Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1686 ggr
EwaAngantyr
0

Wenche brunstar!!

Såg idag att Wenche trånar efter vallacken och brunstar!!  Rynkar på näsan

Inget föl i april alltså.

MagganS-B
0

Att hon brunstar behöver inte betyda att hon inte är dräktig. Ston kan faktiskt brunsta lite på hösten även om dom är dräktiga……fast kanske inte så här sent!

johannaolofsson
0

Cloetta brunstade i JANUARI När hon var dräktig , så det finns nog alla sorter av konstiga fall. Vi troode ju givetvis att hon hade kastat och tog ut veterinär som undersökte och hon kunde inte känna att hon var dräktig, men hon rekommenderade oss att ta blodprov då det kan vara svårt att känna så sent (de är inte helt pålitliga de heller) och det visade att hon var dräktig och mycket riktigt så föddes det en liten krabat i början av Maj vid namn Zlatan NickSkrattande

Cara-Mia
0

Mina ston som inte är dräktiga brunstar forfarande. Tror det beror på att det inte kommer någon kyla.

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmmmm, jag trodde det var ett säkert tecken….Obestämd

Mitt andra sto som är dräktigt (kollat med blodprov på 90 dygn) är tvärsur mot vallackerna och har INTE brunstat. Ej russ dock.

Finns ju några olika sätt att kolla på så jag kanske gör det för att vara säker. Hon betäcktes på fölbrunsten (fribetäckning) och jag har inte kollat henne eftersom jag inte tänkt att åka 30 mil för ombetäckning.

Jag har ju oxå beställt envagn till henne så det vore jukul att sätta igång henne. Bara sele som fattas.

RC71
0

Ett av mina ston brunstar under hela dräktigheten. Hon behåller samma brunstcykel som under sommaren. Skvätter mot hingst osv. Men föl kommer det varje år Glad Första året jag hade henne ultraljudades hon tre ggr under hösten då jag hela tiden trodde hon resorberat…Ca 10% av alla ston visar brunsttecken trots att dom är dräktiga. Vanligast i början av dräktigheten.

EwaAngantyr
1

Hon betäcktes i maj och beräknades föla runt 1 april. Alltså om fyra månader. Så det är inte precis i början… hmmm

VeronicaP
0

Jag har haft ett halvblod som man kunde tro att hon var brunstig under hela sin dräktighet.

Men Wenche om jag kommer ihåg rätt , är väl rätt kär av sig mot andra hästar jag hade ju bett en veterinär kolla henne för att vara riktigt säker.

Ledin
0

bästa är att kolla av om hon är dräktig, som du ser har flera haft dräktiga ston som har brunstat. Håller tummarna för er!

VeronicaP
0

#0 är du säker på att hon verkligen brunstar och inte bara skvätter urin ? För även så kan ju dräktiga ston göra .

EwaAngantyr
0

Ja, jag är rätt säker på att hon brunstar.

#7 Ja, hon gillar de flesta men inte alla. Hon är ju ingen bitch precis. Rar och trevlig tjej!!

VeronicaP
0

#10 Att jag frågar beror på att jag hade ett sto för ett antal år sedan som jag var hundra på att hon brunstade ställde upp sig och *kissade* men efter undersökning så visade sig att hon inte alls gjorde det utan *skvätte* urin sa veterinären  :-)

mellanbyns
0

Våra två ston som fölade i våras fast det egentligen inte var meningen, de brunstade hela den sommaren och hösten och någon gång innan de fölade på våren. Ingen av dem sådana ston som skaffar sig någon direkt mage. Blir inga föl tänkte vi, men när vet. fick kolla på dem för säkerhets skull kunde hon klappa på ett varsit föl i magen på de båda stona.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monita skvätte urin då hon var dräktig. Speciellt då hingsten fanns i närheten. Hon var bara argSkrikandes på honom och ville inte alls veta av honom längre. Jag tror hon kände att hon var dräktig och när han dessutom ville hålla henne från de andra blev hon riktigt sur. Så vi var tvugna att flytta henne från hingsten. Hon blev bara betäckt en enda gång och tack och lov blev hon dräktig. Resten av gångerna han försökte slog hon bara efter honom och sprang iväg så fort hon bara orkade.

Ska bli spännande och se hur hon kommer att reagera nästa gång hon ska betäckas. Man får hoppas att hingsten får till det någon gång i alla fall.

EwaAngantyr
0

Ja, jag får kolla henne.

#11 - Kiss är ju mer rinnigt, och brunst lite mer "krämigt" eller tjockare konsistens??

alpros
0

Fniss. Jag kan känna på lukten om stoet brunstar. På 10 meters håll. Går enbart på vad näsan säger. Skulle vara intressant att få veta om det är flera här som också "går på" lukten. Mina hästbekanta känner i alla fall inte detta och har stått som frågetecken när jag pekat ut ett brunstigt sto hemma hos dem. Vad jag förstår känner jag lukten redan tidigt i brunsten och jag har i flera fall inte gått på något annat tecken. Tacksamt är det hur som helst, då mitt eget sto inte visar så tydlig brunst om hon inte har någon hingst i närheten. Valacken väcker inte sådana känslor hos henne.

Reko
0

Jag går inte bara på lukten men visst går det att känna.

SigneK
0

#15 Jo jag kanner ocksa att det lukter speciellt om dem nar de brunstar.

Den dar lite sòtliga lukten.