För mkt "motion" för ett föl?
Väldigt kortfattat: Lica 5 månader har fått mammanoja sedan flytten för 3 veckor sedan och kan ej längre varken stå i samma box som Raket på nätterna eller stanna kvar i hagen med honom när mamma Nokia ska motioneras så hon har fått följa med som handhäst när jag ridit Nokia, vi skrittar och travar smått små korta sträckor i ca 30-40 minuter/2 ggr veckan.
Det fungerar jätte bra och Lica tycker det är jätte roligt att få se så mycket nya saker osv men jag är rädd att hon blir överansträngd av detta? Framförallt nu när det är ca 10-15 cm snö ute? Behöver jag oror mej?
Då flyttet påverkat Nokia oerhört mycket kräver hon att bli motionerad för att få en stund till att lugna ner sina nerver, och detta har påverkat dom alla så mina förhoppningar är att när hon bara blir lugn och sej själv igen så kommer även Lica bli sitt gamla duktiga jag igen….? Men tilldess spränger hon stallet och hoppar ut ur hagen om Nokia lämnar henne och jag vill inte att hon skadar sej förståss.
Så som sagt blir det "för mycket" för Lica att följa med på ridturerna? Skulle hon "klara av tuffare" ridturer också?
Visst kan hon följa med på dina ridturer, det är bara bra att fölen rör på sig! Du får väl vänta lite med lite tuffare turer, och så får du vänja henne sakta vid att vara utan mamma!
Jag har haft med fölisar många ggr under många år när jag ridit, dom har hängt med bra och tyckt att det varit jättekul att få följa med. Dom fick börja följa med när stoet sattes igång, vi började med skritturer som sedan ökades succesivt.
När Monita sattes igång, efter c:a 2 månader då hon hade fått Montró, smet Montró ut ur hagen varje gång Monita (eller någon annan i flocken) skulle motioneras. Det var bara att anpassa turerna efter fölet och jag kan inte på något sätt tro att det kan vara skadligt för ett föl att följa med. Tänk hur vilda föl har det. Om man ökar turernas längt och intensitet succesivt så tror jag bara att det är bra för fölet. Så länge fölet inte blir alltför trött så tror jag det är bara nyttigt. Den blir ju van vid olika miljöer tidigt och kommer säkert bli lättare att vara ute med då den sedan ska köras och ridas in.
Låt du ditt föl följa med. Jag är säker på att du inte gör någon skada på ditt föl. Lycka till med den lilla.

Tack för svaren!
Man vill ju det bästa för ens små och Lica älskar att följa med och är inte ens hälften så trött som Nokia är när vi kommer hem igen, vi håller oss till lugna turer tills Lica kan stanna hemma med Raket igen för säkerhetsskull. Men det är verkligen toppen att ha dom med och lära sej ifrån början och då kan dom ju även följa med som handhästar sen när dom blivit äldre.
Men givetvis ska vi träna ensamhetsträning igen men hade tänkt vänta tills efter nyår för då har dom alla fått tid att bo in sej så att det slipper bli tokigit igen =)