 5 veterinärer och även uppfödare och dom säger alla att oftast går det bort på unghästar bara dom börjar tränas.

Så tack för svaren!!

annelie-huskvarna
2008-10-22 07:39
0

Patella upphakning går att behandla med akupunktur. Det ger jättebra resultat och man får bort det för gott =)

Bra å veta eftersom det faktiskt är ganska vanligt!

annelie-huskvarna
2008-10-22 09:56
0

Kollade lite på behandling av patella upphakning med hjälp av akupunktur enligt TCM. Genom att behandla punkten ST 45 kan man få bort patella upphakningen.

Så om man känner någon som är utbildad akupuktör så be dem sätta en nål i den punkten Glad

Ledin
2008-10-22 11:37
0

ja då har du ju fått dina svar där genom vetrinärerna det ska gå bort av sig själv som dom har sagt, du kan ju ut å gå nu i backar med henne, ente enbart för detta utan det ger ju bra träning oxå :)

MagganS-B
2008-10-22 17:21
0

Lägg ut ett antal stockar på marken med lagom mellanrum så hästen får lyfta ordentligt på benen när han går över, det är jättebra träning! I övrigt brukar det växa bort. Har varit med om en häst som opererades…….tror inte det gjorde vare sig från eller till, hon hade nog blivit bra när hon växt färdigt!

RC71
2008-10-22 23:27
0

Operation brukar inte rekomenderas före 6 års ålder. Just för att hästen ska hinna växa färdigt samt muskla sej genom arbete. Om problemet kvarstår så är operationen relativt enkel med god prognos.

MagganS-B
2008-10-23 00:57
0

# 10 Det var faktiskt Mälarkliniken som rekommenderade och utförde operationen på ett russ! En 2-åring!

RC71
2008-10-23 01:29
0

#11 Kunde nästan gissat det Obestämd

StuteriQveiar
2008-10-23 10:52
0

Givetvis avgör säkert graden av upphakning till om hästen opereras eller ej i rent generella fall, sedan finns säkert tillfällen då man undrar hur man resonerat, samma som inom humanvården…

Vet fall (dock ej på russ) som haft grova hakningar, och där operation vid nyligen fyllda 4 år blev kanonbra resultat på! Om "sjukdomen" riskerar att ge bieffekter genom ex underanvändning/stimulering av någon del så kanske operation är att föredra redan innan individen blivit vuxen?! Risken är ju annars att muskulatur och annat anpassar sig till "felställningar o dyl". Samtidigt gäller det ju att analysera fördelar med risker, men det är väl oftast det så det går till. Var frågvis i kontakt med veterinär, det gör att de (som ju också är människor) tänker till lite extra, och måste analysera sina behandlings-funderingar för att kunna motivera till sin behandling! En öppen dialog ger mindre funderingar och mindre risk för att man känner sig överkörd av sin veterinär, och ger en veterinär som är mer trygg med samförståndet med sin djurägare! Ansvaret för detta ligger på båda att djuret får bästa möjliga vård!

SannaHolmgren
2008-12-03 11:51
0

Gammal tråd som dök upp när jag sökte om patella, så jag passar på att undra… Hade ni köpt en häst med patella?

Har varit och tittat på en shettis f 04, går på lösdrift, ej i arbete, lite dåligt musklad, långa hovar. Hakar lätt, men tydligt. Jag väntar på att få boka en tid för vetbes, men det kan vara bra att höra lite mera.

Vad säger försäkringsbolagen?

Kostnad för ev operation?

MagganS-B
2008-12-03 13:55
0

Patellaupphakning är ju mycket vanligt hos shettisar medan det hos russ är ovanligt, fast det händer. Skulle nog inte köpt om den är så gammal och ännu har upphakning, då beror det i alla fall inte på att den fortfarande växer……

VeronicaP
2008-12-03 15:18
0

#15 Jag tycker nog att jag har sett fler russ som har patellaupphakning än shetland nuförtiden om jag ska vara ärlig , tror nog att det är väldigt vanlgit bland russen också .

Sen att de hakar någon gång som unghästar är ju inte hela världen.

MagganS-B
2008-12-03 16:18
0

# 16 Jag tror personligen att upphakning hos russ (unghästar) beror på intensivuppfödning, alltså dom får för proteinrik mat och växer för fort, allting hinner inte stabilisera sig…..har personligen under alla mina uppfödarår, sett det bara hos en individ (en unghäst). Kanske att det börjar bli bortavlat på shettisar, annars har det varit ett fel som varit mycket vanligt hos den rasen.

SannaHolmgren
2008-12-03 18:39
0

Har de ont när de hakar. Jag har hört både och.

VeronicaP
2008-12-03 18:56
0

#17 Ja det är ju bort taget tack vare den hårda gallringen på premireringarna som varit med stenhårda veterinärskoll där de kollar sådan , därav tror jag även att mycket exem har försvunnit också , men är ju rädd att det kan komma tillbaka mer nu när det är fritt.

Men jag har däremot hört om folk som kan använda ston/hingstar i avlen som hakar bland russen och jag blev rätt förvånad när jag hörde det första gången , då jag alltid har hört på shettis sidan att hästar som hakar absolut inte ska användas i avlen.

Har själv bara haft en New forest som 1977 opererades för upphakningar .

Fast det är inte bara överutfodring som gör att de hakar även vitaminbrist på föl/unghästar kan haka någon enstaka gång , tror det är många som kan missa det när unghästarna går på bete osv , för jag tror alla kan få unghäst upphakningar även om de bara går på bete behöver inte alls vara för att det är någon intensivuppfödning.

Där jag har sett ungruss hakar tex är det absolut ingen intensiv uppfödning utan en så naturlig uppfödning som helst.

Men det finns konstigt nog en hel del travarponnyer som hakar och de borde ju om de är rätt tränade inte hakar tycker ju jag.

Jag tror på att det är ärftlig jag och att ston , hingstar som har patella upphakningar skulle kasseras från avel (nu menar jag färdiga då och inte unghästar)

[Hasseshusse]
2008-12-03 23:36
0

Enligt foderexperter är det energin som avgör hur snabbt de växer, proteinet är byggstenarna och får de fel sammansättning av aminosyrorna (proteinernas sammansättning) så växer hästen ändå men får man lätt svagheter, alltså är det viktigt att ge ett foder med proteiner av bra kvalitet.

Vill inte säga att jag är nån expert på detta men de foderrådgivare jag pratat med om detta har alla gett samma svar så det tror jag på. Jag ger alltid mina unghästar rejält med proteinrikt kraftfoder och mineraler och tycker de blir tidigt utvecklade, vet att många är rädda att fodra för mycket men jag tycker det fungerar bra för mig.

MagganS-B
2008-12-04 15:45
0

# 20 Russ är en ras där de flesta individer inte är så tidigt utvecklade…..att ge unghästarna för mycket mat kan göra att de inte håller så bra längre fram….Jämför inte en från början härdig ponnyras med ex.-vis engelska fullblod!

[Hasseshusse]
2008-12-04 19:02
0

#21 Jag skrev att det är energin och inte proteinet som gör att de växer snabbt och får det inte tillräcklig mängd av rätt proteiner när de växer blir de inte så hållbara. Jag har inte jämfört raser men även en liten ras har behov av bra foder. Givetvis ska man inte fodra för mycket men jag är av uppfattningen att många fodrar med för dåligt foder (fel sammansättning) till sina växande ponnyer.

MagganS-B
2008-12-04 19:35
0

Våra russföl får, innan vi säljer dom, bra hö (dock inte s.k. ko-hö), så mycket dom kan äta, mineraler, lite pellets (s.k. Solvallablandning med lite fett i, ca. 2 dl.), och morötter.