Hjälp, vad gör vi
Söker hjälp ang. pass.
Vi har ett russ (Prins G) som inget pass har. Modern är betäckt i Norge, men flyttade till Danmark var Prins G blev född och fick norskt reg. papper. Vi köpte Prins G när vi bodde Danmark och har sedan tagit med honom när vi flyttade till Sverige. Han fick stamboksnummer i Danmark, då han blev avelsgodkänd och vi trodde att han kunde få pass genom Danska russavelsföreningen, men det kunde han inte få därför att han hade utländska papper. Vi har även frågat i Norge om han kunde få pass där, men det gick inte.
I Danmark fick han ett ID-Dokument av Dansk traver centralförbund, så att han kunde starta ponnytrav i Sverige. Men nu när de har bestämd att från 2010 ska vaccinationer inskrivas i passet, ska han ha pass. Svenska ponnytrav förbundet har hänvist oss till Svenska hästavels förbundet, men det var för oregistrerade hästar utan härstamning och okänd uppfödare.
Prins G är chipmärkad och härstamnings-kontrollerad med DNA.
Hoppas det finns någon som vet vad vi kan göra.
Det ar ju egentligen for galet att i inte kan fa pass genom danska russavelsforeningen nar hasten ar danskfodd och tilmed avelsgodkand dar! Verkar ju lojligt.
Jag skulle nu kontakta svenska russavelsforeningen (Liselotte ar alltid snall till att hjalpa) och fraga om han kan registreras dar, eftersom han bor i Sverige nu, och hans pappa ar godkand aven i Sverige och mamman ar stamboksford i Danmark. Det tror jag inte ska vara nagot stort problem.
Lycka till!
Det går säkert bra, han är ju russ! Lycka till!
Tack för svaren. Vi provar att kontakta Svensk Russavels förening.
Har han originalpapper från annat land, är det inget problem att få ett pass i Sverige om ni också bor här.
Han måste id-kontrolleras om inte det gjort. Be idkontrollanten läsa av chipnummer.
Skicka hans originalhandling, signalementsbeskrivning, DNA-resultat samt passansökan för utbytespass, som finns att hämta på www.gotlandsruss.se till Liselotte Erixon, Oskarsberg, 195 92 MÄRSTA.
Är det några frågetecken när jag ser hans papper, kontaktar jag er vidare.
Liselotte Erixon
Svenska Russavelsföreningens registratur
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Prøv at ringe til Landscentret Heste i DK. Stambogskontoret. http://www.lr.dk/heste/diverse/stambogsfoering_hestepas.htm
Der kan du få lavet et pas, mod merudgift. Det kan lade sig gøre.
Det er dem som står for pas i Danmark, ikke Dansk Gotlandsruss Avlsforening, som bare formidler.
Han har jo GRH 21, så det burde ikke være noget problem.
# 5 Det prövar vi .
#6 Tack.
!! Han fick då passet genom Svenska Hästavelsförbundet !