Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1413 ggr
marika-J
0

Tappning av tänder..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej.

mitt 2,5 åriga russ ska till att tappa sina framtänder (de är lösa men har ej ramlat den ennu) nästa tappar han ju vid 3,5 och därefter 4,5. Men min fråga är nu som tidigare inte har haft så unga hästar, hur gör jag när han tappat dem? kan jag fortfarande köra honom lite smått? och kan han fortfarande äta samma mat som tidigare?

tacksam för svar,

/ Marika

MagganS-B
0

Dom nya tänderna kommer fram fort, dom sitter ju under dom gamla. Se till att dom gamla lossnar bara, ibland kan dom faktiskt sitta kvar som en hylsa utanpå den nya. Ibland hittar man t.o.m. en tand i krubban!

amandahandersson
0

Var i precis samma sits som dig för drygt 1,5 månad sen - då min 2,5-åring började tappa sina tänder. När jag körde honom med "lösa" tänder var han så ofokuserad och nästan dum (han brukar aldrig vara det annars) så jag lät bli  med det. Men jag antar att det är individuellt för varje häst…

Senare visade det sig att Musses tänder "fastnat", så veterinären fick komma och dra ut dom. Han tappade dom alltså inte av sig själv. Efter det har jag kört honom utan problem, han har varit helt sig själv igen och inte gjort några dumheter! :D

marika-J
0

även fast Dumles tänder är lösa har det inte påverkat körningen alls, han är fortfarande jättesnäll att köra. Men det var inte länge sedan de blev lösa så jag får vänta ett tag till och se om någonting händer..

tack för svaren!

amandahandersson
0

Ja, sådant är nog ganska individuellt från häst till häst :) Min blev då halvt tokig, körde galoppass och sprang ut i skogen och hade sig… Så förmodligen upplevde han ett visst obehag. Men som tur är så gick ju det över!

[Grabbarna-A]
0

Det är som sagt väldigt individuellt, jag har en 3.5 åring som nu byter tänder (dock ej ett russ), han äter inte ordentligt, är lös i magen och har feber Skrikandes. Det var exakt likadant för precis ett år sedan då han skiftade tänder. Då tog det fem dagar innan han var sig själv igen. Det är lite jobbigt om man säger så…  Idag har febern iallfall gått ner lite. Har själv aldrig varit med om att dom kan ha det så jobbigt men jag har läst om det.

MagganS-B
0

# 5 Det är väl likadant som med småbarn när dom får tänder, gnälligt och lite feber…..

[Grabbarna-A]
0

#6 Ja det är väl det…Flört

Blokaruss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 3-åring gick ner i vikt och blev väldigt tagen när hon skiftade tänder. Jag fick ge henne massor av kraftfoder och fri tillgång på bästa ensilage. Hon ville inte äta riktigt först och åt väldigt långsamt - hon måste haft enormt jobbigt - sakta så ökade jag på kraftfodergivan men hon blev inte bra igen förrän betet kom och alla tänder lossnat för länge sedan. De satt segt som bara den. Veterinären ville dock inte dra ut dem när vi kollade henne.

Hon växte samtidigt väldigt mycket jag mätte henne till ca 127 cm i mankhöjd under våren. Det var nog en pärs för henne men nu mår hon bra igen. Det blev dock ingen betäckning för henne eller annat heller, hon fick gå i lugn och ro under sommaren och äta upp sig ordentligt. Det var helt nödvändigt så att hon återhämtade sig.